146 591 läst · 420 svar
147k läst
420 svar
Masse gone me(n)tal??
Jag tycker väl i och för sig att Festools system för att göra egna etiketter till den etikettficka som finns på systainarna räcker ganska gott för mig. Men så är ju inte min lokal särskilt stor och antalet systainar är väldigt litet. Med detta sagt så förstår jag att det är trevligt med en lösning som innebär lite mekCAD, 3D-utskrift och målning snarare än något så enkelt som en skrivare och en sax.
https://www.festool.com/Service/systainer-labels/Pages/Festool-Systainer-labels.aspx
Snyggt i vilket fall!
https://www.festool.com/Service/systainer-labels/Pages/Festool-Systainer-labels.aspx
Snyggt i vilket fall!
Ingen fara...KnockOnWood skrev:
Nu är det ett bra tag sedan jag byggde mina arbetsbänkar (förra sommaren) och sist jag uppdaterade denna tråd var i maj så jag har hunnit med massor med annat efter det. Det kanske verkar vara overkill för många att bygga i aluminiumprofiler och dylikt, men ska sanningen fram så vill jag påstå att et gick bra mkt snabbare än om det skulle byggas i trä, dessutom så var det kul att prova något nytt samt introducera metoden för andra som kanske kan få lite inspiration.
Delen med TLoc insatserna är verkligen inget som har tagit mycket tid. Jag sitter ändå vid den förbenade dumburken dagarna i ända och veckar, slitsar, klipper digitala plåtbitar i 3D till kärnkraftverk (för tillfället) så emellanåt måste man få göra ngt inspirerande, enkelt och som har stor nytta.
Men tro mig jag har en To-Do lista som är hur lång som helst och tiden räcker aldrig till så sådana här enkla snabba saker är kul och utvecklande!
Sen är jag medveten om att inte alla har en 3D skrivare, även om det blir vanligare och vanligare...
Stör mig på att man inte kan ladda ner Festools "originaletiketter" då jag har en hel del Systainrar som står vända med kortsidan utåt. För min del ser jag inte meningen med att lägga till loggor och text då originalbilden och maskinbeteckningen bara blir mindre. Sedan går det förstås utmärkt att bara skriva DF500 eller liknande direkt på en bit papper...badtastex skrev:
Amen brother... ;-)badtastex skrev:Jag tycker väl i och för sig att Festools system för att göra egna etiketter till den etikettficka som finns på systainarna räcker ganska gott för mig. Men så är ju inte min lokal särskilt stor och antalet systainar är väldigt litet. Med detta sagt så förstår jag att det är trevligt med en lösning som innebär lite mekCAD, 3D-utskrift och målning snarare än något så enkelt som en skrivare och en sax.
[länk]
Snyggt i vilket fall!
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
Hatten av för ett riktigt nice projekt Masses!.....en tråd jag följde slaviskt ifjol så till den milda grad att Aluminiumprofiler införskaffades
(Har dock insett att jag inte kommer i mål varpå jag har ca 45 löpmeter 40*40mm profiler liggandes billigt utifall någon är intresserad, annons under säljes inom kort)
Jag gillar verkligen iden med att bänken är mobil och kan dras fram när man arbetar, sen ang. Herr Henn i inlägg 195 med maskiner i skåpen var jag inne på att bygga sådana där hyllplan man drar ut och upp till bänkhöjd och då med snabbfäste i bänkskivan, säljs normalt an kökstillverkare och är till för b.la. bakmaskiner, då kan man ju enkelt trolla fram verktygen man behöver då och då utan att knäcka ryggen inkopplade och klara givetvis
Typ denna fast rejälare då.
http://www.epoq.se/vara-kok/sortimentlista/inredningar/utdragsforvaring/assistentlyft/
https://www.youtube.com/watch?v=atkICwlxYn4
(Har dock insett att jag inte kommer i mål varpå jag har ca 45 löpmeter 40*40mm profiler liggandes billigt utifall någon är intresserad, annons under säljes inom kort)
Jag gillar verkligen iden med att bänken är mobil och kan dras fram när man arbetar, sen ang. Herr Henn i inlägg 195 med maskiner i skåpen var jag inne på att bygga sådana där hyllplan man drar ut och upp till bänkhöjd och då med snabbfäste i bänkskivan, säljs normalt an kökstillverkare och är till för b.la. bakmaskiner, då kan man ju enkelt trolla fram verktygen man behöver då och då utan att knäcka ryggen inkopplade och klara givetvis
http://www.epoq.se/vara-kok/sortimentlista/inredningar/utdragsforvaring/assistentlyft/
https://www.youtube.com/watch?v=atkICwlxYn4
Opps du får skylla på mig så får jag ta utskällningen av din bättre hälft :wow:Glenn K skrev:Hatten av för ett riktigt nice projekt Masses!.....en tråd jag följde slaviskt ifjol så till den milda grad att Aluminiumprofiler införskaffades
[länk]
[länk]
PM´a mig angående profilerna!!
Det var en smutt lösning att kunna fälla upp på det viset!
Jag byggde en arbetsbänk/förvaringshurts med en gammal assistentlyft under sommaren, finns en byggtråd här på forumet. Nackdelen med dessa är ju att de kostar en hel del så för egen del är det inte riktigt värt det. Men det är ju upp till var och en var man drar den gränsen.
Är också intresserad av profiler, om nu Masses inte köper alla.
Är också intresserad av profiler, om nu Masses inte köper alla.
Måste man beställa via motedis.se nuförtiden? Tänkte bli kund via motedis.com, men det gick inte, då Sverige inte dyker upp som "Land" när man ska registrera sig som kund. Provade även att lägga lite profiler i varukorgen hos motedis.com för att se vad frakten till Sverige skulle hamna på, men Sverige dyker inte heller upp där som fraktdestination.
Ngn annan som beställt nyligen? Om man måste gå via den svenska sidan har de fortfarande konkurrens kraftiga priser eller börjar det löna sig att handla ngn annanstans (Sverige sidan dyrare än motedis.com sidan ca 20%)? Ngn som botansierat detta nyligen?
Ngn annan som beställt nyligen? Om man måste gå via den svenska sidan har de fortfarande konkurrens kraftiga priser eller börjar det löna sig att handla ngn annanstans (Sverige sidan dyrare än motedis.com sidan ca 20%)? Ngn som botansierat detta nyligen?
Jag fick detta svar varför priserna var högre här:
"Hej Matthias
Att driva Motedis från Sverige är dyrare då det krävs personal och lokaler etc. Att skicka tunga och skrymmande paket från Tyskland har aldrig varit lönsamt och därför har beslut tagits att flytta en del av verksamheten norrut. Fram tills att vi har ett komplett lager här så kommer transport att ske från Tyskland. Där efter kommer priser att justeras men det blir tyvärr inte riktigt samma priser som i Tyskland pga. de ökade kostnaderna.
Mvh Janne"
"Hej Matthias
Att driva Motedis från Sverige är dyrare då det krävs personal och lokaler etc. Att skicka tunga och skrymmande paket från Tyskland har aldrig varit lönsamt och därför har beslut tagits att flytta en del av verksamheten norrut. Fram tills att vi har ett komplett lager här så kommer transport att ske från Tyskland. Där efter kommer priser att justeras men det blir tyvärr inte riktigt samma priser som i Tyskland pga. de ökade kostnaderna.
Mvh Janne"
Jamen hurra! Jag vet, vi startar upp en lokal verksamhet och landar på högre priser än om grejorna skickas från Tyskland... Hur kan det inte ha varit lönsamt att skicka från Tyskland tidigare? Frakten står ju kunden för, order, kapning och paketering är ju det samma oavsett vart grejorna ska (OK, inom rimliga gränser iaf). Just sådant här tycker jag bara är trams och gynnar absolut ingen konsument.
Redigerat:
Jag läste Masses inlägg tidigare lite hastigt, men fick inte ihop det. Jag trodde nog att jag hade problem att tänka och orkade inte läsa ordentligt, för så korkat kunde ju inte svaret till Masses vara? Phl, som orkade hela vägen, klarade ut det åt mig så att jag slapp tänka själv. Tack! Trams var ordet!
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
Instämmer i ditt resonemang!phl skrev:Jamen hurra! Jag vet, vi startar upp en lokal verksamhet och landar på högre priser än om grejorna skickas från Tyskland... Hur kan det inte ha varit lönsamt att skicka från Tyskland tidigar? Frakten står ju kunden för, order, kapning och packetering är ju det samma oavsett vart grejorna ska (OK, inom rimliga gränser iaf). Just sådant här tycker jag bara är trams och gynnar absolut ingen konsument.
Jag köper en sådan enkel produkt som KATTMAT till våra två små kattfröknar.
Billigast (inkl. frakt hem till dörren) köper vi det från en internetshop som hör hemma i München.
Och det är gods som väger 10 - 12 kilo.
Cirka halva priset mot att köpa det här hemma, i fysiska affärer eller webbshoppar.