C compet skrev:
När tog du ditt körkort om du tog det innan 1996 då har du något som heter B96 i ditt körkort då får du bil plus släp vara mas 4250 kg och då kan du dra hem dem
Knappast.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
C compet skrev:
När tog du ditt körkort om du tog det innan 1996 då har du något som heter B96 i ditt körkort då får du bil plus släp vara mas 4250 kg och då kan du dra hem dem
Nix. From våren -13 kunde man göra en uppkörning för B96.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
C compet skrev:
När tog du ditt körkort om du tog det innan 1996 då har du något som heter B96 i ditt körkort då får du bil plus släp vara mas 4250 kg och då kan du dra hem dem
Detta gick vi ju just igenom.

Bkort före 96 har ingen totalviktsbegränsning för personbilen. Det har inget med släpvagnsvikt att göra. Vi som tog BE före 2013 har dock fördelen av att ej heller ha någon totalviktsbegränsning på släpet

4250kg på släpvagn kom 2013 och kräver teoriprov osv, det är inte en övergångsregel och har inget med äldre körkort att göra.
 
  • Gilla
lob och 3 till
  • Laddar…
RoTe
C compet skrev:
När tog du ditt körkort om du tog det innan 1996 då har du något som heter B96 i ditt körkort då får du bil plus släp vara mas 4250 kg och då kan du dra hem dem
NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEJ NEEEEEJ sluta killgissa!
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
C compet skrev:
När tog du ditt körkort om du tog det innan 1996 då har du något som heter B96 i ditt körkort då får du bil plus släp vara mas 4250 kg och då kan du dra hem dem
Nästan rätt. Det gäller bara om man tog körkortet 30-31 februari, 31 april, 31 juni, 31 september eller 31 november, annars gäller samma regler som för de som tog körkort efter 1996 i det hänseendet.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
Dilato och 8 till
  • Laddar…
Det är ganska otroligt att folk inte förstår dessa regler och att begrepp som totalvikt och bruttovikt är helt obekanta.
Allt som efterfrågas i denna tråd finns enkelt att hitta på transpotstyrelsens hemsida.
Jag förstår att det blir mycket incidenter och olyckor i trafiken.
 
  • Gilla
ptlf och 4 till
  • Laddar…
TorpAnders TorpAnders skrev:
Om jag ska dra hem tre pryttlar som väger 200-250 kg styck hur göra?


Dragbil: Pickup med 2000 kg drag. kan ta en eller två av pryttlarna fysiskt
Tjänstevikt 1780
Totalvikt 2520

Släp1:
Tjänstevikt 230
Totalvikt 750
Obromsad

Släp 2:
Tjänstevikt 470
Totalvikt 1300
Bromsad
Har du skrivit in uppgifterna i Transportstyrelesens kalkylator?
Enkelt och snabbt besked.

https://slapvagnskalkylatorn.transportstyrelsen.se/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspx
 
Snart 200 inlägg!?😮
Problemet är löst, idag tog jag en 25 mila tur och prylarna ligger nu på backen här hemma. Inte en blåljusbil så långt ögat nådde så jag hade kunnat lasta bäst f..hur som helst men det blev med lilla släpet.
Med facit så hade pickisen lätt tagit hela lasten med lite utstick så hade jag sluppit att nöta på i 80..
 
  • Gilla
AndersS och 2 till
  • Laddar…
G GHGH skrev:
Ja, det är ologiskt och lite rörigt, men samtidigt rätt enkelt tycker jag.
B-kort = max totalvikt 3500 kg,
B96 = max totalvikt 4250
BE = Här har du gått en utbildning som omfattar att du ska lära dig om vikter och vad som gäller, alltså kommer du kunna vad som gäller när det blir aktuellt
Nja, inte riktigt så enkelt. Har man en tung personbil, dvs över 3500 kg, och B96, så kan man ändå dra 750 kg, oavsett hur mycket totalvikten är. Min bil väger tex 3900 kg, och den kan jag lagligt dra 750 kg med på mitt B96.
 
T Troberg skrev:
Nja, inte riktigt så enkelt. Har man en tung personbil, dvs över 3500 kg, och B96, så kan man ändå dra 750 kg, oavsett hur mycket totalvikten är. Min bil väger tex 3900 kg, och den kan jag lagligt dra 750 kg med på mitt B96.
Vad ska du med "B96" till?
Du får ju alltid dra ett lätt släp med din bil på B-kort - OM bilen får dra det enligt dess dragviktsbestämmelse.
så 3500 + 750 blir det optimala på ett "slätt" B-kort = 4250 kilo.
 
  • Gilla
Grejarn
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Vad ska du med "B96" till?
Du får ju alltid dra ett lätt släp med din bil på B-kort - OM bilen får dra det enligt dess dragviktsbestämmelse.
så 3500 + 750 blir det optimala på ett "slätt" B-kort = 4250 kilo.
Min bil väger 3900 kg, och är reggad som personbil. För att för köra den behöver jag B96, med eller utan släp.
 
T Troberg skrev:
Nja, inte riktigt så enkelt. Har man en tung personbil, dvs över 3500 kg, och B96, så kan man ändå dra 750 kg, oavsett hur mycket totalvikten är. Min bil väger tex 3900 kg, och den kan jag lagligt dra 750 kg med på mitt B96.
Nej. Du får inte köra ett fordon som väger mer än 3500 varken på B eller B96. Undantaget är en personbil klass II om du tagit körkortet före den 1 juli 1996, men då behövs inget B96 utan det räcker med vanligt B för att få köra en 60 tons husbil med ett lätt släp.

Det är tydligen en vanlig missuppfattning att dragbilen får väga 4250 kg med B96, men så är inte fallet.
 
  • Gilla
plåtrickard och 5 till
  • Laddar…
RoTe
T Troberg skrev:
Min bil väger 3900 kg, och är reggad som personbil. För att för köra den behöver jag B96, med eller utan släp.
Eh nej, då kör du olovligt. Du behöver endera ett körkort taget före första juli 1996 (NEJ det heter inte B96) eller C1 eller C körkort.

Snälla kan vi göra det mot forumets regler att killgissa på körkortsregler?!
 
  • Gilla
myrstack och 8 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Min bil väger 3900 kg, och är reggad som personbil. För att för köra den behöver jag B96, med eller utan släp.
Ja, men det är ju ingen släpvagnsfråga.
Jag har C-kort, men inte CE, och då kan jag alltså ändå kroka på ett lätt släp bakom lastbilen, så den bestämmelsen är lika oavsett dragbil.
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
RoTe
När allting ändå gått åt helvete i den här tråden, varför heter B96 just B96? Det förväxlas ju ideligen med den hävdvunna rättigheten att köra personbil utan viktgräns om man tagit körkort före 1/7 1996. Detta måste ju varit ett fatalt misstag av myndigheten?
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.