26 156 läst · 228 svar
26k läst
228 svar
Max last med B körkort
Ja, det verkar vara så, men det är tydligen någonting jag har haft en felaktig bild av i så fall.useless skrev:Ja, men det är väl inget laborerande utan exakt hur reglerna funkar? Om den sammanlagda totalvikten är max 3500 kg så får du koppla släpet till bilen. Sen är det registreringsbevisets maxlaster som bestämmer exakt hur mycket du får lasta på vagnen (eller både vagn och bil om det finns en maximal tågvikt).
Jag fick lära mig att bruttovikt är endast någonting som du kan använda dig av i när du har BE-kort, har de B-kort så går man alltid på släpets totalvikt.
Och samtliga kollegor som jag har frågat idag hade även denna "felaktiga" bild av hur det fungerar.
Därav frågan om detta har ändrats med tiden, eller om vi alltid har fått lära oss ett felaktigt antagande?
Renoverare
· Borlange
· 94 inlägg
Fairlane skrev:
Hannuse skrev:
Nu är jag inte helt säker på hur det var formulerat tidigare, men vill mena att släpvagnens totalvikt inte fick överstiga bilens tjänstevikt ”förr” alltså före 2013 eller möjligen ännu längre tillbaka. (På B-kort)Hannuse skrev:Ja, det verkar vara så, men det är tydligen någonting jag har haft en felaktig bild av i så fall.
Jag fick lära mig att bruttovikt är endast någonting som du kan använda dig av i när du har BE-kort, har de B-kort så går man alltid på släpets totalvikt.
Och samtliga kollegor som jag har frågat idag hade även denna "felaktiga" bild av hur det fungerar.
Därav frågan om detta har ändrats med tiden, eller om vi alltid har fått lära oss ett felaktigt antagande?
Men jag är som sagt osäker på hur det var.
Transportstyrelsen säger att du först ska titta på totalvikten för att avgöra vilken behörighet som behövs, därefter tittar du på bruttovikten för att avgöra hur mycket du får lasta.Hannuse skrev:
Ja precis så var det. 19 Januari 2013 togs denna regel bort och i ett slag försvann detta dribblande med vikter hit och dit och vi fick enkla regler att följa....Samuel Hopstadius skrev:
Du har så vitt jag vet aldrig fått dra mer än bilens maximala dragvikt, ej heller med de gamla reglerna från före 2013.Hannuse skrev:
De nya reglerna har ju dock öppnat upp för att köra stora släp bakom små bilar och då är det ju högst relevant att även beakta tillåten dragvikt eftersom släpet "oftare" kommer ha högre kapacitet än bilen.
Bland annat i deras exempelbroschyr:helgestahill skrev:
https://www.transportstyrelsen.se/s...ra-personbil-eller-latt-lastbil-med-slapvagn/
I den broschyren säger man att du ska använda totalvikter för att avgöra vilken behörighet som krävs:Hannuse skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och sedan säger man att du ska titta på bruttovikten för att avgöra hur mycket du får lasta:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, jag är medveten om att du aldrig fått dra med än maximalt tillåten dragvikt.MathiasS skrev:Du har så vitt jag vet aldrig fått dra mer än bilens maximala dragvikt, ej heller med de gamla reglerna från före 2013.
De nya reglerna har ju dock öppnat upp för att köra stora släp bakom små bilar och då är det ju högst relevant att även beakta tillåten dragvikt eftersom släpet "oftare" kommer ha högre kapacitet än bilen.
Men om du tittar på det exempel som jag beskrev i #145 så verkar ju detta exempel vara en tillåten kombination på B-kort.
Men enligt min "gamla" skola, så skulle totalvikten ha varit gällande på släpet så fort det är lastat, om än med bara en cykel, och då skulle jag inte ha fått dra det.
Ja, och i exemplen ska man ändå använda bruttovikt för att avgöra hur man får lasta, det är det som jag är konfunderad över?MathiasS skrev:
Titta på "Dragbil 1" och "B-behörighet".
Har det alltid varit så med B-kort?
Det är ju DET broschyren säger, se mina inklipp ovan. Totalvikten för behörighet, bruttovikten för hur mycket man får lasta (dvs, jämföra bruttovikten med maximal dragvikt).Hannuse skrev:
Dragbil 1 är ett exempel just detta.
Har det alltid varit så? Jag är lite osäker på hur det var före 2013. Jag borde veta för jag hade körkort då, men det har fallit i glömska och gamla regler är inte enkla att hitta.
Jag tror det alltid varit så, men det var inte lika vanligt förr eftersom totalvikten inte fick överstiga tjänstevikten på bilen => släpen blev små och du kunde inte köra ett större släp och lasta mindre. Det var helt enkelt ovanligare att du hade en kombination som inte fick lastas full.Det låter osannolikt att man fått dra mer än max släpvagnsvikt på bilen, en parameter som nog alltid funnits angiven.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 685 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 685 inlägg
Nu kollade jag ditt exempel igen och ser att du hamnade under 3500 kg i totalvikt. Då är det ok. Jag läste slarvigt och trodde det var ytterligare en 'jag går dra ett tomt släp även om totalvikten kommer över 3500 kg".Hannuse skrev:
Så fel av mig
Nya regler:Hannuse skrev:Men ett exempel för att förtydliga:
Bil med en tjänstevikt på 1200 kg och en totalvikt på 1600 kg.
Max släpvagnsvikt enl reg.bevis är 1000 kg och max släpvagnsvikt med obromsat släp 700kg.
Med B-kort får jag alltså dra ett bromsat släp som väger 1000kg.
Skulle släpet däremot ha en totalvikt på exempelvis 1900 kg så får jag faktiskt dra detta släp men det får inte inte lastas mer än att bruttovikten uppgår till max 1000 kg.
Totalvikt på 1600kg tillåter 1900kg totalvikt på ett släp med B-kort.
Maxlast på detta släp är =1000kg-tjänstevikten
Om jag och Chatgpt minns reglerna rätt från förr så:
Fick du maximalt dra ett släp med totalvikt 1200kg men eftersom bilens maximala dragvikt var 1000kg så är du begränsad till 1000kg totalvikt och det får du då förstås lasta fullt.
Dock känns detta sista påstående lite skakigt eftersom det är baserat på vad Chatgpt säger....