När kommer bilderna på bastun?
//Mathias

Hej!
Tiden har inte räckt till men här är iaf bastun! Byggd på tryckt stomme, glest lärkträ 38x140 som golv i bastun och råspont i förmaket. Insektsnät under bastugolvet så inget ohyra kommer in.
Valde också att använda Osmo hårdvaxolja för att lyxa till råsponten, vilket blev riktigt snyggt och dessutom hållbart då det lätt blir blött!
Helt oisolerad med en Harvia M3 som jag ville ha så nära väggen som möjligt. Därför användes alla skyddsplåtar man kunde köpa till den samt att jag byggde ett eget skydd för rökröret i dubbel rostfri plåt. Med den blir skyddsavståndet väldigt mycket mindre och värmen bibehålls:)
Fribärande lavar i asp, den nedre går in lite under den övrre för att se lite bättre ut. Går utmärkt att ligga på båda.
Panelen är softline gran, med lite rundade kanter som ger ut mjukt intryck.

Väldigt nöjd hittils men var lite försiktig att elda hårt i början trots att allt är godkänt. Nu när man eldar lite hårdare blir värmen perfekt men visst får man elda lite extra utan isoleringen..

• Grundramen för en bastu konstruerad av tryckimpregnerat trä på en grusunderlag med stenar runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggd bastustomme av trä på ett bryggdäck vid sjö, oisolerad konstruktion med synliga bjälkar.
    Skapa konto
  • En bastustomme under konstruktion i en skogsmiljö med synligt tryckt trästomme och byggmaterial runtomkring.
    Skapa konto
  • Tak under konstruktion med flera lager av svart takpapp och synlig takläggare i skyddshandskar som arbetar på det.
    Skapa konto
  • Översiktsbild av ett bastuaggregat inomhus med verktyg och måttband synliga på golvet runt aggregatet.
    Skapa konto
  • Interiör av bastu med träpanel och bastuugnens rökrör, synlig softline granpanel och ovalt fönster.
    Skapa konto
  • Egengjort skydd för rökrör i dubbel rostfri plåt på verkstadsbord med verktyg.
    Skapa konto
  • Skydd för rökröret i dubbel rostfri plåt nära väggen, ovanpå en Harvia M3 bastuugn inne i en bastu med ljust träpanel.
    Skapa konto
  • Närbild på en Harvia M3 vedbastuaggregat med skyddsplåt och anpassat rökrörsskydd i en bastu med träväggar.
    Skapa konto
  • Inbyggnadsfas för bastugolv och väggar av lärkträ och softline gran, oskyddad väggisolering synlig.
    Skapa konto
  • Konstruktion av fribärande bastulavar i asp, med verktyg och vattenpass, inuti en bastu med granpanelväggar.
    Skapa konto
  • Grått trägolv i bastu behandlat med Osmo hårdvaxolja, mot vit väggkant.
    Skapa konto
  • Hörn av ett bastuförmak med ljust råspont på väggarna, tryckt golvstomme och naturskönt utsikt genom fönstren.
    Skapa konto
  • Inuti en nybyggd bastu med ljust träpanel, fribärande lavar i asp, och en igång Harvia bastuugn nära väggen.
    Skapa konto
  • Gilla
nochl och 8 till
  • Laddar…
Justja gnistskyddet är 3 stora klinkers som ligger löst med en ram av lärkträ. Blev väldigt bra tycker jag

Fler bilder utifrån men allt var nog inte färdigt på dessa bilder

• Nybyggd stuga med oskyddade fönsteröppningar och konstruktionsmaterial omkring.
    Skapa konto
  • Yttervägg med stora fönster på en byggnad under konstruktion, skyddad med plywood, mot en naturbakgrund.
    Skapa konto
  • Svart trähus med öppen dörr vid vattnet, rök ur skorsten, osäkert byggprojekt.
    Skapa konto
  • Gilla
Basta och 4 till
  • Laddar…
Snyggt hur ligger bastun till i förhållande mot bryggan?

Sen vart man ju lite nyfiken på hur du gjorde skyddet för skorstenen, antar att du har tillgång till lite plåt verktyg.

//Mathias

Lavarna ligger också löst så man lätt kan ta bort dom och städa

• Inredning av bastu med horisontella lösa trälavar för enkel borttagning och rengöring
    Skapa konto
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Mathias12 Mathias12 skrev:
Snyggt hur ligger bastun till i förhållande mot bryggan?

Sen vart man ju lite nyfiken på hur du gjorde skyddet för skorstenen, antar att du har tillgång till lite plåt verktyg.

//Mathias
Stämmer att jag har endel plåtmaskiner på jobbet! Det är 2 rundvalsade plåtar som är skruvade i varandra för att bilda en luftspalt sen är svepen skruvade och skorstenen kläms fast där emellan.
Har ingen vettig bild på hur den liggger mot bryggan, men här ser man ändå lite. Den är iaf till vänster från land sett

• Takutsikt över brygga och båt, plåtar nära kanten som bildar luftspalt.
    Skapa konto
  • Gilla
Mathias12
  • Laddar…
Ligger bra till mot bryggan. Kul att se den från taket man får en bra helhets bild.

Arbetar en del med plåt jag också men i säljande led.
// Mathias

Ligger ert hus strandnära?
//Mathias

Mm huset ligger nog inom 30m från stranden vilket också är bra när man söker bygglov osv.
Fick nyss bygglov för en carport och när den ligger inom vissa meter från huset samt visst antal meter från stranden behövs ingen strandskyddsdispens

• Gilla
Mathias12
  • Laddar…
Så tragiskt att man inte ser de vackra kistorna även om jag så klart förstår varför :cry: Fantastiskt intressant tråd och jättekul med alla förklarande bilder.

fia_mstd fia_mstd skrev:
Så tragiskt att man inte ser de vackra kistorna även om jag så klart förstår varför :cry: Fantastiskt intressant tråd och jättekul med alla förklarande bilder.
Ja tyvärr är det fina hantverket inte synligt längre. Det finns också en hel del bryggor som inte är inklädda om man åker runt lite i skärgårdar. Men jag vågade inte chansa och här är det också vanligast, eller man kan säga att här byggs stenkistorna med inklädnad☺
Roligt att du gillade tråden!

• Gilla
fia_mstd och 1 till
  • Laddar…
holmberg87 holmberg87 skrev:
Hej!
Tiden har inte räckt till men här är iaf bastun! Byggd på tryckt stomme, glest lärkträ 38x140 som golv i bastun och råspont i förmaket. Insektsnät under bastugolvet så inget ohyra kommer in.
Hej,
Vi ska snart sätta upp en bastu från Sorselestugan och jag är fundersam på det glesade golvet,främst på grund av insekter. Ditt golv är ju riktigt tjusigt å nu lutar jag åt att glesa igen. Vilken typ av insektsnät har du använt (jag vill gärna använda ett som håller så länge som möjligt) och har du någon frånluft högre upp i bastun?

/David

D David_Malmö skrev:
Hej,
Vi ska snart sätta upp en bastu från Sorselestugan och jag är fundersam på det glesade golvet,främst på grund av insekter. Ditt golv är ju riktigt tjusigt å nu lutar jag åt att glesa igen. Vilken typ av insektsnät har du använt (jag vill gärna använda ett som håller så länge som möjligt) och har du någon frånluft högre upp i bastun?

/David
Hej!
Jag har använt vanligt takfotsnät, alltså myggnätsliknande i plast. Behöver inte oroa sig över att det inte håller i längden.
Nej ingen frånluft än så länge, tänkte prova som jag byggde och det har fungerat mkt bra i nått år nu!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.