Ja det är faktiskt synd att hantverket inte kommer synas. Jag får ta många bilder under byggets gång istället :)

Lite nyfiken på hur ni klär in era kistor Puide, om ni gör det. Tänker på att det inte är släta kanter på kistans utsida

Micc skrev:
Ja, jag kanske blandar ihop det - Du har kanske koll på att SS2343 är det syrafasta materialet. Men då är 2346 inte syrafast i så fall.
Roli skrev:
Hittade denna tabell: [länk]

Där återfinns även den nya beteckningen för SS 2343 dvs EN 1.4436
Jo Du har helt rätt Roli, och jag hade vänt på det hela. I efterhand kan man säga att det var nästan tur att jag inte hade lärt mig - nu när de ändå byter namn på legeringarna;) (vem i h-v-te är det förresten som alltid hittar på att allting måste byta namn???)
/Micc

Det är ovanligt att sidorna kläs här. Jag minns inte att jag sett någon traditionell stenkista med klädsel.

Puide skrev:
Det är ovanligt att sidorna kläs här. Jag minns inte att jag sett någon traditionell stenkista med klädsel.
Där jag håller till är nästan alla inklädda. Kanske för att dom inte har några fina knutar att visa;)
Jag bygger heller inte min kista tät mellan stockarna så jag måste klä den med något.

Synd att sätta sånt fint under vatten :)

viltfjall skrev:
Synd att sätta sånt fint under vatten :)
Ja ju mer jag tänker på det, desto mer grämer jag mig för att dölja hantverket..

Kollade på en stenkista igår i hemtrakterna. Byggd på lika grovt timmer som jag har men den var endast ihopdragen med M16 gängstång. Lite plansågad för att ligga bra mot varandra men helt utan knutar.
Kommer hålla 40 år i alla fall säger han som bygger den:)
Själv är jag tveksam till att bara lägga dom på varandra och låsa med gängstång

Min brygga av telestolpar med stång igenom. 30 år gammal, håller bra.
20150304_091717.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20150304_091731.jpg
Skapa konto
20150304_091804.jpg
Skapa konto

Den där stången vill man inte ramla på. En träbit kanske kan pryda toppen?

• Gilla
sy97jgu och 1 till
  • Laddar…
Noseone skrev:
Den där stången vill man inte ramla på. En träbit kanske kan pryda toppen?
Har du rätt i.

Många vackra konstruktioner, som tidigare sagt är det synd att de inte syns.

Jag förstår hur de konstrueras och vilken funktion de har, men hur får man kistan på plats? Någon nämnde att ställa den på isen. Hur får man den då att stå plant? Funkar det bara i långgrunda vatten med hyfsat plan botten?

sajjen skrev:
Många vackra konstruktioner, som tidigare sagt är det synd att de inte syns.

Jag förstår hur de konstrueras och vilken funktion de har, men hur får man kistan på plats? Någon nämnde att ställa den på isen. Hur får man den då att stå plant? Funkar det bara i långgrunda vatten med hyfsat plan botten?
En timrad kista går utmärkt att montera stock för stock i vattenbrynet och låta den glida ut på såpade stockar. Annars är det lyft med grävmaskin från land eller på pråm.
Det är som sagt lite stökigt att såga hål i isen om man har en botten som är ojämn eller stenig, såvida man inte har förberett det innan isen.

Stenkistor går fint upp till 5m djup och det behöver inte alls vara plan botten, men det är avsevärt lättare om botten är plan.
http://www.roslagsbryggan.se/tjanster_fastabryggor.html#
Kolla bilderna längst ner, där finns en kista som är byggd efter en väldigt ojämn botten.

• Gilla
sajjen och 1 till
  • Laddar…
Här har det inte hänt mycket. Timret ligger fortfarande och väntar på sågning.
Däremot beställde jag gängstång idag som levereras under veckan! Syrafast M16 i 2 meterslängd! Känns bra:)

Du fick tag på 2 meterslängd till slut. Vem fixade detta?

roli skrev:
Du fick tag på 2 meterslängd till slut. Vem fixade detta?
Jepp, det gick att beställa från en underleverantör till min Järnhandel. 250kr styck fick jag dom för! Kan inte bli mer nöjd med den rabatten:D

Dåligt med uppdateringar här.. Imorgon ska jag prata med han som sågar stockarna och förmodligen kommer timringen att påbörjas inom några veckor.
Fick tag i en pråm som kommer att ta hand om sjösättningen av kistan och även fylla den med sten och flytta lite stenar som ligger i vägen.

Lovar att lägga upp bilder så fort timringen börjar!:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.