Idag har jag tjärat bryggan och kjolen är också monterad. Imorgon blir det timring av nya kistan, lägger ut bilder på hur långt jag kommit imorgon.
20160715_174142.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
-RB- och 5 till
  • Laddar…
Igår arbetade jag med kistan och det tog väldigt lång tid med dom första varven. Som synes är det många sågningar som ska göras och alla ska passa tight.
Är säkert lite väl noggrann ibland, det är ju en kista och ingen timmerstuga..
Den här kistan ska också få mer lutning än den förra och jag provar att vinkla stockarna den här gången. Den förra gjordes med ganska raka stockar fast dom blev förskjuta inåt efter varje varv.
Vet inte vilket som blir bäst egentligen:)
Lite bilder; 20160716_135954.jpg
Skapa konto
20160716_140022.jpg
Skapa konto
20160716_140029.jpg
Skapa konto
20160716_143000.jpg
Skapa konto

• Gilla
Ramnemark och 1 till
  • Laddar…
Ser kanon bra ut. Var kommer du placera denna kista?

//Mathias

Mathias12 skrev:
Ser kanon bra ut. Var kommer du placera denna kista?

//Mathias
Tack! Kommer att göra som dig och ställa den utanför den gamla och stockar emellan. Men jag ska försöka pålar ner stockar så utrymmet mellan listorna kommer bli en egen kista.
Förhoppningen är att jag ska hinna med det innan hösten

Hur går det för dig?

Borde komma en ny bilduppdatering snart!

//Mathias

Hej!

Här var det väldigt dålig uppdatering, nästan pinsamt hehe.
Det har stått still med bygget tyvärr. Men jag längtar efter att timra klart den. Har haft semester och byggt altan med diverse andra projekt som målat huset osv. Men nu är jag tillbaka i verkligheten dock med väldigt mycket jobb i högt tempo..

Timmrar med en kompis och jag ska ringa han i veckan så kanske vi tar en dag i helgen.
I övrigt får ni hålla tillgodo med en bild på stranden jag gjorde iordning förra veckan:) Altan vid vatten med en båt förtöjd och nyanlagd strand i förgrunden med skottkärra.
Skapa konto

• Gilla
oceanis och 3 till
  • Laddar…
Jäkligt snyggt. Varit sugen på att bygga en själv (vår är gammal och har rest sig) men osäker på om jag kommer göra det bra. Hur lång tid tog det dig att bygga och anlägga bryggan? Någon som vet vad det kostar med en ny 15 meter lång rak stenkista? Har bett om offerter från den här sajten allabryggor.se men verkar skilja otroligt mycket i pris mellan leverantörer. Någon som vet vad som är ett bra pris?

Robin Täby skrev:
Jäkligt snyggt. Varit sugen på att bygga en själv (vår är gammal och har rest sig) men osäker på om jag kommer göra det bra. Hur lång tid tog det dig att bygga och anlägga bryggan? Någon som vet vad det kostar med en ny 15 meter lång rak stenkista? Har bett om offerter från den här sajten allabryggor.se men verkar skilja otroligt mycket i pris mellan leverantörer. Någon som vet vad som är ett bra pris?
Tack! Jag är nöjd hittills men den borde varit större.
Det tog 4 dagar att timmra första kistan och 2 dagar att fälla samt ta reda på träden. 1 dags sågning.
Sjösättning tog 1 dag och resterande med trädäcket, isbrädorna och allt ikring tog nog hela sommaren.

Nu är jag inne på nästa kista och även där 1 dag för trädfällning och 1 för sågning. Sen har jag timret 2 dagar och det fattas ca 2.

Jag tror ett bra riktpris för en sådan Stenkista borde hamna på ca 150k eller mer om den är 3 m bred.
Men gör du det själv så kan du nog ta bort 2/3delar☺

• Gilla
Bartec
  • Laddar…
holmberg87 skrev:
Tack! Jag är nöjd hittills men den borde varit större.
Det tog 4 dagar att timmra första kistan och 2 dagar att fälla samt ta reda på träden. 1 dags sågning.
Sjösättning tog 1 dag och resterande med trädäcket, isbrädorna och allt ikring tog nog hela sommaren.

Nu är jag inne på nästa kista och även där 1 dag för trädfällning och 1 för sågning. Sen har jag timret 2 dagar och det fattas ca 2.

Jag tror ett bra riktpris för en sådan Stenkista borde hamna på ca 150k eller mer om den är 3 m bred.
Men gör du det själv så kan du nog ta bort 2/3delar☺
Låter otroligt snabbt! Blir ju sugen på att göra det om man kan kapa 2/3... Återkommer med hur jag gör. Tack för svaren!

Robin Täby skrev:
Låter otroligt snabbt! Blir ju sugen på att göra det om man kan kapa 2/3... Återkommer med hur jag gör. Tack för svaren!
Jag trodde också att det skulle ta längre tid med timringen. Men det är inte det enklaste jobbet att göra själv som du nog förstår.
Har du inte tillgång till egen såg brukar ofta någon bonde ha möjlighet att block såga till bra priser.

Hej!

Hur går det för dig? De dagliga uppdateringarna har lyst med sin frånvaro.
Har du timrat något mer på stenkistan?
//Mathias

Hej!

Ja man får nästan skämmas över hur dåligt jag har uppdaterat. Tråkigt nog har bygget avstannat helt men det kommer självklart att fortsätta.
Jag har förhoppning om att få klart kistan innan snön kommer och sjösätta den till våren. Har fått ner sten till vattnet som jag ska fylla kistan med iaf.

Kanske en efterlängtad uppdaterad eller vad tycker ni?
Dagens arbete och det var i början riktigt klurigt. På den här kistan så vinklar jag varje stock så rätt lutning på listan uppnås. På den förra var knutarna ritade i lod och stockarna flyttades in vid varje varv.
Nu blir det lite klurigare och mer jobb men det blir häftigt!:p Person som tillverkar en snedskuren trästock med såg och skapar spån.
Skapa konto
Hörndetalj av timmerkista under konstruktion med vinklade stockar för korrekt lutning av listan.
Skapa konto
Snedvinklade trästockar under konstruktion av en timrad struktur med synlig lutning på en list.
Skapa konto

• Gilla
Uffe_xx och 5 till
  • Laddar…
Det blev 6 stockar idag förresten. Fortsätter imorgon och blir förhoppningsvis klar. Sex stockar staplade på varandra i en timmerkonstruktion med yxa och sågspån runtomkring.
Skapa konto
Sex timmerstockar staplade på varandra, med not och fjäder sammanfogning synlig.
Skapa konto

• Gilla
Uffe_xx och 3 till
  • Laddar…
Idag blev det ytterliggare 6 stockar men det blev snabbt mörkt så dom två sista får bli nästa helg.
3 dagar hittills på kistan så 4 dagar totalt innan den är färdig och det är rätt bra tycker jag:) Har iofs inte gjort några långa pass heller.

Blir riktigt tight i knutarna! Närbild på trästockar monterade med tighta knutar i ett byggprojekt.
Skapa konto
Närbild på tätt timmerknut i byggprojekt mot skymmande himmel.
Skapa konto
Staplade stockar med snickrade knutar som är under konstruktion för en timrad kista.
Skapa konto
En pågående konstruktion av en stockkista med strama knutar på en byggarbetsplats.
Skapa konto

• Gilla
corre och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.