Vad gör man när kistan ska ner till sjön och är för tung? Pumpar och pallar upp så släpvagnen kommer in under! Var lite nervöst lyft men stolt av att man lyckades ensam med lite pysslande Kista upplyft på pallar ovanför en släpvagn bredvid hus och verktyg på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
spånhyvel och 7 till
  • Laddar…
holmberg87 skrev:
Äntligen har jag barkat allt timmer till nya kistan!
Ser mycket ut men det kommer nog att gå åt.
Ja men se där.. den där gården känner man igen... bor bara en liten bit därifrån:)

Haha ja ibland är världen liten när man stöter på varandra. Kanske dags för en uppdatering här också för det har hänt väldigt mycket senaste veckorna

• Gilla
camaro1969
  • Laddar…
det förstår jag :)

och bilden följde tydligen inte med min citering ser jag nog...
det var ju hos kjellis ja mena :)

Vi kanske ska dra ihop en egen user-group för Byggahusare från västra Gästrikland...

richardtenggren
Men de bor ju i Hälsingland ;)

• Gilla
holmberg87 och 1 till
  • Laddar…
Hur går det för dig? Dags för en bilduppdatering tycker jag!
//Mathias

Här kommer uppdateringen!
Vi hade nästan värsta tänkbara vinden och nästa dag skulle det bli värre blåst. Så en fredag eftermiddag körde jag ner kistan på släpvagn och backade ner i länningen. Var lite orolig måste jag säga både för vagnen och att något skulle krångla.
Två män arbetar med att placera en träkista i vattnet vid en sjö med hjälp av en fyrhjuling.
Skapa konto

Backade ner vagnen långt under lämpligt ner i vattnet hehe men en kort stund borde gå bra tänkte jag. Tipp på vagnen vilket gjorde att vi kunde baxa av kistan med en lång regel. Lite riskabelt men kistan sitter också fast i vinchen baktill. Två personer hanterar en stor träkista vid en brygga med en fyrhjuling och en släpvagn i närheten.
Skapa konto

Allt gick väldigt smidigt men baklemmen tog stryk när kistan gled i.
Sen fick vi hjälpas åt att dra den på plats och hålla emot med rep för det blåser rejält även om man inte ser det på bilderna.
Sen la vi i ca 3m3 sten så kistan ställde sig på botten. En kista placeras i vatten vid en brygga, personer arbetar med att dra och placera timmer.
Skapa konto

Nästa dag var vi 7st grabbar som skulle fylla kistan. Började med att bygga ihop resterande stockar och skruva ihop. Började kl 10.00 med att köra sten med 4hjulingen och 3st körde skottkärra ut på bryggan sen langade vi sten för sten i kistan. Det var lagom mysigt i 22 m per sekund när man sitter på stockar haha.
Men det var väldigt effektivt uppdelat och 2 timmar senare var hela kistan fylld!! Vi han dessutom med en kafferast:D En nedsänkt trälåda/kista fäst vid en brygga i blåsigt väder, med vågigt vatten runt omkring.
Skapa konto

• Gilla
spånhyvel och 4 till
  • Laddar…
Som ni ser lutar kistan en hel del men inget att göra åt då botten var lite lösare där samt något sluttande. Rättar till det med isbrädorna ändå.
Nu har jag också bundit ihop kistorna med varandra vilket var ett jädrans jobb och lyftande. Så nu ska även det utrymmet fyllas med sten! Träkonstruktion med lutande kista fylld med stenar vid vattnet, sammankopplade och förstärkta med stockar.
Skapa konto
Träkonstruktion av kistor bundna ihop ovanför vatten, med synlig lutning och isbrädor installerade.
Skapa konto

Kanske tog i något när jag fick hem stenen för det minskar dåligt hehe. Dock väldigt lämplig storlek på dom. I botten på kistan är stenarna betydligt större ca 60kg styck. Hög med gråa byggstenar på en grusplan med skog och gräsmark i bakgrunden samt en röd mätpinne till vänster.
Skapa konto

• Gilla
spånhyvel och 6 till
  • Laddar…
Så långt har jag kommit den här gången och man måste vara rätt nöjd ändå. Inga maskiner överhuvudtaget förutom hjulingen ner till vattne. Det är kostnadseffektivt!

• Gilla
camaro1969 och 1 till
  • Laddar…
Riktigt kul att se denna uppdatering. Även jag häller på och att kasta in sten mellan kistorna.
//Mathias

Isbrädorna är på plats nu! Ska renkapa dom i helgen och om vädret tillåter ska jag börja regla för bryggdäcket.
Väldigt sugen på att få dit en badstege nu.. Nyinstallerade isbrädor längs en pågående bryggkonstruktion vid vattenkanten, med oskarpt verktyg i förgrunden.
Skapa konto

• Gilla
spånhyvel och 2 till
  • Laddar…
Människans krafter mot naturens...
Bra jobbat men hoppas du tänker på att alla konstruktioner ska vara så lagom starka att naturens krafter inte bryter bort hela konstruktionen utan att du offrar del av konstruktionen som du enkelt kan reparera

Fint bygge annars grattis nu kommer fina dagar på bryggan

byggarätt skrev:
Människans krafter mot naturens...
Bra jobbat men hoppas du tänker på att alla konstruktioner ska vara så lagom starka att naturens krafter inte bryter bort hela konstruktionen utan att du offrar del av konstruktionen som du enkelt kan reparera

Fint bygge annars grattis nu kommer fina dagar på bryggan
Tackar!
Tanken är ju att isbrädorna fungerar som offer och tar stryk medans stommen är såpass kraftig att den står pall. Men mot naturen och dess krafter vet man aldrig.. Men det är relativt skyddat läge för isen här

• Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
En uppdatering igen!
Idag har jag fått reglat för golvet och isbrädorna är rensågade. Imorgon ska jag köpa 45x145 till golv men innan det går att läggas måste jag fylla med sten mellan stenkistorna. Gissar att 4 m3 ska dit innan golvet kan läggas. Träreglar monterade för att förbereda golv på en brygga, med stenkistor fyllda med sten och timmer synligt.
Skapa konto
Pågående bygge av trägolv med reglar och råspont vid kusten, stenkistor och stenfyllning syns.
Skapa konto
Uppdatering av byggprojekt med reglade golv och rensågade isbrädor vid en sjöbrygga.
Skapa konto

• Gilla
Nilstyko
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.