128 552 läst · 2 049 svar
129k läst
2,0k svar
Maskin och hjälp tråden.
Maskintok skrev:
Lika säker som du är på att du har koll på motorsågar, lika säker är jag på att detta är dåligt utvecklade start- och stoppegenskaper, tveksamma temperaturer tillåtna innan det bryter vilket starkt påverkar livslängden, billigaste möjliga komponenter och orimligt små kylkroppar, kylkroppar som säkerligen är live på sekundärsidan och eventuellt även på primärsidan, switchar och dioder som inte är moduler och bristfälligt dammskyddad. Elektriskt har den relativt svaga starter och en del problem att tända vissa elektroder. Men visst kommer den att svetsa och utan referenser kan man kanske vara nöjd.Maskintok skrev:
vi får väl se om den trivs i samlingen där även fars inverter står.. Och hans gamla kemppi från när han jobbade som flispanneinstallatör.. den är till och med mindre än Lidls...F fsn skrev:Lika säker som du är på att du har koll på motorsågar, lika säker är jag på att detta är dåligt utvecklade start- och stoppegenskaper, tveksamma temperaturer tillåtna innan det bryter vilket starkt påverkar livslängden, billigaste möjliga komponenter och orimligt små kylkroppar, kylkroppar som säkerligen är live på sekundärsidan och eventuellt även på primärsidan, switchar och dioder som inte är moduler och bristfälligt dammskyddad. Elektriskt har den relativt svaga starter och en del problem att tända vissa elektroder. Men visst kommer den att svetsa och utan referenser kan man kanske vara nöjd.
helt rätt.Kloge skrev:
Och sedan är det ju en rolig grej..
Ska jag svetsa i fält eller ligga ute i blötan..
Varför ska jag då välja den dyra svetsen som jag är rädd om.. när jag kan ta denna..
spännande att se och känna hur den går..
som med jula och deras röjsågar..
vet flera stycken som kör dessa varje dag i skogen... Och är nöjda.. Inte illa för en såg under 2600 kr...
Nej, så är det ju. Men var det en retorisk fråga varför du skulle välja dyrsvetsen framför denna om du skall svetsa i blötan eller vill du verkligen veta?Maskintok skrev:helt rätt.
Och sedan är det ju en rolig grej..
Ska jag svetsa i fält eller ligga ute i blötan..
Varför ska jag då välja den dyra svetsen som jag är rädd om.. när jag kan ta denna..
spännande att se och känna hur den går..
som med jula och deras röjsågar..
vet flera stycken som kör dessa varje dag i skogen... Och är nöjda.. Inte illa för en såg under 2600 kr...
Nä svaret har jag redan.F fsn skrev:
Jag väljer hellre denna om den fungerar..
Men man vet ju aldrig förens man provat..
såg i filmen att den svetsen hade lite problem med att tända.. Men det kan även bero på elektroderna... mina var fuktiga trots att de var nya.. Så man vet aldrig...
så för alla som inte vet, vad är svaret?Maskintok skrev:
Elektroderna kan säkert vara dåliga men maskinen är inget under av tändegenskaper, det får man inte för en tusenlapp.
Det jag skrev..F fsn skrev:
Jag väljer hellre denna än en dyr maskin jag är rädd om.
Går denna åt helvete så är det så.. inga problem med summan...
ja vi får se vad som sker..
Jag har inte tid just nu idag att testa den men det kommer..
Jag förstår däremot inte varför man ser ner på en produkt som kan vara helt okej att använda... om man inte testat den..
Jag har testat flertalet batterimaskiner och gör inte gärna om det..
En sak märkte jag dock idag..
En batteriskruvdragare är riktigt trevlig att slipa lien med... om man fått in en med hack i eggen...
sedan så kör man som vanligt med bryne..
Men det gick att slå riktigt bra med skärpan efter en roterande sliprulle..
Ok. Jag hoppas bara du är medveten om att Lidl-svetsen är certifierad med minsta möjliga IP-skydd. IP21S betyder att den aldrig är godkänd att svetsa med i nån väta öht. Jag lovar dig att hade det klarat högre klass så hade det stått på den och speciellt på en pinnsvets så är 21S rätt svagt.Maskintok skrev:
Det är väl lite mindre ”går den sönder så gör det inget” och lite mer personsäkerhet. Beroende på hur den är designad så kan man tex potentiellt trycka ut nätspänning i svetshandtaget. Så var lite försiktig, det finns ingen skyddsjord eller nåt sånt som räddar en om du får nätspänning ut i elektroden. Man ser också i videon på den interna designen att den troligtvis inte tål den behandling som små pinnsvetsar får på fältet men det är väl inget unikt just för Lidls lågprismaskin. Baserat på hur det ser ut så ser sen bättre ut invändigt än deras äldre svetsar.
Jag har skruvat isär och ofta ihop (vissa har gått rakt i soptunnan) hur många svetsar som helst av olika fabrikat, allt från i princip premium till det billigaste skit man kan hitta på marknaden. Jag anser att jag har bättre koll och erfarenhet än genomsnitts-forumisten inom området.
Redigerat:
Tack för varningen.F fsn skrev:Ok. Jag hoppas bara du är medveten om att Lidl-svetsen är certifierad med minsta möjliga IP-skydd. IP21S betyder att den aldrig är godkänd att svetsa med i nån väta öht. Jag lovar dig att hade det klarat högre klass så hade det stått på den och speciellt på en pinnsvets så är 21S rätt svagt.
Det är väl lite mindre ”går den sönder så gör det inget” och lite mer personsäkerhet. Beroende på hur den är designad så kan man tex potentiellt trycka ut nätspänning i svetshandtaget. Så var lite försiktig, det finns ingen skyddsjord eller nåt sånt som räddar en om du får nätspänning ut i elektroden. Man ser också i videon på den interna designen att den troligtvis inte tål den behandling som små pinnsvetsar får på fältet men det är väl inget unikt just för Lidls lågprismaskin. Baserat på hur det ser ut så ser sen bättre ut invändigt än deras äldre svetsar.
Men jag har koll.
Fick en liten känsla häromåret när jag svetsade en grip.. i skogen..
handtaget till elektroden hade fått sig en smäll, vilket jag var helt ovetande om... Men vaknade till ganska fort när jag började svetsa.. ..
Ja det är viktigt med klassningar, men man får också ta vissa saker för vad de är..
Allt är inte skit för att det inte heter som proffs märken gör....