182 375 läst · 268 svar
182k läst
268 svar
Mitt bygge av brygga och stenkista
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 428 inlägg
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 428 inlägg
Haha ja ibland är världen liten när man stöter på varandra. Kanske dags för en uppdatering här också för det har hänt väldigt mycket senaste veckorna
det förstår jag
och bilden följde tydligen inte med min citering ser jag nog...
det var ju hos kjellis ja mena
och bilden följde tydligen inte med min citering ser jag nog...
det var ju hos kjellis ja mena
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 428 inlägg
Här kommer uppdateringen!
Vi hade nästan värsta tänkbara vinden och nästa dag skulle det bli värre blåst. Så en fredag eftermiddag körde jag ner kistan på släpvagn och backade ner i länningen. Var lite orolig måste jag säga både för vagnen och att något skulle krångla.
Backade ner vagnen långt under lämpligt ner i vattnet hehe men en kort stund borde gå bra tänkte jag. Tipp på vagnen vilket gjorde att vi kunde baxa av kistan med en lång regel. Lite riskabelt men kistan sitter också fast i vinchen baktill.
Allt gick väldigt smidigt men baklemmen tog stryk när kistan gled i.
Sen fick vi hjälpas åt att dra den på plats och hålla emot med rep för det blåser rejält även om man inte ser det på bilderna.
Sen la vi i ca 3m3 sten så kistan ställde sig på botten.
Nästa dag var vi 7st grabbar som skulle fylla kistan. Började med att bygga ihop resterande stockar och skruva ihop. Började kl 10.00 med att köra sten med 4hjulingen och 3st körde skottkärra ut på bryggan sen langade vi sten för sten i kistan. Det var lagom mysigt i 22 m per sekund när man sitter på stockar haha.
Men det var väldigt effektivt uppdelat och 2 timmar senare var hela kistan fylld!! Vi han dessutom med en kafferast
Vi hade nästan värsta tänkbara vinden och nästa dag skulle det bli värre blåst. Så en fredag eftermiddag körde jag ner kistan på släpvagn och backade ner i länningen. Var lite orolig måste jag säga både för vagnen och att något skulle krångla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Backade ner vagnen långt under lämpligt ner i vattnet hehe men en kort stund borde gå bra tänkte jag. Tipp på vagnen vilket gjorde att vi kunde baxa av kistan med en lång regel. Lite riskabelt men kistan sitter också fast i vinchen baktill.
Logga in
Skapa konto
Allt gick väldigt smidigt men baklemmen tog stryk när kistan gled i.
Sen fick vi hjälpas åt att dra den på plats och hålla emot med rep för det blåser rejält även om man inte ser det på bilderna.
Sen la vi i ca 3m3 sten så kistan ställde sig på botten.
Logga in
Skapa konto
Nästa dag var vi 7st grabbar som skulle fylla kistan. Började med att bygga ihop resterande stockar och skruva ihop. Började kl 10.00 med att köra sten med 4hjulingen och 3st körde skottkärra ut på bryggan sen langade vi sten för sten i kistan. Det var lagom mysigt i 22 m per sekund när man sitter på stockar haha.
Men det var väldigt effektivt uppdelat och 2 timmar senare var hela kistan fylld!! Vi han dessutom med en kafferast
Logga in
Skapa konto
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 428 inlägg
Som ni ser lutar kistan en hel del men inget att göra åt då botten var lite lösare där samt något sluttande. Rättar till det med isbrädorna ändå.
Nu har jag också bundit ihop kistorna med varandra vilket var ett jädrans jobb och lyftande. Så nu ska även det utrymmet fyllas med sten!
Kanske tog i något när jag fick hem stenen för det minskar dåligt hehe. Dock väldigt lämplig storlek på dom. I botten på kistan är stenarna betydligt större ca 60kg styck.
Nu har jag också bundit ihop kistorna med varandra vilket var ett jädrans jobb och lyftande. Så nu ska även det utrymmet fyllas med sten!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kanske tog i något när jag fick hem stenen för det minskar dåligt hehe. Dock väldigt lämplig storlek på dom. I botten på kistan är stenarna betydligt större ca 60kg styck.
Logga in
Skapa konto
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 428 inlägg
Så långt har jag kommit den här gången och man måste vara rätt nöjd ändå. Inga maskiner överhuvudtaget förutom hjulingen ner till vattne. Det är kostnadseffektivt!
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 428 inlägg
Människans krafter mot naturens...
Bra jobbat men hoppas du tänker på att alla konstruktioner ska vara så lagom starka att naturens krafter inte bryter bort hela konstruktionen utan att du offrar del av konstruktionen som du enkelt kan reparera
Fint bygge annars grattis nu kommer fina dagar på bryggan
Bra jobbat men hoppas du tänker på att alla konstruktioner ska vara så lagom starka att naturens krafter inte bryter bort hela konstruktionen utan att du offrar del av konstruktionen som du enkelt kan reparera
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 428 inlägg
Tackar!byggarätt skrev:Människans krafter mot naturens...
Tanken är ju att isbrädorna fungerar som offer och tar stryk medans stommen är såpass kraftig att den står pall. Men mot naturen och dess krafter vet man aldrig.. Men det är relativt skyddat läge för isen här
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 428 inlägg
En uppdatering igen!
Idag har jag fått reglat för golvet och isbrädorna är rensågade. Imorgon ska jag köpa 45x145 till golv men innan det går att läggas måste jag fylla med sten mellan stenkistorna. Gissar att 4 m3 ska dit innan golvet kan läggas.
Idag har jag fått reglat för golvet och isbrädorna är rensågade. Imorgon ska jag köpa 45x145 till golv men innan det går att läggas måste jag fylla med sten mellan stenkistorna. Gissar att 4 m3 ska dit innan golvet kan läggas.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto