146 464 läst · 420 svar
146k läst
420 svar
Masse gone me(n)tal??
Mycket snyggt, som vanligt.
Men jag undrar lite över den något komplicerade formen på plattorna som Systainern står på. Att hålen i hörnen är till för att hålla Systainern på plats förstår jag men varför hålet i mitten och urtaget i bakkant? Att man kanske gjort så i "originalet" kan jag förstå eftersom det sparar vikt och material och därmed ökar vinsten för tillverkaren men det är väl knappast applicerbart här?
Skälet att det är mycket snyggare och mer arbetat är gott nog men jag undrar om jag missar något tekniskt skäl?
Själv har jag bara utdragbara hyllplan som vilken dag som helst skall få en list i fram- och bak-kant så inte lådorna trillar ner när man drar ut dem.
Men jag undrar lite över den något komplicerade formen på plattorna som Systainern står på. Att hålen i hörnen är till för att hålla Systainern på plats förstår jag men varför hålet i mitten och urtaget i bakkant? Att man kanske gjort så i "originalet" kan jag förstå eftersom det sparar vikt och material och därmed ökar vinsten för tillverkaren men det är väl knappast applicerbart här?
Skälet att det är mycket snyggare och mer arbetat är gott nog men jag undrar om jag missar något tekniskt skäl?
Själv har jag bara utdragbara hyllplan som vilken dag som helst skall få en list i fram- och bak-kant så inte lådorna trillar ner när man drar ut dem.
Här är baksidan. Nej man behöver inte ta ut fyrkanten i mitten eller snajjsa till det på baksidan som jag gjort, det är inte av några speciella tekniska skäl mer än att man tar bort lite dövikt (om nu det är bra). Designen är tagen från Tims MFTC vagn. Köpte hans ritningar för ngt år sedan och då fick man även Sketchup filer. Så jag plankade hans hylla. Men som jag skrev innan så passade inte hans mått alls så jag var tvungen att modifiera lite....
Garaget ser nu mer ut som ett dagis med alla färg glada plastpluppar liggandes överallt...
Först ut så är 125mm insatsen till justersågen klar, det borde göra stor skillnad i spånupptagningen. Den röda 125mm porten till höger är oxå till justersågen. Den fyrkantiga brickan / flänsen är lös så man kan föra röret fram och tillbaka..
Fräsbordet har oxå fått lite tillskott. Iläggsplattor (gröna), test iläggsplatta för att se om slottarna ökar spånupptagningen (röd), hörnradie mall (gul), Sugmojäng med magneter under så när man mallfräser kan samla upp spån och skit (blå).
Incra anhållet har numera en modiferad port som passar 70mm slang och dessutom fastsatt med glidskenor på vardera sidor. Anhållet är i nuläget inte kopllat till den egentliga armen som hänger med anhållet utan det kommer i en framtida uppdatering.
På baksidan av fräsen lattjar jag loss med hur slangarna skall dras. Inget spikat ännu...
Att vissa av plastmojängerna kommer att utsättas för slitage är ganska uppenbart, kanske framför allt det som har med spånhanteringen att göra. Min tanke är att utvärdera funktionen under ett stycke tid och se om det är bra, för att sen printa ut hårda och slitstarka detaljer i Nylon om det nu ens är nödvändigt.
Först ut så är 125mm insatsen till justersågen klar, det borde göra stor skillnad i spånupptagningen. Den röda 125mm porten till höger är oxå till justersågen. Den fyrkantiga brickan / flänsen är lös så man kan föra röret fram och tillbaka..
Fräsbordet har oxå fått lite tillskott. Iläggsplattor (gröna), test iläggsplatta för att se om slottarna ökar spånupptagningen (röd), hörnradie mall (gul), Sugmojäng med magneter under så när man mallfräser kan samla upp spån och skit (blå).
Incra anhållet har numera en modiferad port som passar 70mm slang och dessutom fastsatt med glidskenor på vardera sidor. Anhållet är i nuläget inte kopllat till den egentliga armen som hänger med anhållet utan det kommer i en framtida uppdatering.
På baksidan av fräsen lattjar jag loss med hur slangarna skall dras. Inget spikat ännu...
Att vissa av plastmojängerna kommer att utsättas för slitage är ganska uppenbart, kanske framför allt det som har med spånhanteringen att göra. Min tanke är att utvärdera funktionen under ett stycke tid och se om det är bra, för att sen printa ut hårda och slitstarka detaljer i Nylon om det nu ens är nödvändigt.
Funderade lite igår innan ögonlocken ramlade ihop om det inte är bra att grunda slangen? Normalt är väl kommersiella spånsug detaljer gjutna med ngn slags ledande plast. Det finns även att köpa och printa med men i mitt fall så tror jag nog att en ståltråd eller metallfolie får duga...
Om du ska jorda en festool AS-slang, hur man då? Jag inser att det inte är det du tänkt göra, men i alla fall. Eller funkar de gröna slangarna så att man inte behöver jorda dem, eftersom det sker i sugare? Inser att detta både är OT och en dum fråga, men snälla berätta.
De gröna AS-slangarna är - till skillnad från en traditionell dammsugarslang - svagt ledande genom att man har blandat i en liten mängd kolpulver i plasten vid tillverkningen. Samma sak gäller anslutningsmuffarna som är monterade på slangen.
Kikar du in i intaget där du ansluter slangen på en Festool-sugare ser du ett litet jordbleck som kommer i kontakt med muffen som sitter på slangen. Eftersom muff och slang är ledande blir de alltså jordade när de sticks in i dammsugaren. Detta gör att elektronöverskottet som bildas på slangen (genom friktion mellan flödande luft och slang) kan ledas bort. Leder man inte bort det kommer slangen att bli negativt laddad och uppföra sig som att den var statiskt laddad (dvs drar åt sig damm, och kan ge användaren en kyss).
Det skulle förstås vara fullt möjligt att köra med "ledande plast" (istf jordbleck) i intaget, men det måste i sin tur jordas om det skall funka. Men en sådan lösning innebär också att den "perfekta" jordpunkten flyttas längre bak i systemet (eftersom den modifierade plasten leder ström sämre än ett bleck). Jag tror att det är förståndigt att köra med jordbleck/ståltråd/folie direkt vid intaget för att få ordentlig jordanslutning så tidigt som möjligt.
Kikar du in i intaget där du ansluter slangen på en Festool-sugare ser du ett litet jordbleck som kommer i kontakt med muffen som sitter på slangen. Eftersom muff och slang är ledande blir de alltså jordade när de sticks in i dammsugaren. Detta gör att elektronöverskottet som bildas på slangen (genom friktion mellan flödande luft och slang) kan ledas bort. Leder man inte bort det kommer slangen att bli negativt laddad och uppföra sig som att den var statiskt laddad (dvs drar åt sig damm, och kan ge användaren en kyss).
Det skulle förstås vara fullt möjligt att köra med "ledande plast" (istf jordbleck) i intaget, men det måste i sin tur jordas om det skall funka. Men en sådan lösning innebär också att den "perfekta" jordpunkten flyttas längre bak i systemet (eftersom den modifierade plasten leder ström sämre än ett bleck). Jag tror att det är förståndigt att köra med jordbleck/ståltråd/folie direkt vid intaget för att få ordentlig jordanslutning så tidigt som möjligt.
Redigerat:
Tänkte styra upp och få användning av mitt dyra Incra fence som bara flyttas runt i verkstaden då det jämt ligger i vägen.
Började med att kapa upp lite överbliven Aluprofil
Bygga upp ett ramverk som passar i bredd.
För att kunna fästa gångjärnen i fräsbordet sågade och borrade jag till ett trästycke.
Hänger lite klämkäckt på baksidan av bordet
Vid användning så viker man upp och låser gångjärnen med insexnyckel... Funderar på att byta ut mot andra skruvar som inte kräver verktyg. Anhållet hålls på plats men jag kommer att trixa till ett stöd som man viker ut så det får mer support undertill.
Får förmodligen oxå höja upp anhållet så att det kommer i nivå med MFT skivan på bordet
Började med att kapa upp lite överbliven Aluprofil
Bygga upp ett ramverk som passar i bredd.
För att kunna fästa gångjärnen i fräsbordet sågade och borrade jag till ett trästycke.
Hänger lite klämkäckt på baksidan av bordet
Vid användning så viker man upp och låser gångjärnen med insexnyckel... Funderar på att byta ut mot andra skruvar som inte kräver verktyg. Anhållet hålls på plats men jag kommer att trixa till ett stöd som man viker ut så det får mer support undertill.
Får förmodligen oxå höja upp anhållet så att det kommer i nivå med MFT skivan på bordet
Är grymt imponerad av allt jag sett i tråden!!
Ska själv bygga något mellan en Mft/3 och ett snickarbord och även ett par hyllor till systainers men har inte kommit längre än att jag läser på och kollar videos. Man får i alla fall en väldigt inspiration här vilket är kul.
En liten fråga, på dina systainers har du plastlåset med namn. Har du printat dem själv i 3D printer eller är de köpta?
Fortsätt med din "mental" så länge som det går, du har många som följer.
Ska själv bygga något mellan en Mft/3 och ett snickarbord och även ett par hyllor till systainers men har inte kommit längre än att jag läser på och kollar videos. Man får i alla fall en väldigt inspiration här vilket är kul.
En liten fråga, på dina systainers har du plastlåset med namn. Har du printat dem själv i 3D printer eller är de köpta?
Fortsätt med din "mental" så länge som det går, du har många som följer.
Senaste tillskottet från 3D printern... Försökte få till att printa med ABS vilket är betydligt svårare än PLA. Det funkade tills slut men är inte helt nöjd med ytorna. Men till Makita batterihållare så funkade det utmärkt!