BirgitS
Bjor Bjor skrev:
Hur är det mindre miljövänligt med mer arbetstid och dyrare material?

Billigt mineralull är alltså miljövänligare än hampa som är dyrare? Och som jag bygger med lera, halm, sly som tar längre tid att bygga med, är mindre miljömässigt än om jag skulle åka och köpa ex. gipsskivor och andra skrivmaterial?
Det finns väl ingen direkt korrelation mellan arbetstid, materialkostnad och miljövänlighet. Ett badrum blir väl inte miljövänligare för att man har guldkranar, men bra mycket dyrare.
 
Z ZipLock skrev:
2000 timmar blir 50 veckors heltidsarbete. Mycket ritande blir det....

200 kvm x 34.000 kr/kvm blir 6.8 miljoner. Inte så farligt ända. Vad kostar ett 200 kvm kataloghus inklusive markarbete?
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns väl ingen direkt korrelation mellan arbetstid, materialkostnad och miljövänlighet. Ett badrum blir väl inte miljövänligare för att man har guldkranar, men bra mycket dyrare.
Daniel Fagerbergs hus blev väl inte heller så mycket miljövänligare för att han la ner ett par tusen timmar vid ritbordet? Onödigt mycket dyrare måste det däremot bli om han värderar sin tid.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Hur är det mindre miljövänligt med mer arbetstid och dyrare material?

Billigt mineralull är alltså miljövänligare än hampa som är dyrare? Och som jag bygger med lera, halm, sly som tar längre tid att bygga med, är mindre miljömässigt än om jag skulle åka och köpa ex. gipsskivor och andra skrivmaterial?
Om arbetstiden är "värd" lika mycket som det dyrare materialet är dyrare i form av miljöpåverkan så spelar det ingen roll.

BirgitS BirgitS skrev:
Det finns väl ingen direkt korrelation mellan arbetstid, materialkostnad och miljövänlighet. Ett badrum blir väl inte miljövänligare för att man har guldkranar, men bra mycket dyrare.
Nja, det är ju ingen korrelation 1:1 förstås, men det korrelerar! Om jag exempelvis köper en vanlig kran eller en kran i guld så kommer den senare generera kanske 1000 gånger mer intäkter som kan fördelas på dels arbetet med att ta fram guldet (oerhört mycket mer arbetsamt än vanligt gjutmaterial), hantering av kranen (i form av säkerhetspersonal, bombsäkra försäljningslokaler osv), montering som kanske inte görs av vanlig slarver osv osv...

I slutändan utförs allt arbete av en människa som har en viss miljöpåverkan per timme, ändliga råvaror och energi. Åtminstone i marknadsekonomi så korrelerar priset således direkt mot dessa insatsvaror och alla påverkar miljön.

Man kan ju argumentera att en "märkesvara" har ett pris som inte står i rimlig proportion mot insatsvarorna förstås, men vart går den extra inkomsten dessa inbringar? Jo, konsumtion av något slag = miljöpåverkan.
 
  • Gilla
hobbs och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns väl ingen direkt korrelation mellan arbetstid, materialkostnad och miljövänlighet. Ett badrum blir väl inte miljövänligare för att man har guldkranar, men bra mycket dyrare.
Det tror jag ingen annan heller tror.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Bjor Bjor skrev:
Det tror jag ingen annan heller tror.
Vad bra! Då missförstod jag vad du menade.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Om arbetstiden är "värd" lika mycket som det dyrare materialet är dyrare i form av miljöpåverkan så spelar det ingen roll.


Nja, det är ju ingen korrelation 1:1 förstås, men det korrelerar! Om jag exempelvis köper en vanlig kran eller en kran i guld så kommer den senare generera kanske 1000 gånger mer intäkter som kan fördelas på dels arbetet med att ta fram guldet (oerhört mycket mer arbetsamt än vanligt gjutmaterial), hantering av kranen (i form av säkerhetspersonal, bombsäkra försäljningslokaler osv), montering som kanske inte görs av vanlig slarver osv osv...

I slutändan utförs allt arbete av en människa som har en viss miljöpåverkan per timme, ändliga råvaror och energi. Åtminstone i marknadsekonomi så korrelerar priset således direkt mot dessa insatsvaror och alla påverkar miljön.

Man kan ju argumentera att en "märkesvara" har ett pris som inte står i rimlig proportion mot insatsvarorna förstås, men vart går den extra inkomsten dessa inbringar? Jo, konsumtion av något slag = miljöpåverkan.
Du får någ förklsra bättre vad du menar. Verkar lite kryptiskt det du skrev.

Du kanske menar att om arbetstiden blir dyr så har man inte råd med miljömässigt bättre material. Många material som är bättre för miljön kostar mer (som skumglas som han använde) men inte allt, en del är billigare men kan kräva met arbetstid. Arbetstid kan var gratis om man gör det själv, som många också gör och då kan mer arbetstid bli bra för miljön (hinner med ex. mindre utlandsresor) eller sämre för miljön om arbetarna måste får mycket restid till arbetet. Allt kan betor på så mycket hur det påverkar miljön. Ursäkte ett rörigt inlägg.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Om arbetstiden är "värd" lika mycket som det dyrare materialet är dyrare i form av miljöpåverkan så spelar det ingen roll.


Nja, det är ju ingen korrelation 1:1 förstås, men det korrelerar! Om jag exempelvis köper en vanlig kran eller en kran i guld så kommer den senare generera kanske 1000 gånger mer intäkter som kan fördelas på dels arbetet med att ta fram guldet (oerhört mycket mer arbetsamt än vanligt gjutmaterial), hantering av kranen (i form av säkerhetspersonal, bombsäkra försäljningslokaler osv), montering som kanske inte görs av vanlig slarver osv osv...

I slutändan utförs allt arbete av en människa som har en viss miljöpåverkan per timme, ändliga råvaror och energi. Åtminstone i marknadsekonomi så korrelerar priset således direkt mot dessa insatsvaror och alla påverkar miljön.

Man kan ju argumentera att en "märkesvara" har ett pris som inte står i rimlig proportion mot insatsvarorna förstås, men vart går den extra inkomsten dessa inbringar? Jo, konsumtion av något slag = miljöpåverkan.
Svårt att de någon som helst logik i ditt påstående. Att spendera tid på att rita på sitt eget hus måste vara bland det minst miljöpåverkande man kan göra. Detsamma gäller att välja miljövänliga material som kräver stor arbetsinsats, även ifall det så klart kan bli en indirekt miljöpåverkan av hur byggarbetarna spenderar sin lön.

Men för att återgå till huset så är det ett intressant projekt! Inte vad jag själv skulle ritat till mig själv, men byggsystemet är till stor del detsamma som jag själv planerar att använda till kommande bygge.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Intressant hus, men man skulle verkligen vilja veta mer. Bilder från byggtiden är alltid givande, och alla möjliga och omöjliga fakta om hus, mtrl och metoder, samt grundläggande principer för att komma fram till just detta hus.

Jag uppskattar att man skippat golvvärmen, men undrar hur man tänkt med rördragningen? Den ser ut att vara ämnad för inbyggnad, alternativt att det är ett temporärt provisorium för att få värme på plats innan vintern?

Är också en vän av rediga trösklar, men just den ut till "växthuset" förefaller olämplig och borde med fördel kunna ha eliminerats?
 
  • Gilla
DanielF
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Intressant hus, men man skulle verkligen vilja veta mer. Bilder från byggtiden är alltid givande, och alla möjliga och omöjliga fakta om hus, mtrl och metoder, samt grundläggande principer för att komma fram till just detta hus.

Jag uppskattar att man skippat golvvärmen, men undrar hur man tänkt med rördragningen? Den ser ut att vara ämnad för inbyggnad, alternativt att det är ett temporärt provisorium för att få värme på plats innan vintern?

Är också en vän av rediga trösklar, men just den ut till "växthuset" förefaller olämplig och borde med fördel kunna ha eliminerats?
artikeln är nog mer sed som reklam
 
Så kan det vara, men samtidigt tycks det inte vara ovanligt att ägarna/byggarna/arkitekterna också hänger lite här iaf i samband med en artikel, reklam eller inte. Det här är ju ett forum för folk som vill lära sig mer om sådant som har med hus att göra.
Just ekologisk och energisnålt byggande är intressant, och kommer nog så att vara framöver. Den gamla spelplanen och reglerna gäller inte längre så alla tänkbara alternativa lösningar på alla områden behöver utforskas, testas och utvärderas. Då behöver så många som möjligt känna till vad som finns, och vad man kan göra, och hur.
Om inte Daniel hänger här så kanske redaktionen kan mjölka fram lite mer info.
 
  • Gilla
DanielF och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
2000 h X 1000kr = smådyrt
Inte räcker det, 1250/h 🤗
Det har varit en hel del omtag. Har ritat om huset 3ggr och med ändringar inom det. I slutändan är varenda del prefabricerad.
Så montage och kompletteringar gick på ett litet kick :)

MVH/
Daniel
 
  • Gilla
Skyscraper och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Daniel Fagerbergs hus blev väl inte heller så mycket miljövänligare för att han la ner ett par tusen timmar vid ritbordet? Onödigt mycket dyrare måste det däremot bli om han värderar sin tid.
Lite miljövänligare blev det. som ett exempel, en hel del arbete har lagts ner på att optimera ljusinsläpp, så att det är minimalt med ljusöppningar i förhållande till vägg men ändå möta dagsljuskrav (och önskningar).
Även väldigt mycket tid lades på att planera grundläggning för att kunna ge hängslen och livrem vid eventuella byggfel.
Så varje del har optimerats, för att ge mindre spill och aldrig överdimensionera något material. Det gav otaliga omräkningar av takstommen och dess infästningar. Så långa iterativa processer för optimering i samspel med att nå de rumsupplevelser jag eftersträvat gör det mer miljövänligt...
Men jo. det stämmer. detta huset är onödigt dyrt, om målet är att få tak över huvudet. Men om man vill nå betydlig verkshöjd så tar det väldigt lång tid. 🙏
 
  • Gilla
hobbs och 2 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Intressant hus, men man skulle verkligen vilja veta mer. Bilder från byggtiden är alltid givande, och alla möjliga och omöjliga fakta om hus, mtrl och metoder, samt grundläggande principer för att komma fram till just detta hus.

Jag uppskattar att man skippat golvvärmen, men undrar hur man tänkt med rördragningen? Den ser ut att vara ämnad för inbyggnad, alternativt att det är ett temporärt provisorium för att få värme på plats innan vintern?

Är också en vän av rediga trösklar, men just den ut till "växthuset" förefaller olämplig och borde med fördel kunna ha eliminerats?
Tack Oldboy.
Det har varit många kommentarer gällande rördragningen.
Jag har sett såpass många olyckor med läckande rör så att jag vill aldrig någonsin bygga in ett rör igen. Särskilt inte i en organisk stomme som detta. ovanpå detta så är det faktiskt, tro det eller ej, ett estetiskt val. Allra helst vill jag måla rören röda. Jag har en fäbless för senbrutalism/postmodernism, tänk centre pompidou eller garnisonen i stockholm... Det finns även något charmigt med de synliga rörstammarna i sekelskifteshusen i stenstaden. Inmålade eldragningar och övertapetserade gasledningar. Så, jo, det är faktiskt ett medvetet val :)

Vad gäller tröskeln. Ja, även den medvetet ordentligt tilltagen.
Även om det är en vinterträdgård så vill jag göra een skarp distinktion mellan ett uterum och ett vardagsrum. Meningen var att golvet skulle vara av tegel, och så även tröskeln. Vi fick hoppa detta av budgetskäl. Det hade bundit samman de olika rummen genom material, men separerat användningsområdet visuellt och som ett hinder. Att göras medveten att man går från en klimatzon till en annan. Jag gillar att leka på dessa sätt med "lager och trösklar", visuella eller fysiska trösklar. något som gör att vi upplever våra rörelser och användandet av huset på olika sätt. Ibland svårt, ibland lätt. Tänk om man kunde rita en flygplats helt utan skyltar, bara genom att använda ljus, skuggor, trappsteg, ramper för att man skulle förstå precis hur man ska röra sig... Något av det värsta jag vet är att behöva läsa skyltar på ett hotell för att hitta till frukosten... Haha... ja lite ångsökt, men jag blir inspirerad av era kommentarer. Det är verkligen jättekul att få möta era reaktioner.
Hoppas jag har kunnat ge er mer förklaringar, sen ska man naturligtvis tycka precis som man vill. tycka om eller inte tycka om. Smak är oerhört viktigt och ägs individuellt.

Tack!
 
  • Gilla
Johannes Hultman och 10 till
  • Laddar…
Tack allihop för era kommentarer. oerhört fint att få läsa era glada inlägg och ta del av era undringar.
Jag har svarat på några av era tankar direkt i kommentarerna. Tveka inte att skriva mer här. Jag håller ett öga på tråden och svarar er om ni har fler frågor.
Återigen, tack för att ni tagit er tid att skriva.

God jul och gott nytt år!

MVH/
Daniel
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
"Daniel Fagerberg som byggt i egen regi" har han verkligen byggt själv?

och varför skriver man hans fulla namn i hela artikeln?
Hej Maria, "egen regi" brukar man använda som uttryck för att man varit sin egen byggherre. Alltså byggt för sig själv.
Detta huset är byggt för familjen. Ritat och konstruerat och delvis finansierat av mig, min bror har byggt (handgripligen, han är byggare) och delvis finansierat och min mor har tagit huvuddelen av finansieringen. Det är även hon som bor i huset.

MVH/
Daniel
 
  • Gilla
PeterFalun och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.