40 469 läst · 257 svar
40k läst
257 svar
Markentreprenad fakturerar mig 130 000kr extra enligt kontrakt
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 723 inlägg
Ja, men det är ju i alla fall en sammanslutning av professionella, och alltså inte den typen av kunder vi pratar om här.A alfredsama skrev:
På vilket sätt gäller inte det för alla offerter i alla branscher tror du? Och ändå föredrar vi normalt specade offerter.A alfredsama skrev:Som ditt förslag är att skatta behövet och lägga på en marginal skulle fallera direkt på flera grunder.
1. entreprenör skulle medvetet skatta lågt för att få arbetet och sedan tagit de som reglerbara mängder och ätor
2. entreprenör skulle lämna för höga priser och om rbetet understiger detta skulle pengarna inte hamna i rätt ficka (kan hända)
3. anbuden skulle blivit extremt mycket dyrare vilket skulle drabba beställaren.
4. att konkuransutsätta sitt bygge skulle bara kosta mer pengar eftersom man hade fått betalat för allas utredningar och offerter. Detta eftersom entreprenörer måste sprida ut dessa kostnader på hela projektportföljen så i själva verket kan du betala både din offert och 4 offerter till som entreprenören inte fick men måste få betalt för
Vi leker en lek som heter visa paragrafA alfredsama skrev:
Enligt AB 04 kap 2 § 7 så är det inga konstigheter, kan du visa samma enligt ktjl så är vi överens
självklart gäller de för alla offerter, har jag sagt något annat?Nötegårdsgubben skrev:
Men offerterna med reglerbara mängder är förhållandevis enkla och där med billiga.
din variant hade inneburit extremt höga kostnader på offerter och till och med inte ens lagliga offerter, eller man hade inte kunnat göra de på lagligt vis.
Skogsägare
· 18 723 inlägg
Vad jag menar är att de punkter du nämner är giltiga i alla branscher, ändå kan de flesta offerera med kvantitativa mått.A alfredsama skrev:självklart gäller de för alla offerter, har jag sagt något annat?
Men offerterna med reglerbara mängder är förhållandevis enkla och där med billiga.
din variant hade inneburit extremt höga kostnader på offerter och till och med inte ens lagliga offerter, eller man hade inte kunnat göra de på lagligt vis.
Självfallet är det lättare för den som offererar att bara sätta pris per timme eller ton. Det innebär dock inte att det alltid (som mot oerfarna privatpersoner) är lämpligt.
Jag delar din uppfattning om att konsumenttjänstlagen nog passar illa för markentreprenad, men det är nu den lag vi har och då duger det inte enligt min uppfattning att bara säga att den inte går att följa. Den finns där av ett skäl och du arbetar i en bransch som verkar göra sitt bästa (med framgång, och kanske också helt lagligt) att runda den.
Jag förstår TS frustration och anser att kommunikationen skulle varit bättre oavsett om kontraktet kräver det eller ej.
Som entreprenör måste man ha förståelse för att en extra utgift på 130.000kr är mycket för kunden även om den är nödvändig.
Men ni som klagar på att entreprenörerna är dåliga på att uppskatta materialåtgång bör tänka ett varv till.
Du kan göra en geoteknisk undersökning som visar en del. Men borrar man några provhål kan man mycket väl missa att delar av tomten har sämre material, har varit soptipp eller att en oljetank ligger kvar i marken.
Vi har byggt skolor där det gjorts undersökningar men likväl får det mesta bytas ut för att men borrat på ”fel” ställen.
Byggnaden, dvs från färdig makadambädd och uppåt, är betydligt lättare att lämna pris på då allt är nytt.
Men återigen, kommunikation gör att kunden får en förståelse för varför det blir dyrt och kan se det själv på plats.
Som entreprenör måste man ha förståelse för att en extra utgift på 130.000kr är mycket för kunden även om den är nödvändig.
Men ni som klagar på att entreprenörerna är dåliga på att uppskatta materialåtgång bör tänka ett varv till.
Du kan göra en geoteknisk undersökning som visar en del. Men borrar man några provhål kan man mycket väl missa att delar av tomten har sämre material, har varit soptipp eller att en oljetank ligger kvar i marken.
Vi har byggt skolor där det gjorts undersökningar men likväl får det mesta bytas ut för att men borrat på ”fel” ställen.
Byggnaden, dvs från färdig makadambädd och uppåt, är betydligt lättare att lämna pris på då allt är nytt.
Men återigen, kommunikation gör att kunden får en förståelse för varför det blir dyrt och kan se det själv på plats.
Tänkte att du var så säker på din sak gällandes ktjl så jag ville se belägg med saklig info, jag kan lägga fram sakligt från ktjl som visar att detta inte är hållbart i ktjl. Då vill jag bli motbevisad helt enkelt eftersom jag hävdar att det är stor skillnad på AB och ktjlA alfredsama skrev:
Fast där pratar vi entreprenader som går enligt AB/ABT, här har det gått på konsumenttjänstlagen (abs09). Då blir det stor skillnad i vad vi pratar om, finns en förklaring varför många inte jobbar med konsumenter då dem är så skyddade kontra beställare.[/QUOTE]
Skogsägare
· 18 723 inlägg
Visst kan det vara så, men likväl kan man ändå göra en uppskattning på det man vet och stipulated att entreprenören måste lyfta frågan till kunden om förutsättningarna visat sig sig annorlunda.G-83 skrev:
... Precis som i TS kontrakt, men det struntade entreprenören i.
För övrigt är det fult att skriva att 60 kubik ingår när man vet att det inte ens på en bra dag räcker. Man räknar med att kunden inte förstår detta när man skriver kontraktet på detta sätt. Man får inte skriva luddiga kontakt med avsikt att missgynna konsumenten.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 274 inlägg
Ja du har sagt att det inte fungerar så, men du har inte berättat varför.A alfredsama skrev:men jag har ju sagt de flera gånger att de inte fungerar så?
worst case som du säger skulle kosta otroliga pengar att ta fram en någorlunda precis offert eftersom de mesta ej är kalkylerbart gällande mark utan stora insatser och dessa kostnader skulle beställaren få bära i slutändan.
och ska man lämna worst case så går ju självklart inte ska man lämna 5 miljoner 10 miljoner eller vadå?
man vet ju inte förutsättningarna så de går inte ju inte?
behöver man påla, spränga, ville ntyp av pålar, fundament? etc. etc.
worst case är omöjligt
Fast mitt förslag innebär bara att markentreprenören ska använda sin expertkunskap och erfarenhet och skatta vilka mängder som kommer behövas. Skulle tro att du generellt sett redan från början kan uppskatta hur mycket som kommer gå åt om inget oförutsett dyker upp.
Dyker något oförutsett upp får man ju ta en diskussion med kunden då, så brukar det vara.
Rätt saftigt med 310kr/ton inkl transport. Hur många vändor gör en bil på en dag? Långt till bergtäkt?
Fyllmassor ligger ju mer under 100kr/ton så 2000-2400kr per vända om de kör så mycket är ju väldigt saftigt
Fyllmassor ligger ju mer under 100kr/ton så 2000-2400kr per vända om de kör så mycket är ju väldigt saftigt
Jag tycker det är glasklart. Det ingår 150 mm kapilärbrytande massor, övriga massor ingår ej. Det känns som ett standardkontrakt och det är extremt ovanligt att det räcker med de massor som ingår. Den byggare som ger fast pris på allt grundjobb kommer ta i så han spricker när han gör offerten
Ser nu att vissa ger entreprenören viss skuld som räknat fel. Men enligt offerten har han ju inte räknat? Eller har jag missat nått? Han kommer väl till en tom tomt röjd från träd och buskar och börjar gräva. Då kan allt hända
Ser nu att vissa ger entreprenören viss skuld som räknat fel. Men enligt offerten har han ju inte räknat? Eller har jag missat nått? Han kommer väl till en tom tomt röjd från träd och buskar och börjar gräva. Då kan allt hända
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 149 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 149 inlägg
Delare din syn om att 150 mm makadam ingår men som jag läser kontraktet ingår också grus för angivna rör, dräneringar och ledningar i det fasta grundpriset.S surfarn skrev:Jag tycker det är glasklart. Det ingår 150 mm kapilärbrytande massor, övriga massor ingår ej. Det känns som ett standardkontrakt och det är extremt ovanligt att det räcker med de massor som ingår. Den byggare som ger fast pris på allt grundjobb kommer ta i så han spricker när han gör offerten
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 274 inlägg
Men då får man vara tydlig med det. Jag har som lekman ingen koll på vad som behövs och kan inte avgöra om det är rimligt, jag vill ha reda på vad det kommer kosta mig i slutändan. Det är inte konstigt att man känner sig lurad när kostnaderna sticker iväg.
"Vi vet inte vad man hittar under ytan, så vi har bara räknat med minimal mängd massor, oftast tillkommer det mer". Sedan kan man uppskatta tillkommande massor utifrån kända förutsättningar.
Jag tolkar extra massor som just extra massor som man som beställare lägger till i efterhand, såsom uppfarter eller kanske förbereda för garage.
"Vi vet inte vad man hittar under ytan, så vi har bara räknat med minimal mängd massor, oftast tillkommer det mer". Sedan kan man uppskatta tillkommande massor utifrån kända förutsättningar.
Jag tolkar extra massor som just extra massor som man som beställare lägger till i efterhand, såsom uppfarter eller kanske förbereda för garage.