D Dilato skrev:
Ett "riktigt" lastbilssläp vobblar ju inte eftersom ingen vikt ligger på draganordningen.
Tilllverkarna av lastbilssläp gör en analys av konstruktionen innan de bygger. Det går utmärkt att bygga farliga instabila lastbilsekipage. Därför finns det vissa regler i lagar, standarder och hos tillverkarna av lastbilar och släp. Det finns även mjukvaror för att simulera olika kombinationer.
 
V växelventil skrev:
Det som jag blev lite orolig för var med mitt nya släp 1500 kilo totalvikt och minigrävare som väger 1080 kilo och tittar man och enklast att använda släpvagnskalkylatorn så ser man om det är grönt med den bil du tänker använda som dragbil.Sedan nu vi har diskuterat så tittar man i regestreringsbeviset på punkt 3 så står det max bruttovikt(tågvikt) som du har som dragbil.Kan vara bra att titta på punkt 3 om man vill få fram exempel vilken max totalvikt på släpkärran man eventuellt ska köpa efter man räknat bort vad dragbilen väger.I mitt fall så får jag ha bruttovikt 3790 kilo.
Hänger inte riktigt med här?

Om du menar högsta sammanlagda bruttovikt för bil och släp så innebär det vad ekipaget faktiskt väger vid ett givet tillfälle.

Om du menar kraven för körkortsbehörighet så gäller totalvikt och då är gränsen för B-kort 3500kg
 
Samuel Hopstadius Samuel Hopstadius skrev:
Hänger inte riktigt med här?

Om du menar högsta sammanlagda bruttovikt för bil och släp så innebär det vad ekipaget faktiskt väger vid ett givet tillfälle.

Om du menar kraven för körkortsbehörighet så gäller totalvikt och då är gränsen för B-kort 3500kg
Inte alltid.
Har du en bil med en totalvikt på högst 3 500 kilo får du ändå koppla till ett lätt släp vilket gör att tågvikten kan komma upp till som högst 4 250 kilo och du får köra det ekipaget på ett B-körkort
 
  • Gilla
Samuel Hopstadius
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Inte alltid.
Har du en bil med en totalvikt på högst 3 500 kilo får du ändå koppla till ett lätt släp vilket gör att tågvikten kan komma upp till som högst 4 250 kilo och du får köra det ekipaget på ett B-körkort
Ja, missade att skriva om det. Ett släp med en totalvikt av högst 750kg är att anse som lätt även om den sammanlagda totalvikten överstiger 3500kg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.