MathiasS MathiasS skrev:
Nej det fungerade inte då heller för ni gjorde bara halva hemläxan. :)
Jag får erkänna att du faktiskt har rätt i sak, men....

"högsta tillåtna vikt för obromsat släp" är ju ett relativt nytt påfund, det fanns inte i bilarnas registreringsbevis när jag tog körkort. Det var irrelevant då det inte fanns några obromsade släpvagnar.

Det fanns knappast heller några "normal-stora" personbilar som inte klarade av att ha 750kg på kroken.

Så detta med bilas tekniska begränsning av vad man tillåts hänga på kroken har ökat markant i betydelse i mångas vardag senaste årtiondet, och därmed gjort folk än mer förvirrade.
 
Köpte ett nytt släp som jag la in i släpvagnskalkylatorn (CE kort)
 
  • Bild på en svensk sida för beräkning av släpvagnskapacitet. Grön bil och släpvagn, uppgifter om bilens och släpvagnens vikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
TorpAnders TorpAnders skrev:
Om jag ska dra hem tre pryttlar som väger 200-250 kg styck hur göra?


Dragbil: Pickup med 2000 kg drag. kan ta en eller två av pryttlarna fysiskt
Tjänstevikt 1780
Totalvikt 2520

Släp1:
Tjänstevikt 230
Totalvikt 750
Obromsad

Släp 2:
Tjänstevikt 470
Totalvikt 1300
Bromsad
Sälpvagnskollen hos Transportstyrelsen (mycket bra ) ger dig automatiskt rätt svar .Jag tror det bli pickupp med 2 stycken & släp 1 med en .
Ev kan du mig lasta ca 600-750 kilo på pickupen .Bind /fäst fast ordentligt .
 
useless useless skrev:
Nej, det är precis tvärtom. Från och med 1996 finns möjligheten att ta B96-kort så man får framföra en kombination som väger 4250 kilo. Före det var det 3500 som gällde för alla.
B93 blev möjligt from våren 2013
 
Jag anser BE-körkort ska vara obligatoriskt skolämne.

Vi kan knyta ihop det med traktorkörkort.
Tänk om alla 15 åringar får ta hela B och BE teorin och köra upp med detta. Då får de åka runt med A-traktor och släp. Sedan när de fyller 18 får de B + BE efter endast uppkörning.

Ingen borde få gå ut skolan utan BE.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Tokslut och 5 till
  • Laddar…
K Kasken skrev:
"högsta tillåtna vikt för obromsat släp" är ju ett relativt nytt påfund, det fanns inte i bilarnas registreringsbevis när jag tog körkort. Det var irrelevant då det inte fanns några obromsade släpvagnar.
Vet ju inte när du tog ditt körkort men på 60talet tillverkade Gisebo mängder obromsade små släpvagnar, tänker att de passade till Saab 93, "hundkojor" och liknande.
För min egen del skulle jag tro att bromsade släp är en betydligt senare uppfinning än obromsade.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vet ju inte när du tog ditt körkort men på 60talet tillverkade Gisebo mängder obromsade små släpvagnar, tänker att de passade till Saab 93, "hundkojor" och liknande.
För min egen del skulle jag tro att bromsade släp är en betydligt senare uppfinning än obromsade.
Var inte de max 40 km/h?
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
TorpAnders TorpAnders skrev:
Om jag ska dra hem tre pryttlar som väger 200-250 kg styck hur göra?


Dragbil: Pickup med 2000 kg drag. kan ta en eller två av pryttlarna fysiskt
Tjänstevikt 1780
Totalvikt 2520

Släp1:
Tjänstevikt 230
Totalvikt 750
Obromsad

Släp 2:
Tjänstevikt 470
Totalvikt 1300
Bromsad
Större pickup eller rejäl skåpbil (Crafter) med totalvikt under 3500 kg som får lasta minst 500 kg. Till den en släpvagn med 750 kg totalvikt.
Man får alltid dra 750 kg, även om tågvikten är över 3500 kg. Jag får t.ex. dra skotersläp 750 kg efter husbilen 3500 kg på vanligt B-kort.

Tyvärr är många nya pickuper rätt så värdelöst reggade eftersom man vill ha hytt, stor motor osv kombinerat med B-reg, blir inte mycket lastvikt kvar. Skåpbilar brukar vara bättre.
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
En fråga till församlingen i ämnet:
Har det alltid varit så att man har kunnat laborera med bruttovikten när man endast har B-kort?
Jag fick lära mig att det alltid var totalvikten för släpet som gäller vi B-kort, så fort man har någon last på släpet, men läser jag nu så är det ju inte alls så.
Tog i och för sig körkortet 1980, så jag börjar nu kanske bli lite dement...

Men ett exempel för att förtydliga:
Bil med en tjänstevikt på 1200 kg och en totalvikt på 1600 kg.
Max släpvagnsvikt enl reg.bevis är 1000 kg och max släpvagnsvikt med obromsat släp 700kg.
Med B-kort får jag alltså dra ett bromsat släp som väger 1000kg.
Skulle släpet däremot ha en totalvikt på exempelvis 1900 kg så får jag faktiskt dra detta släp men det får inte inte lastas mer än att bruttovikten uppgår till max 1000 kg.
 
K KungAnka skrev:
Större pickup eller rejäl skåpbil (Crafter) med totalvikt under 3500 kg som får lasta minst 500 kg. Till den en släpvagn med 750 kg totalvikt.
Man får alltid dra 750 kg, även om tågvikten är över 3500 kg. Jag får t.ex. dra skotersläp 750 kg efter husbilen 3500 kg på vanligt B-kort.

Tyvärr är många nya pickuper rätt så värdelöst reggade eftersom man vill ha hytt, stor motor osv kombinerat med B-reg, blir inte mycket lastvikt kvar. Skåpbilar brukar vara bättre.
Jag får lasta 740 kg på pickisen, men den är byggd för det dubbla jag har kört 1,2m3 jord och grus i den ett 20 tal gånger utan problem bladfjädrarna bottnar inte ens..

Så viktmässigt går allt på på flaket men inte fysiskt.
 
Fairlane
Hannuse Hannuse skrev:
En fråga till församlingen i ämnet:
Har det alltid varit så att man har kunnat laborera med bruttovikten när man endast har B-kort?
Jag fick lära mig att det alltid var totalvikten för släpet som gäller vi B-kort, så fort man har någon last på släpet, men läser jag nu så är det ju inte alls så.
Tog i och för sig körkortet 1980, så jag börjar nu kanske bli lite dement...

Men ett exempel för att förtydliga:
Bil med en tjänstevikt på 1200 kg och en totalvikt på 1600 kg.
Max släpvagnsvikt enl reg.bevis är 1000 kg och max släpvagnsvikt med obromsat släp 700kg.
Med B-kort får jag alltså dra ett bromsat släp som väger 1000kg.
Skulle släpet däremot ha en totalvikt på exempelvis 1900 kg så får jag faktiskt dra detta släp men det får inte inte lastas mer än att bruttovikten uppgår till max 1000 kg.
Nej, det får du inte. Det är några som felaktigt påstår att du får det, men det är totalvikten som är intressant om du har B-kort.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Nej, det får du inte. Det är några som felaktigt påstår att du får det, men det är totalvikten som är intressant om du har B-kort.
Vad är det i exemplet ovan som strider mot regelverket?

Det gäller att skilja på bestämmelserna i Körkortslagen som enbart avser totalvikt och bestämmelserna i trafikförordningen om att maximal släpvagnsvikt inte får överskridas.
 
Hannuse Hannuse skrev:
En fråga till församlingen i ämnet:
Har det alltid varit så att man har kunnat laborera med bruttovikten när man endast har B-kort?
Jag fick lära mig att det alltid var totalvikten för släpet som gäller vi B-kort, så fort man har någon last på släpet, men läser jag nu så är det ju inte alls så.
Tog i och för sig körkortet 1980, så jag börjar nu kanske bli lite dement...

Men ett exempel för att förtydliga:
Bil med en tjänstevikt på 1200 kg och en totalvikt på 1600 kg.
Max släpvagnsvikt enl reg.bevis är 1000 kg och max släpvagnsvikt med obromsat släp 700kg.
Med B-kort får jag alltså dra ett bromsat släp som väger 1000kg.
Skulle släpet däremot ha en totalvikt på exempelvis 1900 kg så får jag faktiskt dra detta släp men det får inte inte lastas mer än att bruttovikten uppgår till max 1000 kg.
Ja, men det är väl inget laborerande utan exakt hur reglerna funkar? Om den sammanlagda totalvikten är max 3500 kg så får du koppla släpet till bilen. Sen är det registreringsbevisets maxlaster som bestämmer exakt hur mycket du får lasta på vagnen (eller både vagn och bil om det finns en maximal tågvikt).
 
  • Gilla
kortis och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Nej det fungerade inte då heller för ni gjorde bara halva hemläxan. :)
Imponerad av ditt tålamod👍
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.