MathiasS MathiasS skrev:
Ja du måste ju göra skillnad på totalvikt och lastvikt (bruttovikt).

Som @useless redan förklarat så får alla bilar dra ett släp med totalvikt 750kg men du får inte lasta det fullt bakom alla bilar.

"Max släpvagnsvikt" avser bruttovikt, dvs det släpvagn och last faktiskt väger om du ställer det på vågen. Ok?
Jag måste rätta mig själv här.... Jag tänkte inte alls i banorna att utvecklingen nu går bakåt gällande dragkapaciteten i o med elbilarnas intåg. De är så otroligt ointressanta att jag helt enkelt inte tänker på dem som bilar.

Nu finns det bilar med relativt hög totalvikt som inte klarar av att ens ha 750kg bruttovikt bakom......
Då blir ju även detta en faktor att hålla reda på.

Skönt att man själv åker fossilbil (dock en rätt klen för tillfället) och har alla körkort tagna för så pass länge sen att man inte har en övre totalviktsgräns på BE ekipagen :)
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Om du har tillgång till en mindre bil så får du dra 1300-släpet. Känns som enklaste lösningen.
 
Jag tog körkort för buss med släp DE 1995 och fick BE och C "på köpet" utan att varken köra med släp eller köra lastbil eller läsa någon teori om det. Så bara för att man har BE så betyder inte det att man kan mer om att köra med släp. Sedan dess har jag aldrig kört buss, däremot ofta lastbil eller personbil med släp.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
En bil med dragkrok kan du alltid dra en lätt släpvagn bakom, men du får inte alltid lasta det fullt.
Det är släpvagnens totalvikt som gäller vid B- kort, lastad eller olastad, spelar ingen roll. Så får du dra släpet så får du alltid lasta fullt. Har du däremot BE böhörighet har du max vikten som bilen är godkänd för att förhålla dig till.
 
  • Gilla
Svetspinnen och 1 till
  • Laddar…
Larsmrfix Larsmrfix skrev:
Det är släpvagnens totalvikt som gäller vid B- kort, lastad eller olastad, spelar ingen roll. Så får du dra släpet så får du alltid lasta fullt. Har du däremot BE böhörighet har du max vikten som bilen är godkänd för att förhålla dig till.
Nej,

Bilens maximala släpvagnsvikt enligt registreringsbeviset avser släpets bruttovikt.
 
  • Gilla
Hannuse och 1 till
  • Laddar…
Larsmrfix Larsmrfix skrev:
Det är släpvagnens totalvikt som gäller vid B- kort, lastad eller olastad, spelar ingen roll. Så får du dra släpet så får du alltid lasta fullt. Har du däremot BE böhörighet har du max vikten som bilen är godkänd för att förhålla dig till.
Så du menar att jag alltid får lasta ett obromsat 750 kg släp fullt även om det står i bilens registreringsbevis att max obromsad släpvagnsvikt är lägre än 750 kg?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Larsmrfix Larsmrfix skrev:
Det är släpvagnens totalvikt som gäller vid B- kort, lastad eller olastad, spelar ingen roll. Så får du dra släpet så får du alltid lasta fullt. Har du däremot BE böhörighet har du max vikten som bilen är godkänd för att förhålla dig till.
Se utdrag från kalkylatorn.

Kombinationen får framföras på B-kort men inte lastas fullt på grund av begränsad maximal släpvagnsvikt och sammanlagd bruttovikt (tågvikt)
 
  • Skärmklipp, informationsgrafik, bil och släpvagn, beräkning av högsta tillåtna lastvikt, hastighetsbegränsning, orange och vit.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump, webbsida, släpvagnskalkylator, Transportstyrelsen, ifyllda registreringsnummer, körkortsbehörigheter, blå beräkna-knapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på skärm som visar fordonsuppgifter för en Toyota Yaris och en registrerad släpvagn, inklusive vikter och begränsningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
TorpAnders TorpAnders skrev:
Om jag ska dra hem tre pryttlar som väger 200-250 kg styck hur göra?


Dragbil: Pickup med 2000 kg drag. kan ta en eller två av pryttlarna fysiskt
Tjänstevikt 1780
Totalvikt 2520

Släp1:
Tjänstevikt 230
Totalvikt 750
Obromsad

Släp 2:
Tjänstevikt 470
Totalvikt 1300
Bromsa
TorpAnders TorpAnders skrev:
Om jag ska dra hem tre pryttlar som väger 200-250 kg styck hur göra?


Dragbil: Pickup med 2000 kg drag. kan ta en eller två av pryttlarna fysiskt
Tjänstevikt 1780
Totalvikt 2520

Släp1:
Tjänstevikt 230
Totalvikt 750
Obromsad

Släp 2:
Tjänstevikt 470
Totalvikt 1300
Bromsad
Jag har två kommentarer
Det är lätt att ta reda på hur mycket släpvikt som man får ha. På Trafikverket kan man ange bilen och släpets reg nummer och får då ok eller inte om kombinationen är tillåten. Att olika bilar få drar olika mycket är inte så konstigt, kan beror på bilens konstruktion etc.
Vidare så kan alternativ två vara ok eftersom det är totalvikt - tjänstevikt = hur mycket man kan lasta. I ditt fall skall du lasta 750kg
 
S Skudden skrev:
Jag har två kommentarer
Det är lätt att ta reda på hur mycket släpvikt som man får ha. På Trafikverket kan man ange bilen och släpets reg nummer och får då ok eller inte om kombinationen är tillåten. Att olika bilar få drar olika mycket är inte så konstigt, kan beror på bilens konstruktion etc.
Vidare så kan alternativ två vara ok eftersom det är totalvikt - tjänstevikt = hur mycket man kan lasta. I ditt fall skall du lasta 750kg
Och då har du inte läst vilken dragbil ts vill använda tillsammans med enbart B-kort, inlägg #1 av ts.😉
Men jag fick rätt, hela tråden har nu spårat ur med felaktigheter, se inlägg #34.😂
 
  • Gilla
Prodigys och 1 till
  • Laddar…
Antingen jävlas ni bara eller så är ni bara otroligt vrånga/korkade 😄

Man får ju skilja på teoretiska och faktiska värden.
Teoretiskt får man alltid dra ett lätt släp även om bilen har totalvikt på 3500kg, eller 1500kg det är vad lagen säger.

När man vet det då får man kolla i pappren till bilen och se om tillverkaren har satt några begränsningar, har dom det så då är det det som gäller.

Enkelt va?
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Larsmrfix Larsmrfix skrev:
Det är släpvagnens totalvikt som gäller vid B- kort, lastad eller olastad, spelar ingen roll. Så får du dra släpet så får du alltid lasta fullt. Har du däremot BE böhörighet har du max vikten som bilen är godkänd för att förhålla dig till.
Jag gjorde samma tankevurpa som dig, pga av att jag lärde mig reglerna kring detta för ganska länge sen.

Innan de obromsade lätta släpen och elbilarna kom in i ekvationen så fungerade världen som du och jag känner den......

Det finns nu bilar på våga vägar som är så pass klent konstruerade att de har en teknisk begränsning satt av tillverkaren som gör att de inte ens kan ta 750kg på kroken lagligt.
 
Larsmrfix Larsmrfix skrev:
Det är släpvagnens totalvikt som gäller vid B- kort, lastad eller olastad, spelar ingen roll. Så får du dra släpet så får du alltid lasta fullt. Har du däremot BE böhörighet har du max vikten som bilen är godkänd för att förhålla dig till.
Nej du har helt fel. Läs tråden, förklarat flera gånger redan.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Innan de obromsade lätta släpen och elbilarna kom in i ekvationen så fungerade världen som du och jag känner den......
Nej det fungerade inte då heller för ni gjorde bara halva hemläxan. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.