Vill även passa på att tacka för alla fina ord och beröm, det sporrar en att gå vidare och fortsätta lägga upp. Det till trots så kommer jag nu att ta några steg tillbaka och låta andra saker få prioritet i mitt liv. 2015 har varit ett utmanande år och min livssituation gör att jag med all sannolikhet måste börja sälja av mina större vektyg (justersågen, plan och rikten, spånsug) och magasinera små/mellanstorleks verktygen till jag hittar en lokal som passar. Jag försvinner inte från forat dock!
 
Redigerat:
Tråkigt att höra Masses:( Behöver du hjälp att flytta grejor etc har du mitt nummer.
 
  • Gilla
Masses
  • Laddar…
Sorgligt att höra. Kan jag göra något från sthlm så vet du.
 
  • Gilla
Masses
  • Laddar…
Tråkigt! Känner inte dig personligen men gillar ditt go och din uppfinningsrikedom.
Om det blir så illa att du måste göra dig av med större verktyg så lägg gärna en annons på forumet, finns säkerligen fler än mig som letar såg/hyvel mm(dina kanske i för sig är några klasser för dyrt för just mig, vad vet jag men det finns säkert fler som letar).
Kan bara önska dig lycka till att försöka hitta något nytt ställe att snickra på.
 
  • Gilla
Masses
  • Laddar…
Lider med dig Masses, hoppas att allt löser sig till det bästa för dig.
 
  • Gilla
Masses
  • Laddar…
Mycket tråkigt att höra, hoppas allt löser sig på bästa sätt för dig.
 
  • Gilla
Masses
  • Laddar…
Ja vi är säkerligen många som kommer sakna trådar som denna. Du är utan tvekan en av de forumiter som är bäst på att posta bilder i inläggen. Hoppas det löser sig i framtiden, och att det som verkligen spelar roll i livet blir till det bättre.
 
  • Gilla
Masses
  • Laddar…
Det låter inget vidare kul, men ibland drabbar livet en lite oberäkneligt. Jag känner dig inte men känner med dig. Hoppas att allt löser sig till det bästa för dig och dina närmsta!

Ser fram emot nya "galna" projekt från dig att följa i framtiden! När dessa kommer vet vi att du är på banan igen. (y)
 
  • Gilla
Masses
  • Laddar…
Känner att jag också måste utrycka min stora beundran, har ju följt dig i tysthet. dock med stor iver. Det är ju inte för inte det ligger en liten 3D printer i en låda på jobbet.

Önskar dig allt gott och lycka till! Du är fortfarande en stor inspiration!

/
Johan
 
  • Gilla
Masses
  • Laddar…
Tråkigt att se att du måste sälja. Hade jag haft plats så hade jag köpt den, tyvärr har jag för tillfället enbart ett enkel garage. Även om vi letar hus så är där inget i sikte ännu...

En fråga, det ser ut som att du gjort en liknande lösning som jag funderar på med en cyclon och Festool låda att ha ovanpå dammsugaren. Fungerar det bra? Jag funderar visserligen på att göra en låda istället, men har i princip en låda över som är till dammsugar tillbehören. Har köpt en sådan kina cyclon men har inte haft tid att prioritera det bygget ännu.
 
Hur bred är sågen? Eller rättare sagt, hur smal går den att få om man plockar av så mycket som möjligt? Dörren till mitt blivande snickeri/källare är ca 85 cm, tror du den går in där?
Synd att den inte kom upp lite senare då plånboken är lite svulten nu. Har du den kvar om ett par veckor så finns det intresse från mitt håll. Ska lämna in bilen på KVD i dagarna, vet dock inte hur länge den processen tar men tanken är i alla fall att leta såg när det är klart:). Jag får väl höra av mig när det är dags och se om du har den kvar.
 
Inte helt död ännu, tack och lov... Detta projekt har vilat länge nog och jag tog mig i kragen för att få det gjort.

Har en systainer av den gamle modellen till övers och tanken har varit att få den att para sig med Kina cyklonen jag beställde way back.

Hade lite överbliven plywood som jag byggde en låda av. Tätade alla skarvar med silikon.
Kap16_1.png


Lådan blev litta hög :-/
Kap16_2.png


Printade ut 2 adaptrarsom skall agera förstyvning
Kap16_3.png


Borrade hål och testade, som en handske...
Kap16_4.png


Undersidan...
Kap16_5.png


Vart tvungen att ta bort en del av förstyvningarna runt hålet så att mothållet kunde sättas på plats. Detta var faktiskt en hel del jobb *suck*
Kap16_6.png


Dry fit
Kap16_7.png


En sliten gummimatta från en skrotad bil får agera tätning
Kap16_8.png


För att få det extra tätt och mer tryck mot hålet så tryckte jag dit en tjock skumgummiaktig tingest
Kap16_9.png


Skruvar fast cyklonen
Kap16_10.png


Locket går inte helt igen vilket betyder det måste tryckas ihop vilket är bra...
Kap16_11.png


Med lite silvertejp så hålls test apparaturen på plats
Kap16_12.png


Första testen och det gick ganska skapligt!
Kap16_13.png


Allt ligger prydligt i botten.
Kap16_14.png

Det behövs filas mer på denna lösning. Man tappar en del sug då det läcker in mkt luft i lockskarven. Har dragit några varv med silvertejp runt systainernlocket för att se om det gjorde ngn skillnad. Det blev det men jag tycker varken det är snyggt eller speciellt smidigt med silvertejp. Så detta prjoekt kommer med all sannolikhet att få en fortsättning.
 
  • Gilla
FredrikR och 4 till
  • Laddar…
Tack! Man frågar en fråga och får en bildserie.
Tror jag snor din idée med en låda i lådan.
 
Har försökt lista ut hur man ska knåpa ihop någon mft variant av bord. Hur gjorde du när du lät tillverka din mall för hålen, hade du en ritning eller fixade cnc-gubbarna allt själva efter du gav måtten? Antar att du inte vill sälja din plåtbit:D.
Kommer du ihåg vad det kostade ungefär att låta tillverka den biten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.