9 905 läst · 72 svar
10k läst
72 svar
Max miljövänligt hus på Färingsö av Daniel Fagerberg
Självbyggare
· Stockholm
· 9 964 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 9 964 inlägg
Har du sett någon installation med Midsummer i verkligheten?Stefflo skrev:
Du måste ha kablarna på ovansidan och de har hög spänning så du måste ha kopplingsboxar för att kunna få ihop några större effekter.
Kan inte finnas någon som vet hur en miniräknare funkar som köper något som ger hälften, kostar dubbelt, har korta garantier och nästan omöjliga att byta om de går sönder?
Ett vackert och enkelt sätt att klara akustiken.Maxwells demon skrev:
Det ligger en juteväv under ribborna, och efter detta kommer en liten luftspalt, och efter det en duk som håller träullsfibern. Ribborna är vanliga 32x70 läkt som vi sorterat ut.
nej du har rätt i detta. Det finns inga speciella installationer, material eller uppbyggnader i detta. Vi snålade loss ordentligt här. Naturligtvis snålspolande toaletter och munstycken. men tyvärr inte mer än så.Bjor skrev:
I projekten vi gör med ETC är vi mer nogräknade och använder bland annat FIBO skivor istället för kakel. och lerskivor som bärare.
haha... nä där har du helt rätt. Lite svårt att gjuta något utan betong. Detta ska ju editeras. Betongens balast består däremot av återvunnen betong samt med armering av basaltengs skrev:
Tack Oldboy för denna förklaring. Jag hoppas att det är ok att jag använder den själv när jag försöker förklara varför man lägger ner så mycket tid som man gör. Det ligger ju trots allt både mycket kärlek och uppfinnarglädje i arkitektur. Det är ju faktiskt oerhört roligt och spännande att få förverkliga drömmar och ideer. Så det är vi arkitekter/ingenjörer ofta redo att betala för självaOldboy skrev:
Kanon att få mer bakomliggande orsaker till lösningarna. 👍
Det är ju arkitektritat till en specifik användare och då blir resultatet därefter. Och, varje detalj brukar vara genomgången och anpassad. Det är en tidskrävande iterativ process för att skapa en helhet. Detaljerna skapar helheten, men helheten påverkar och styr också detljerna.
Nu är detta visserligen inte DanielF:s första hus, men antagligen kan man betrakta mycket av det och dess olika delar som en prototyp. Då går det åt många timmar, men de har man igen sedan när man kan plocka olika bitar till andra hus, (med mer eller mindre modifieringar men ändå med snabba och enkla omräkningar när man väl en ggn benat ut alla ingående faktorer).
Man kan nog också anta att de extra timmarna vid ritbordet/datorn som ger 100% prefabricerade delar faktiskt är kostnadseffektivt om man tittar på byggtiden/hantverkstimmar, samt sätter en rimlig prislapp på risken att inte hinna få det vädersäkrat tillräckligt snabbt, alternativt att hyra ett gigantiskt byggtält.
Eller?
MVH/
Daniel
Hej! det ligger en massa plåtar under pappen... och hängslen och livremmar till förbannelse för att inte fuktskall komma in, och samtidigt för att det lätt ska komma ut. Jag är inte helt nöjd i utförande av detta, Själva "hängrännan" fick fel dimension och har hamnat för nära avslutet på taket. vi får se hur det håller och eventuellt får jag ställa mig och skruva om detta. Det är ju fördelen när man "bygger för sig själv" man har möjlighet att göra om-göra rätt.J Jaggatagga skrev:
MVH/
Daniel
Det skulle gå bra. Jag kommer försöka få till ett via Arkitektföreningen alternativt via leverantören Ecococon. Detta är inte för att fiska följare, men Strombro Building Workshop finns på massa olika kanaler, och jag kommer posta där om ni är intresserade av att delta. Det kommer ofta en hel del delegationer från belgien och japan för att titta på hus jag ritat/konstruerat (vet faktiskt inte varför det är just dessa två länder), så det skulle ju vara möjligt att följa med på ett sådant också. Jag ska posta detta när det händer så kommer det upp några datum.PeterFalun skrev:
MVH/
Daniel
Tack för detta!!!! det var (är) ursprungligen menat att ha solceller mot sydöstra sidan. Jag tittade nu in på midsummers sida, och detta skulle ju passa perfekt!!!. Det var återigen en fråga om att pengarna tog slut, men jag ska definitivt ta dessa i beaktande när vi väl ska installera dom. Vi har allokerat plats i teknikrummet för batterier och all annan teknik. Vi får titta närmre på hur vi ska finansiera det.Stefflo skrev:
MVH/
Daniel
Lite sen på bollen men det här var ju coolt! Väldigt charmig utsida. Får en del senfunkisvibbar (och om jag kollar på inredningen tror jag det är tänkt så också). Samtidigt som de välvda taken och deras genomgående träbeklädnad på insidan tillför något nytt. Älskar de olika nivåerna också.
Sen är jag inget fan av kvistar, så jag hade valt kvistfritt till innertak och golv. Rent estetiskt hade jag föredragit plåt på taket också. Gärna målat i den färgen, behöver absolut inte vara gammal ärgad koppar. Men pappen tycker jag förtar det utvändiga intrycket lite. Jag hade nog kört på puts på utsidan också, men det är verkligen en smaksak.
Hur som helst, väldigt mysigt och personligt, utan att vara utan elegans. Jag instämmer med alla som gillar detta.
Sen är jag inget fan av kvistar, så jag hade valt kvistfritt till innertak och golv. Rent estetiskt hade jag föredragit plåt på taket också. Gärna målat i den färgen, behöver absolut inte vara gammal ärgad koppar. Men pappen tycker jag förtar det utvändiga intrycket lite. Jag hade nog kört på puts på utsidan också, men det är verkligen en smaksak.
Hur som helst, väldigt mysigt och personligt, utan att vara utan elegans. Jag instämmer med alla som gillar detta.
Lycka till, det skulle garanterat göra skillnad och inte heller förstöra designen på huset i övrigt. Du får spara ihop lite slantar så är du snart där.DanielF skrev:
Tack för detta!!!! det var (är) ursprungligen menat att ha solceller mot sydöstra sidan. Jag tittade nu in på midsummers sida, och detta skulle ju passa perfekt!!!. Det var återigen en fråga om att pengarna tog slut, men jag ska definitivt ta dessa i beaktande när vi väl ska installera dom. Vi har allokerat plats i teknikrummet för batterier och all annan teknik. Vi får titta närmre på hur vi ska finansiera det.
MVH/
Daniel
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bygga hus (90-100 kvm) för max 1,5 mkr?
Övrigt husrelaterat -
Maxvikt trappa inomhus trappsteg
Övrigt husrelaterat -
Max 16A, lamparmatur i hus med 25A huvudsäkring?
El -
Nyckelfärgigt litet hus, max 100kvm. Under 2 milj?
Hustillverkare -
maxa yta i Attefallshus - hur har ni gjort?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus
Populärt i forumet
-
Dubbelt så dyr Husdröm i Södra Kverrestad
Artikelkommentarer -
Veganism - allmän diskussion
Artikelkommentarer -
Rotavdraget höjs till 50 procent
Artikelkommentarer -
Förvandlar tvåan i Vasastan till femma - “tiny house i lägenhetsformat”
Artikelkommentarer -
Måste bygga mur för att skydda huset