Ser rejält ut! det kommer bli grymt bra. längtar efter att se den i sjön.

//Mathias

Idag har jag runt i varje bygghandel i stan och letade borr. Fick inte tag i någon men på lokala järnhandeln fanns det men dock dyr. Tänkte att de är värt att ha en riktigt bra borr så jag köpte en fin spiralborr 18mm och 400mm lång. Så imorgon ska sista varvet komma på plats och svärden borras för gängstängerna.
Sen är det bara att plocka isär och frakta byggsatsen:)

Blir det montering till våren ?

Mathias12 skrev:
Blir det montering till våren ?
Japp! Det hinns inte med tidigare och så är det så väldigt kallt i vattnet nu

Idag blev kistan färdig! Riktigt ruggigt väder idag, -5c och det snöaade bara mer och mer.
Rensågade knutar och uppmärkta stockar så nu är det en färdig byggsats.
Rensågade träknotar på en stapel av timmer med snö på sidorna under kallt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En staplad träkista märkt med siffror i snöigt landskap, spån på marken, röd stuga i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Racing och 7 till
  • Laddar…
Snyggt jobbat!

Tackar!

Nu är kistan hemma och upplagd under pressening tills våren kommer.
Det var lite oroligt att transportera hem den idag mitt i snökaos och avåkningar.. Men det gick bra!

Jag sa ju att budgeten för den här kistan var max 10 tusen men målet var att göra den billigare än den förra.
Hittills har det kostat 6900kr och då är allt från sågning till gängstänger, muttrar, brickor och inköp av ny borr med.
Det får man vara nöjd med:D

• Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Har ni några tips på belysning till bryggan? Det ska vara belysning som har en funktion att lysa upp kajen men samtidigt passa miljön.
Alltså inga decklights som dekoration.
Jag har svårt att välja stolpe, pollare eller annat. Hur mkt lyser en pollare?

holmberg87 skrev:
Tackar!

Nu är kistan hemma och upplagd under pressening tills våren kommer.
Det var lite oroligt att transportera hem den idag mitt i snökaos och avåkningar.. Men det gick bra!

Jag sa ju att budgeten för den här kistan var max 10 tusen men målet var att göra den billigare än den förra.
Hittills har det kostat 6900kr och då är allt från sågning till gängstänger, muttrar, brickor och inköp av ny borr med.
Det får man vara nöjd med:D
Hej såg din tråd nu
Jättefin kista men komplettera den med rostfria spännband samt testa behandla knutarna genom att använda vattenglas eller bränna dom täta

Vad menar du med rostfria spännband? Stängerna är ju rostfria som håller ihop kistorna? Det räcker gott och väl.

Vad är vattenglas?
Visst kan man bränna knutarna men jag ser ingen nytta med det, tror du att dom håller längre om dom är brända? Har faktiwkt aldrig sett någon bränna knutar annat än staketstolpar

Redigerat:
Spännbanden fungerar som en sorts avlastning för vågor

vattenglas typ organowood tätar trät Att bränna eller kola ytskiktet gör detsamma

En sista idee är att ta ett gammalt gunnebostängsel rostfritt o klä insidan med o naja ihop ger längre livslängd på röset

Att bränna är nog ingen dum idé men att spännband och stängsel skulle göra skillnad tror jag inte.
Kistan kläs ju dessutom med brädor. Men jag ska inte döma ut det, det är bara högst sällsynt i bryggbyggarkrersar:)

• Gilla
byggarätt
  • Laddar…
bryggbyggarkretsar är smarta kretsar...

Monterat kistan idag och borrat för stängerna.
Det var segt att kapa och putsa 48st gängstänger:)

Någon som har tips på hur jag enklast monterar med dubbla låsmuttrar? Jag vill ju att mutter på utsidan ej roterar när jag drar åt.
Märkte också att låsmuttrar ganska lätt verkar skära och fastna om man gängor för snabbt

Träformar med märkningar på byggarbetsplats, används troligtvis för gjutning.
Skapa konto

• Gilla
Mathias12 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.