Håller med er gubbz! Har varit på tjänsteresa så jag har inte svarat personen ännu...

Edit: Har svarat nu, får se vad han skriver....

Redigerat:
Det är inte så att detta är en konstruktion för att komma runt att dom bara får leverera för en viss summa per år som skrivits om i andra trådar? Det ursäktar ju inte prispåslaget för vad är det som säger att dom har lagerlokaler och personal i Sverige det enda som framgår är väl att dom har en gubbe med telefon.

Nej, det är inte så det fungerar med momsen. Över en viss summa måste de bara redovisa svensk moms. Inget förbud mot att leverera.

Lite ihåligt argument med frakten i hans svar. Finns väl inget land som det är så billigt att skicka från som Tyskland.
Vi skickar ju knappast billigare inrikes i Sverige än vad det kostar att skicka från Tyskland, och så mkt fortare går det väl inte heller med inrikes.

Så frakt argumentet faller bort, och det var väl det enda argument som fanns? Lagerhållningen verkar ju ändå vara Tyskland, eftersom kapningar tydligen ske där nere. Som jag fårstått det hela så går väl ordern fortfarande från Tyskland?

Jag fattar inte vad dom nere på Motedis tänkt att de ska tjäna på att ha denna lösning, blir ju bara ett extra led i kedjan som ska ha sin beskärda del och som inte tillför ngn kundnytta i mina ögon.

Har svårt att se vad vi kunder har fått i mervärde för de 20% extra vi nu betalar.

Ok. då förstår jag:) Jag trodde att det krånglade till det på andra sätt och dom gjort så här för att komma runt problemet.

Skrev till dom igår och fick svar imorse. Jag tycker inte att jag får svar på mina frågor/invändningar. Nästa steg är att skriva till HQ i Tyskland. Jag inser att detta inte leder till något men jag vill verkligen veta hur dom tänkt :thumbdown:

"Hej Janne
Tack för ditt svar. Nu är uppenbart beslut taget att expandera till Sverige men jag följer dock inte riktigt med i resonemanget…

Att det inte är lönsamt att skicka från Tyskland? Det är kunden som betalar frakten och inget som Motedis står för?! Risken är väl nu att med tanke på hur dyrt det är att frakta inom Sverige att den kostnaden kommer att öka för konsumenten, dvs först frakta från Tyskland till lager i Sverige (kostnad), sen frakt till slutkund (kostnad). Jag är rädd att det här kommer att slå fel… Det är ingen slump att folk numera beställer exempelvis verktyg från UK eller DE till halva priset samt med mindre fraktkostnad än vad det skulle kosta i Sverige för exakt samma produkt.

Kostnaden för etablering i Sverige borde väl inte heller läggas på befintliga/trogna kunder med att lägga på 20% och SEN justera priset när allt är på plats?

Men det är ju bara min åsikt…

Med vänlig hälsning
Matthias"

Svaret:
Hej, att skicka varor som är 2m och tungt från Tyskland till Sverige kan i vissa fall kosta över 1500kr medan kund betalar runt 500kr. Att skicka 2ton till ett lager i Sverige är betydligt billigare. Att etablera i Sverige kostar med personal och personal vill oftast ha lön. Det man förlorar i sina utländska kunder vinner man på hemmaplan då man kan vara mer lokal och ge Svensk support. Det finns företag i Sverige som säljer liknande produkter men dubbelt så dyrt. Motedis blir en frisk fläkt och kommer att få ner priserna här i det långa loppet. Globalisering i all ära men många stora företag köper gärna lokalt.

Motedis har gjort detta i flera år i olika länder och jag är övertygad om att dom vet hur det kommer att gå.

Med vänlig hälsning Janne"

B
Med det svaret så drar jag slutsatsen att de som beställt från Tyskland har fått subventionerad frakt, valet har då stått mellan att ta ut högre frakt eller etablera i Sverige. Tror dock inte att det kommer vara billigare att skicka dessa 2m tunga sakerna i inom Sverige... :thumbdown:

Ett litet trådlyft för jag antar att det är fler som saknar Masses utflippade (?) ideer? Var håller du hus Masses? ;)

Vad gäller Motedis.se så kanske Janne skulle korrekturläsa lite;)

Ja det är lite tråkigt när personer vars råd och åsikter man respekterar och uppskattar försvinner från B-H:(

Vilket lustigt sammanträffande att denna tråden skulle bumpas när jag idag håller på att färdigställa nästa mentala thing...
Jag har och är igenom en del personliga turer i livet så det har varit sparsamt med aktiv närvaro här på forat, även om jag är inne nästan dagligen för att se att ni sköter er med impulsiva verktygsinköp för semesterbudgeten osv
Kap14_0.png

• Gilla
Daniel_N och 2 till
  • Laddar…
Kan inte komma vidare med detta projekt för jag väntar på skruvar jag beställt från Internätet... Suck

En annan sak är dock att jag fått en del förfrågningar på om jag inte kan dela med mig av ritningar på de olika stationerna, och visst kan jag det! :)
Mer info inom snart!

• Gilla
Robin Wahlman och 4 till
  • Laddar…
Jag har yppat ngn gång i denna långa tråd att jag behöver bättre storage för mina systainers som stadigt växer i antal.
Kap14_1.png

Den ursprungliga tanken var att sätta in så många jag kunde i arbetsbordet, men släppte den tanken.Jag har gått igenom ett antal olika varianter av sysport varianter men föll till slut för enkelheten i en regulär sysport...
Kap14_2.png

Med en Hålplatta kan man fästa/placera mindre maskiner ovanpå (japp det är en rondellslip som skall byggas snart...)
Kap14_3.png

Profiler, muttrar och hjul beställdes hem. Jag har ett excelark med exakt kostnad och antal muttrar och skruvar för att kunna beställa allt i ett paket. Jag är själv i behov av minst 5 stycken Sysports men jag ville börja med en prototyp och se om jag räknat rätt... Jag kan redan nu sätta händerna i vädret och erkänna att jag klantat mig big time men jag uppdaterar paket listan så den borde vara komplett.
Kap14_4.png

De flsta vet väl vid detta laget att allt ritas upp först, inget undantag denna gången
Kap14_5.png

Spänn fast profilerna och börja skruva...
Kap14_6.png

Till de första stationerna använde jag 45 profiler. Jag tyckte det var lite overkill att ha så grova till sysport så jag har använt mig av 30mm profiler istället. Man kan se på bilden att godset är klenare och på en profil vek sig kanten när jag skruvade i hylsskruven. Inget som gör ngt utan är mer estetiskt.
Kap14_7.png

Efter lite skruvande och knepandes stod så skelettet klart. Den observante kan se att på bak sidan är det 30x60 profiler istället för 30x30...
Kap14_8.png

Det är för att det ska passa med expansionsbeslagens hål. Visst kunde man haft 30x30 profiler även på baksidan men då hade expansionsbeslaget stuckit ut, och då beslöt jag att lägga till några tior och beställde 30x60.
Kap14_9.png

En sak som slog mig när jag byggde ihop den var att jag kunde inte sätta skruvarna på insidan på profilerna i botten. För där skall jag ju med all sannolikhet ha en låda och sitter det en skruv i spåret så blir det svårt.
Kap14_10.png

Såhär vill man ha det i botten
Kap14_11.png

Då fick dom hamna på utsidan istället. Mindre snyggt
Kap14_12.png

Så var det ju det här med skruvarna som jag missat helt. För att kunna skruva fast expansionsbeslagen så måste man ha en en skruv med lågskalle. Jag har en drös med sådana som jag använde till stationerna men vad jag missat var spåren i dessa profiler var mindre och inte lika djupa. Så jag la en beställning på 500st M5x10 med låg skall från UK. Riktigt billigt om man jmf med svenska butiker. Jag sökte som hastigast på "M5x10 skruv" för att se men jag la fort ner det projektet och besällde från UK istället. Dock var leveranstiden nära på 10 dagar vilket jag inte riktigt räknat med (så jag börjadepå mitt Biesemeyer istället :-D ). Men till slut damp dom ner, rostfria och allt!
Kap14_13.png

Att installera expansionsbeslagen var lätt som en plätt. I med 5 muttrar på vardera sidan iom att jag räknar med att man får plats med max 5 Systainer 1 på en sådan häringa sysport! Behöver man bara 2 lådor så använder man bara 2 såklart och låter dom andra muttrarna ligga i kanalerna för framtida behov.
Kap14_14.png

Nu har jag monterat 4 beslag på vardera sida. Skruvarna är inte åtdragna så dom går att dra upp och ner till önskad höjd
Kap14_15.png

Nästa steg är nu att såga upp lite hyllplan av 12mm MDF. Ritningar finns såklart! :D
Kap14_16.png

• Gilla
spånhyvel och 7 till
  • Laddar…
Man tappar andan :wow:

• Gilla
Masses
  • Laddar…
Dom här ritningarna säljer du väl till forummedlemmar? Snälla?

Tänkte lägga upp ritningar på allt jag gör... Ska bara bli färdig med denna pjäs först bara

• Gilla
Robin Wahlman och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.