182 373 läst · 268 svar
182k läst
268 svar
Mitt bygge av brygga och stenkista
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 428 inlägg
Hej!
Tiden har inte räckt till men här är iaf bastun! Byggd på tryckt stomme, glest lärkträ 38x140 som golv i bastun och råspont i förmaket. Insektsnät under bastugolvet så inget ohyra kommer in.
Valde också att använda Osmo hårdvaxolja för att lyxa till råsponten, vilket blev riktigt snyggt och dessutom hållbart då det lätt blir blött!
Helt oisolerad med en Harvia M3 som jag ville ha så nära väggen som möjligt. Därför användes alla skyddsplåtar man kunde köpa till den samt att jag byggde ett eget skydd för rökröret i dubbel rostfri plåt. Med den blir skyddsavståndet väldigt mycket mindre och värmen bibehålls
Fribärande lavar i asp, den nedre går in lite under den övrre för att se lite bättre ut. Går utmärkt att ligga på båda.
Panelen är softline gran, med lite rundade kanter som ger ut mjukt intryck.
Väldigt nöjd hittils men var lite försiktig att elda hårt i början trots att allt är godkänt. Nu när man eldar lite hårdare blir värmen perfekt men visst får man elda lite extra utan isoleringen..
Tiden har inte räckt till men här är iaf bastun! Byggd på tryckt stomme, glest lärkträ 38x140 som golv i bastun och råspont i förmaket. Insektsnät under bastugolvet så inget ohyra kommer in.
Valde också att använda Osmo hårdvaxolja för att lyxa till råsponten, vilket blev riktigt snyggt och dessutom hållbart då det lätt blir blött!
Helt oisolerad med en Harvia M3 som jag ville ha så nära väggen som möjligt. Därför användes alla skyddsplåtar man kunde köpa till den samt att jag byggde ett eget skydd för rökröret i dubbel rostfri plåt. Med den blir skyddsavståndet väldigt mycket mindre och värmen bibehålls
Fribärande lavar i asp, den nedre går in lite under den övrre för att se lite bättre ut. Går utmärkt att ligga på båda.
Panelen är softline gran, med lite rundade kanter som ger ut mjukt intryck.
Väldigt nöjd hittils men var lite försiktig att elda hårt i början trots att allt är godkänt. Nu när man eldar lite hårdare blir värmen perfekt men visst får man elda lite extra utan isoleringen..
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 428 inlägg
Justja gnistskyddet är 3 stora klinkers som ligger löst med en ram av lärkträ. Blev väldigt bra tycker jag
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 428 inlägg
Fler bilder utifrån men allt var nog inte färdigt på dessa bilder
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 428 inlägg
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 428 inlägg
Stämmer att jag har endel plåtmaskiner på jobbet! Det är 2 rundvalsade plåtar som är skruvade i varandra för att bilda en luftspalt sen är svepen skruvade och skorstenen kläms fast där emellan.Mathias12 skrev:
Har ingen vettig bild på hur den liggger mot bryggan, men här ser man ändå lite. Den är iaf till vänster från land sett
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 428 inlägg
Mm huset ligger nog inom 30m från stranden vilket också är bra när man söker bygglov osv.
Fick nyss bygglov för en carport och när den ligger inom vissa meter från huset samt visst antal meter från stranden behövs ingen strandskyddsdispens
Fick nyss bygglov för en carport och när den ligger inom vissa meter från huset samt visst antal meter från stranden behövs ingen strandskyddsdispens
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 428 inlägg
Ja tyvärr är det fina hantverket inte synligt längre. Det finns också en hel del bryggor som inte är inklädda om man åker runt lite i skärgårdar. Men jag vågade inte chansa och här är det också vanligast, eller man kan säga att här byggs stenkistorna med inklädnad☺fia_mstd skrev:
Roligt att du gillade tråden!
Hej,holmberg87 skrev:
Vi ska snart sätta upp en bastu från Sorselestugan och jag är fundersam på det glesade golvet,främst på grund av insekter. Ditt golv är ju riktigt tjusigt å nu lutar jag åt att glesa igen. Vilken typ av insektsnät har du använt (jag vill gärna använda ett som håller så länge som möjligt) och har du någon frånluft högre upp i bastun?
/David
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 428 inlägg
Hej!D David_Malmö skrev:Hej,
Vi ska snart sätta upp en bastu från Sorselestugan och jag är fundersam på det glesade golvet,främst på grund av insekter. Ditt golv är ju riktigt tjusigt å nu lutar jag åt att glesa igen. Vilken typ av insektsnät har du använt (jag vill gärna använda ett som håller så länge som möjligt) och har du någon frånluft högre upp i bastun?
/David
Jag har använt vanligt takfotsnät, alltså myggnätsliknande i plast. Behöver inte oroa sig över att det inte håller i längden.
Nej ingen frånluft än så länge, tänkte prova som jag byggde och det har fungerat mkt bra i nått år nu!
Liknande trådar
-
Bygga ny brygga - Med stenkista?
Byggmaterial & Byggteknik -
Riskerar den underdimensionerade stenkistan att hela bygget går i stöpet?
Grund & Markarbeten -
Vattensamlingar nybygge/stenkista problem
Trädgård allmänt -
Stenkista i stället för pålad brygga
Fritidshus -
Brygga med rejäl stenkista-rimligt pris?
Fritidshus