RoTe RoTe skrev:
Eh nej, då kör du olovligt. Du behöver endera ett körkort taget före första juli 1996 (NEJ det heter inte B96) eller C1 eller C körkort.

Snälla kan vi göra det mot forumets regler att killgissa på körkortsregler?!
My mistake, jag trodde det var vad som åsyftades med B96. Jag har haft körkort sedan, om jag mins rätt, slutet av 80-talet, och då får jag köra tung personbil (med eller utan 750 kg släp).
 
T Troberg skrev:
Min bil väger 3900 kg, och är reggad som personbil. För att för köra den behöver jag B96, med eller utan släp.
Transportstyrelsen skriver:

"Den som har en utökad B-behörighet (kod 96) får köra en fordonskombination som väger 4 250 kg. Personbilens vikt dock inte överstiga 3,5 ton."
 
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
useless useless skrev:
Transportstyrelsen skriver:

"Den som har en utökad B-behörighet (kod 96) får köra en fordonskombination som väger 4 250 kg. Personbilens vikt dock inte överstiga 3,5 ton."
Se mitt svar ovan.
 
RoTe RoTe skrev:
När allting ändå gått åt helvete i den här tråden, varför heter B96 just B96? Det förväxlas ju ideligen med den hävdvunna rättigheten att köra personbil utan viktgräns om man tagit körkort före 1/7 1996. Detta måste ju varit ett fatalt misstag av myndigheten?
Jag tror att myndigheten hade lite otur bara. Här hittar du listan med alla koder. Löpnr var helt enkelt 96 och det råkade sammanfalla med ett årtal där det hände relaterade saker.

https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/TSFS 2012_60k.pdf
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
RoTe
MathiasS MathiasS skrev:
Jag tror att myndigheten hade lite otur bara. Här hittar du listan med alla koder. Löpnr var helt enkelt 96 och det råkade sammanfalla med ett årtal där det hände relaterade saker.

[länk]
Osis... Spännande villkorslista där, inte att man undrar hur man lyckas få vissa av dom där.
 
Om inte annat är det lite fascinerande hur till synes enkla saker är väldigt komplicerade, även om vi inte ser det vid en första anblick. Eller bara tillkrånglade.
 
  • Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag tror att myndigheten hade lite otur bara. Här hittar du listan med alla koder. Löpnr var helt enkelt 96 och det råkade sammanfalla med ett årtal där det hände relaterade saker.

[länk] 2012_60k.pdf
Inga regler utan undantag:)
Tror jag postade detta fotot i någon annan fråga.
Kör själv lastbil på B-kort med en dispans som inte finns registrerad någonstans. Svenska dokument, beslut om förarbehörighet för brandfordon, daterat 10 januari 1989, personlig underskrift, delvis täckt text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tappar jag lappen måste jag ta C-kort.
Dispansen gäller all körning inom räddningstjänsten utan några krav varken på syn eller hälsoundersökning.
Har ännu inte blivit stoppad och ska bli spännande att se reaktionen när dom frågar om körkort, detta slutades delas ut för ca 35 år sen så tror inte många av dagens poliser vet om det:)
 
  • Gilla
hydrolift och 3 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Inga regler utan undantag:)
Tror jag postade detta fotot i någon annan fråga.
Kör själv lastbil på B-kort med en dispans som inte finns registrerad någonstans.[bild]
Tappar jag lappen måste jag ta C-kort.
Dispansen gäller all körning inom räddningstjänsten utan några krav varken på syn eller hälsoundersökning.
Har ännu inte blivit stoppad och ska bli spännande att se reaktionen när dom frågar om körkort, detta slutades delas ut för ca 35 år sen så tror inte många av dagens poliser vet om det:)
Har du funderat på att laminera lappen så att det håller längre?
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Trist om den brinner upp 😅
 
RoTe
A Argastesnickaren skrev:
Inga regler utan undantag:)
Tror jag postade detta fotot i någon annan fråga.
Kör själv lastbil på B-kort med en dispans som inte finns registrerad någonstans.[bild]
Tappar jag lappen måste jag ta C-kort.
Dispansen gäller all körning inom räddningstjänsten utan några krav varken på syn eller hälsoundersökning.
Har ännu inte blivit stoppad och ska bli spännande att se reaktionen när dom frågar om körkort, detta slutades delas ut för ca 35 år sen så tror inte många av dagens poliser vet om det:)
Var det inte lika för ambulansförare, men jag vill minnas att dom tvingades ta C i alla fall här i Uppsala...
 
P Prodigys skrev:
Har du funderat på att laminera lappen så att det håller längre?
Detta är faktiskt en kopia,
Den måste följa med vid körning så originalet ligger hemma och har även laddat upp en kopia i molnet.
Lite kuriosa så MSB (myndigheten skydd och beredskap) har exakt likadana bilar, röda med blåljus och dom för jag inte köra men alla bilar inom räddningstjänsten går bra utan undantag.
 
RoTe RoTe skrev:
Var det inte lika för ambulansförare, men jag vill minnas att dom tvingades ta C i alla fall här i Uppsala...
Vet inte hur det hanteras med äldre anställningar.
För nyanställda gäller detta.
Du ska ha C-behörighet alternativt B-körkort som är utfärdat före 1 juli 1996.
Nu kom 1996 med igen i ett nytt fall:)
 
RoTe
A Argastesnickaren skrev:
Vet inte hur det hanteras med äldre anställningar.
För nyanställda gäller detta.
Du ska ha C-behörighet alternativt B-körkort som är utfärdat före 1 juli 1996.
Nu kom 1996 med igen i ett nytt fall:)
Jo dom kör ju personbilsreggade chevor, fordonsskatt på 35000kr per ambulans 😂
 
RoTe RoTe skrev:
Osis... Spännande villkorslista där, inte att man undrar hur man lyckas få vissa av dom där.
Fanns en hel del. Vissa förare tycker jag borde få tillägget 66 efter sin B-behörighet när man ser hur de beter sig ute i trafiken.... 🤔
 
Jag läste tråden och många påstår hur mycket säkrare det är att ha en tung dragbil än en lätt. På vilket sätt är den påverkan så stor? Ett bromsat släp nyttjar inte bilens bromsar vid bromsning, är släpet ok lastat och man kör som avsett är det inga större belastningar på kulan, kraften för att accelerera släpet är inte särskilt högt.
Eller är det mest psykologiskt? Eller att det "känns säkrare" för att accelerationen är högre? Eller att släpet potentiellt wobblar/slänger mindre? Men om släpet inte går rakt och stabilt utan oscillerar är det fel lastat, det får inte förekomma.

På lastbilssidan är det ju det vanliga att dragbilen/trailerdragaren väger mindre än släpet, eller?

Kan man dra en given last med en kombination som väger två ton borde det ju vara säkrare än med en som väger 4 ton med tanke på att energin / rörelsemämgden är kvadratiskt och allt behöver absorberas av något vid en olycka?
 
  • Gilla
Ankmamma
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.