Har du ingen stock då kan renkapa och använda som hörstolpe?
 
Jag har telefonstolpar hemma som är tänkt att användas mellan kistan och land. Kanske får bli att renkapa en av dom ändå.
Det är ju ganska snyggt att ha runda pållare på bryggan!
 
Korvgubbe
Jag tycker inte det låter så smart att stoppa ned kreosotstolpar i vattnet, det kan knappast vara bra för det som lever där.
Du har gjort allt så fint och bra fram tills nu, varför gå på en Åsa-Nisse lösning i slutet?
 
Korvgubbe skrev:
Jag tycker inte det låter så smart att stoppa ned kreosotstolpar i vattnet, det kan knappast vara bra för det som lever där.
Du har gjort allt så fint och bra fram tills nu, varför gå på en Åsa-Nisse lösning i slutet?
Det finns såklart bättre material än telefonstolpar ur miljösynpunkt, trots det att nästan samtliga bryggbyggare använder sådana. Förutom dom som timrar på riktigt vill säga.
Men nej jag kommer inte att använda dom till hörnstolparna, det har jag bestämt.

Ännu inte på det klara med vad jag ska använda. Det ska se bra ut och liva med bryggan också:)
 
  • Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
En liten update igen!

Kistan helt ihopsatt igen och gängstången monterad. Svärden fick bli av tryck byggtimmer 140x120 som jag sågade plan på en av dom rundade sidorna där den ska ligga an mot kistan.
Tror det kommer bli rätt snyggt att ha lite rundade svärd istället för fyrkantiga också.
Nu inväntar jag en maskin som kan lyfta kistan på plats och fylla den med sten.
 
Dåligt med uppdateringar här just nu. Grävaren fick förhinder så jag får helt enkelt invänta tillfället. Har hittills dragit fast svärden med 4st genomgående stänger per svärd.
Hoppas det håller när den ska lyftas/släpas i vattnet.
 
Nu vet jag hur han som bygger och säljer stenkistor uppe i Herräng gör, han har en typ 195x195 som svärd som han sen låser varje stock i med rundstav.
 
Noseone skrev:
Nu vet jag hur han som bygger och säljer stenkistor uppe i Herräng gör, han har en typ 195x195 som svärd som han sen låser varje stock i med rundstav.
Det låter väldigt stabilt! Tyvärr fick jag inte tag i så stor dimension men hade tankarna på att göra på det viset. Blir dock en hel del borrande och så ska man ha rundstav också :)
 
Kul att läsa om ditt bygge! Sjösatte en stenkista på 2x2 m i helgen och släpade sten så in i... Jag tror att du ska försöka fästa varje stock i svärden med antingen gängstång eller med lärkdymling. Kraften som uppstår när du skickar i kistan i vattnet gör att även en laxad stock kan lossna om den inte sitter fast. Nu kanske kistan redan är i vattnet och då kan du ju glömma min kommentar.

Ser fram emot bilder på kistan!
 
mellanvägen skrev:
Kul att läsa om ditt bygge! Sjösatte en stenkista på 2x2 m i helgen och släpade sten så in i... Jag tror att du ska försöka fästa varje stock i svärden med antingen gängstång eller med lärkdymling. Kraften som uppstår när du skickar i kistan i vattnet gör att även en laxad stock kan lossna om den inte sitter fast. Nu kanske kistan redan är i vattnet och då kan du ju glömma min kommentar.

Ser fram emot bilder på kistan!
Då vet du vilket slit som väntar mig hehe. Nä min kosta står fortfarande i sjökanten, tråkigt nog. Men stockarna är låsta och allt klart för sjösättning.
Hade varit önskvärt att fästa varje stock men det har jag inte gjort. Det går 4st M16 genom alla stockar på varsin sida kistan. Sen sitter det 5st M12 genom svärden i lite olika stockar. Översta stocken och understa är låst och några däremellan.
Det måste bara hålla med tanke på att det är låsknutar utöver detta.

Har du några bilder på den du sjösatte?
Har varit dålig update här men jag ska ta några nya bilder och visa.
 
Sjösatt och stenfylld! Det var inte lätt att se hur botten såg ut pga grumligt vatten, men tillslut stod kistan ganska rakt och vi fyllde den med sten.
Den visade sig lite ca 10cm men det är överkomligt, ska ända salas på när däcket ska läggas.
Sjösättning 174.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kommer att fylla kistan ytterligare med små stenar så att alla hålrum fylls, sen ska jag "bara" lägga timmer så det blir en kaj från kistan in till land.

Gängstång borrad i sten för att fästa dessa men är det ankarmassa som gäller? Eller ska man slitsa och använda kil? Kanske båda.
 
  • Gilla
Krokkodriljo
  • Laddar…
S
fästa timret i stenarna?
 
SBH skrev:
fästa timret i stenarna?
Jag skulle kanske skrivit lite tydligare hehe. Jag ska lägga timmer från stenkistan och in till land och dessa stockar kommer att förankras i stenar som dom vilar på.
 
Hållit på borra för gängstänger i stenarna nu. Vilket slitgöra, trodde inte en Cobraborr skulle vara så otymplig..
Verkade bli ganska bra ändå, tur jag hade en kompis till hjälp.
Nu ösregnar det så jag får vänta med att rengöra hålen och fästa stängerna med ankarmassa.
Jag börjar ana slutresultatet nu! Men tråkigt nog blir båtsäsongen sjukt kort då bryggan inte är klar:(
 
S
Korvgubbe skrev:
Jag tycker inte det låter så smart att stoppa ned kreosotstolpar i vattnet, det kan knappast vara bra för det som lever där.
Du har gjort allt så fint och bra fram tills nu, varför gå på en Åsa-Nisse lösning i slutet?
hade du läst så hade du förstått
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.