Då var det topp skivans tur. Sågade ut yttermåtten och fram med MFT mallen... Mäta, fräsa i den ordningen
Kap14_30.png

Kap14_31.png



Har även fått på sidorna, som sýns lite dåligt på bilden. Har inte bestämt mig för om jag ska måla alla mdf bitar och i vilka färger i så fall.
Kap14_32.png


Har även tagit fram en hyll front. Gjord i 10mm MDF så där är inte mycket kött för att sätta fast den med pocket hole metoden. Alternativt, försänkta skruvar framifrån och sen spackla igen. Tar tacksamt emot andra förslag.
Kap14_33.png
 
  • Gilla
Springare och 5 till
  • Laddar…
Kan du inte limma på fronterna? Jag hade fräst ett spår i fronterna, bara några mm djupt och lika brett som hyllans tjocklek, för att få styrning mellan front och hyllplan och sen lim på det.
 
Ser snyggt ut.
Var hittade du expansionsbeslagen?
 
Ola C skrev:
Kan du inte limma på fronterna? Jag hade fräst ett spår i fronterna, bara några mm djupt och lika brett som hyllans tjocklek, för att få styrning mellan front och hyllplan och sen lim på det.
Man kan göra så men det är inte rätt... :D
Jo absolut jag har tänkt på det oxå men då ska man oxå fräsa ut för expansionsbeslagen, eller alternativt kapa fronten så den inte blir lika bred. Provade idag med pocket hål varianten och tror jag fick till det. Borde hålla... borde :confused:
 
ok, tack
 
Ok då, bland alla dom grön vita lådora borde det gömma sig en domino. Så, 4mm domino, 5mm djupt i fronterna och 15 i hyllplanen.
 
Masses skrev:
Man kan göra så men det är inte rätt... :D
Jo absolut jag har tänkt på det oxå men då ska man oxå fräsa ut för expansionsbeslagen, eller alternativt kapa fronten så den inte blir lika bred. Provade idag med pocket hål varianten och tror jag fick till det. Borde hålla... borde :confused:
Njae....detta är ju en del du ska dra rakt ut...pocket hole verkar väl inte helt rätt i detta läge? Röstar för dominos o lim.
 
Domino har slagit mina tankar... Kör en test på pocket hole så får se om det håller...
 
Kan du inte bara limma fronterna med trälim? Sätt några 23ga-nålar för att fixera innan du drar åt med tvingarna.
 
Bra tips, även den tanken har slagit mig... Dom där beslagen sitter ganska bra i infällt läge (en gummi fnutt som griper tag i bakänden. Så man får dra ganska ordentligt när man ska ha ut och in hyllan den sista biten. Har bara gjort en hyllfront, men ska prova den metoden oxå. Har ju 4 systainers till att bygga (y)

Man kanske skulle starta en Youtube kanal och bli en så däringa video DIY´are... hahaha :wow:
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
Masses skrev:
Man kanske skulle starta en Youtube kanal och bli en så däringa video DIY´are... hahaha :wow:
Det borde du definitivt göra, jag kommer prenumerera på den iaf!

Två frågor ang bilderna i #283:
1. Vilka tvingar är det du använder (med blå handtag)?
2. Hur sätter du ihop skenorna till din MFS-kopia?
 
jonmo skrev:
Det borde du definitivt göra, jag kommer prenumerera på den iaf!

Två frågor ang bilderna i #283:
1. Vilka tvingar är det du använder (med blå handtag)?
2. Hur sätter du ihop skenorna till din MFS-kopia?
Schweet...!
Det är Biltemas som jag köpte en gång i tiden, när dom såldes.
Sätts ihop På samma sätt som dom stora. Ska ta en närbild nör jag är på plats ...
 
Som sagt, körde på pockethole varianten och det funkar bra. Fronten sitter stabilt och fint... Fick meka lite med djupstoppet så kan kunde maximera djupet som skruven gick in i frontplattan.
Kap14_34.png



Men så här blev den i all sin prakt. Har inte bestämt mig om den ska målas. Tanken är nu att bygga 4 till... :D
Kap14_35.png

Kap14_36.png
 
  • Gilla
spånhyvel och 2 till
  • Laddar…
strålande fint Masses
Jag undrar över en sak varför är det mft hål i topp skivan. Det kanske har avhandlats i tråden någon stans i så fall ber jag om ursäkt i förväg och vill ha hänvisning så jag kan läsa på. Eller så får du helt enkelt berätta för mig :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.