25 685 läst · 228 svar
26k läst
228 svar
Max last med B körkort
My mistake, jag trodde det var vad som åsyftades med B96. Jag har haft körkort sedan, om jag mins rätt, slutet av 80-talet, och då får jag köra tung personbil (med eller utan 750 kg släp).RoTe skrev:
Jag tror att myndigheten hade lite otur bara. Här hittar du listan med alla koder. Löpnr var helt enkelt 96 och det råkade sammanfalla med ett årtal där det hände relaterade saker.RoTe skrev:
https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS 2012_60k.pdf
Inga regler utan undantagMathiasS skrev:
Tror jag postade detta fotot i någon annan fråga.
Kör själv lastbil på B-kort med en dispans som inte finns registrerad någonstans.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tappar jag lappen måste jag ta C-kort.
Dispansen gäller all körning inom räddningstjänsten utan några krav varken på syn eller hälsoundersökning.
Har ännu inte blivit stoppad och ska bli spännande att se reaktionen när dom frågar om körkort, detta slutades delas ut för ca 35 år sen så tror inte många av dagens poliser vet om det
Har du funderat på att laminera lappen så att det håller längre?A Argastesnickaren skrev:Inga regler utan undantag
Tror jag postade detta fotot i någon annan fråga.
Kör själv lastbil på B-kort med en dispans som inte finns registrerad någonstans.[bild]
Tappar jag lappen måste jag ta C-kort.
Dispansen gäller all körning inom räddningstjänsten utan några krav varken på syn eller hälsoundersökning.
Har ännu inte blivit stoppad och ska bli spännande att se reaktionen när dom frågar om körkort, detta slutades delas ut för ca 35 år sen så tror inte många av dagens poliser vet om det
Var det inte lika för ambulansförare, men jag vill minnas att dom tvingades ta C i alla fall här i Uppsala...A Argastesnickaren skrev:Inga regler utan undantag
Tror jag postade detta fotot i någon annan fråga.
Kör själv lastbil på B-kort med en dispans som inte finns registrerad någonstans.[bild]
Tappar jag lappen måste jag ta C-kort.
Dispansen gäller all körning inom räddningstjänsten utan några krav varken på syn eller hälsoundersökning.
Har ännu inte blivit stoppad och ska bli spännande att se reaktionen när dom frågar om körkort, detta slutades delas ut för ca 35 år sen så tror inte många av dagens poliser vet om det
Detta är faktiskt en kopia,P Prodigys skrev:
Den måste följa med vid körning så originalet ligger hemma och har även laddat upp en kopia i molnet.
Lite kuriosa så MSB (myndigheten skydd och beredskap) har exakt likadana bilar, röda med blåljus och dom för jag inte köra men alla bilar inom räddningstjänsten går bra utan undantag.
Vet inte hur det hanteras med äldre anställningar.RoTe skrev:
För nyanställda gäller detta.
Du ska ha C-behörighet alternativt B-körkort som är utfärdat före 1 juli 1996.
Nu kom 1996 med igen i ett nytt fall
Jo dom kör ju personbilsreggade chevor, fordonsskatt på 35000kr per ambulans 😂A Argastesnickaren skrev:
Jag läste tråden och många påstår hur mycket säkrare det är att ha en tung dragbil än en lätt. På vilket sätt är den påverkan så stor? Ett bromsat släp nyttjar inte bilens bromsar vid bromsning, är släpet ok lastat och man kör som avsett är det inga större belastningar på kulan, kraften för att accelerera släpet är inte särskilt högt.
Eller är det mest psykologiskt? Eller att det "känns säkrare" för att accelerationen är högre? Eller att släpet potentiellt wobblar/slänger mindre? Men om släpet inte går rakt och stabilt utan oscillerar är det fel lastat, det får inte förekomma.
På lastbilssidan är det ju det vanliga att dragbilen/trailerdragaren väger mindre än släpet, eller?
Kan man dra en given last med en kombination som väger två ton borde det ju vara säkrare än med en som väger 4 ton med tanke på att energin / rörelsemämgden är kvadratiskt och allt behöver absorberas av något vid en olycka?
Eller är det mest psykologiskt? Eller att det "känns säkrare" för att accelerationen är högre? Eller att släpet potentiellt wobblar/slänger mindre? Men om släpet inte går rakt och stabilt utan oscillerar är det fel lastat, det får inte förekomma.
På lastbilssidan är det ju det vanliga att dragbilen/trailerdragaren väger mindre än släpet, eller?
Kan man dra en given last med en kombination som väger två ton borde det ju vara säkrare än med en som väger 4 ton med tanke på att energin / rörelsemämgden är kvadratiskt och allt behöver absorberas av något vid en olycka?