A
P Per_Eriksson skrev:
Alfredsama,

Gräver man på en gammal tank, berg, slukhål eller nåt annat skit så ringer man ju kunden och meddelar detta omedelbart för att i samråd avgöra hur man ska gå vidare, kunden kanske avbryter allt, planerar om så huset placeras annorlunda på tomten, ( när mitt hus byggdes hände precis detta, man gick på berg tidiagre än beräknat och dåvarande byggherre stoppade och gjorde om så huset flyttades på tomten för att undvika kostsam losshållning och berghantering) man kör inte på som om inget hänt och låter det vara en hemlighet tills kåken är rest och slutfaktturan skickas, det finns helt enkelt inga giltiga skäl till ett sånt beteende oavsett vad några råd bestämt.
men har jag sagt att man bara kör på? väldigt ful retorik att lägga ord i min mun för att jag ska framstå som usel.

Det jag argumenterar för är att kontrakten är utformade som de är av anledningen att markarbeten är okalkylerbara.

• Gilla
tobbe72
  • Laddar…
M mr_bygg skrev:
Det största problemet är den här typen av offerter/avtal som är vanligt förekommande, där entreprenörer medvetet lägger in en väldigt liten mängd material som ingår och sen tillkommer det stora kostnader i efterhand. Det är ett riktigt oskick och ett sätt att dölja den verkliga kostnaden för konsumenten.

I det här fallet så verkar det vara ett fast pris och jag kan inte hitta något skrivet om mängden fyllmaterial som ingår. Så det är inte alls omöjligt att kontraktet kan tolkas till entreprenörens nackdel om han i efterhand försöker kräva TS på pengar för tillkommande material. Särskilt om han inte avtalat om det skriftligt innan (vilket är väldigt tydligt i avtalet)

Så ur mitt perspektiv är det inte att bråka om man ifrågasätter tillkommande kostnader där det i kontraktet verkar oklart om det ska ingå eller inte. Särskilt om entreprenören kommer långt i efterhand med ett krav då det tydligt står att det ska avtalas innan.
Vänd på steken, kunden vill ha ett fast pris.
Du kan omöjligt(utan geoteknisk undersökning) veta hur marken ser ut förrän du börjat gräva. Hur kan du då lämna ett fast pris? Då är det väl en kompromiss? , entreprenören borde dock sagt :allt jag fyller nu är extra och kostar 300/ton.

A alfredsama skrev:
Det säger jag inte emot dig om att kommunikationen är ett stort problem men det kan man ju inte bara belasta entreprenören för.
Att kalla till både byggmöten och ekonomimöten ligger på beställaren och inte entreprenören
Klart jag kan belasta entreprenören för det. Det är inte kunden som sitter i grävaren. Det är inte kunden som leder arbetet ute på plats. Det är inte kunden som är proffset.

• Gilla
Hus.tomten och 2 till
  • Laddar…
A
13th Marine 13th Marine skrev:
Det låter som samma resonemang man hade på ett av mina förra jobb "om vi ger en tidsuppskattning vi tror på får vi aldrig projektet" för att sedan undra varför tiden springer iväg och tar tre gånger så lång tid och är långt över budget. :thinking: Detta var inom elektronikutveckling.

Att alla andra gör så, och att man kan komma undan med det är fult och det hålet borde delvis täppas igen, man borde offerera den mängden man tror kommer gå åt (med option på att sänka priset om det blir mindre, och option på att öka priset om man hittar något man inte kunde förvänta sig såsom en nedgrävd tank) således får kunden en riktig prisuppskattning medans entreprenören får täckning för sitt arbete (och förhoppningsvis en nöjd kund)

Uppskattningen får ju utgå från lättåtkomlig information såsom lokalkännedom, besök på platsen och andra enkla rimliga undersökningar.
Annars kan man lika bra skicka en prislista istället för en offert.
fantastiskt att du som privatperson kommit fram till helt andra slutsatser än vara professionella byggherrar som arbetar med detta varje dag har gjort.

nu får du betala precis nedlagd kostnad, vill du inte att entreprenören ska få betalt för nedlagt arbete?
att lämna offerten på annat sätt hade bara inneburit mer kostnader och de är alltid beställaren som får bära dessa kostnader i slutändan

A
Bart Bart skrev:
Klart jag kan belasta entreprenören för det. Det är inte kunden som sitter i grävaren. Det är inte kunden som leder arbetet ute på plats. Det är inte kunden som är proffset.
du framställer ju kunden som någon idiot som inte kan ta ansvar för något man gör.
tänk om de fungerat så här i resten av samhället.

jag lånar 300 tusen och köper triss förlorar pengarna då ska jag klart få tillbaka dom för triss ringde ju inte mig och informerade om att jag kunde förlora allt, dom är ju ändå proffs på trisslotter.

man har ett ansvar

A
K kanonkula skrev:
Vänd på steken, kunden vill ha ett fast pris.
Du kan omöjligt(utan geoteknisk undersökning) veta hur marken ser ut förrän du börjat gräva. Hur kan du då lämna ett fast pris? Då är det väl en kompromiss? , entreprenören borde dock sagt :allt jag fyller nu är extra och kostar 300/ton.
och hade man tvingats lämna ett fast pris hade de bara varit kvalificerade gissningar som eftersom det inte går att förutspå.

Det hade missgynnat konkurrensen eftersom företag hade medveten gissat för lågt får att få jobbet och sedan tagit igen de pengarna genom reglerbara mängder och ätor

A alfredsama skrev:
fantastiskt att du som privatperson kommit fram till helt andra slutsatser än vara professionella byggherrar som arbetar med detta varje dag har gjort.

nu får du betala precis nedlagd kostnad, vill du inte att entreprenören ska få betalt för nedlagt arbete?
att lämna offerten på annat sätt hade bara inneburit mer kostnader och de är alltid beställaren som får bära dessa kostnader i slutändan
Vilka är dessa professionella byggherrar du pratar om? Jag pratar om vanliga Svenssons som bygger troligtvis sitt enda hus.

Var skriver jag att entreprenören inte ska få betalt?
Klart entreprenören ska ha betalt, jag tycker bara att offerten ska vara på ett belopp man tror på och som generellt sett (när man inte hittar något oförväntat i marken) stämmer hyfsat. Jag förväntar mig inte en geoteknisk undersökning, bara att entreprenören faktiskt tittar på jobbet innan man börjar.

• Gilla
Hus.tomten och 2 till
  • Laddar…
A alfredsama skrev:

Nu har jag bara läst sporadiskt i tråden, men det som opponeras mot är väl inte den slutgiltiga kostnaden, utan hur offerten är utformad?
Om det går åt 500 ton grus så gör det, men i offerten som presenterats här så ser det ut som att offerten ska täcka hela grunden. Om det hade funnits åtminstone en notis kring att det alltid behövs extra material så hade vi inte haft den här diskussionen.

Det enda som hade behövts är ett litet stycke i offerten som förklarar att man förutom i sällsynta fall alltid behöver mer material än som har offererats. Då skulle vi slippa hela den här tråden, vi skulle slippa kunder som känner sig lurade, vi skulle slippa tvister, tingsrätter och allt sådant skräp som bara tar energi.

• Gilla
Asary och 7 till
  • Laddar…
A alfredsama skrev:
du framställer ju kunden som någon idiot som inte kan ta ansvar för något man gör.
tänk om de fungerat så här i resten av samhället.

jag lånar 300 tusen och köper triss förlorar pengarna då ska jag klart få tillbaka dom för triss ringde ju inte mig och informerade om att jag kunde förlora allt, dom är ju ändå proffs på trisslotter.

man har ett ansvar
Nu börjar du närma dig sanningen. Men jag skulle inte kalla dem för idioter. Jag skulle kalla dem för den svagare parten. Det kanske är svårt för dig att förstå, men de flesta människor vet inte om alla de saker du tar upp här. De förlitar sig på andra människor som kan de sakerna för att kunna bygga hus t ex. Det gäller även kontraktsutformning och andra liknande saker.

Din argumentation hittills bygger på att alla kan byggreglerna och är införstådda med dem.

Kunden i det här fallet är en helt vanlig person som kanske jobbar som receptionist eller IT-tekniker. Det närmaste ett bygge de varit är när de passerat ett på vägen tidigare. De sitter ned och lyssnar på en säljare som beskriver processen för dem. Tillhandahåller alla entreprenadkontrakt. Säger att de inte behöver oroa sig, allt är under kontroll. De litar på säljaren. De litar på varje kontrakterad entreprenör. De känner att de äntligen ska få huset de drömt om. De lägger en tight budget, men en som de kan klara för de vet att de har fast pris på allt.

Sen kommer du och drämmer till dem med 130.000 sek extra, för de skulle minsann ha kallat till byggmöten under markentreprenaden om de ville undvika en överraskning.

Lägg ned och kom in i verkligheten utanför byggstängslet.

• Gilla
Asary och 13 till
  • Laddar…
A alfredsama skrev:
och hade man tvingats lämna ett fast pris hade de bara varit kvalificerade gissningar som eftersom det inte går att förutspå.

Det hade missgynnat konkurrensen eftersom företag hade medveten gissat för lågt får att få jobbet och sedan tagit igen de pengarna genom reglerbara mängder och ätor
En kvalificerad gissning och reglerbara mängder är just det jag efterfrågar.

Just nu lämnar man allmänt för låg offert för att ta igen det i massorna.
Det är ju bara att jämföra dem och fråga varför den ena tror att det behövs mer eller mindre massor?

A
13th Marine 13th Marine skrev:
Vilka är dessa professionella byggherrar du pratar om? Jag pratar om vanliga Svenssons som bygger troligtvis sitt enda hus.

Var skriver jag att entreprenören inte ska få betalt?
Klart entreprenören ska ha betalt, jag tycker bara att offerten ska vara på ett belopp man tror på och som generellt sett (när man inte hittar något oförväntat i marken) stämmer hyfsat. Jag förväntar mig inte en geoteknisk undersökning, bara att entreprenören faktiskt tittar på jobbet innan man börjar.
Men det är ju precis vad offerten är på, ett belopp som entreprenören tror på.
han kan omöjligt veta något mer genom en okulär undersökning.
Hur menar du att entreprenören okulärt ska kunna avgöra hur marken ser ut?

A alfredsama skrev:
egentligen ganska löjlig kommentar från din sida av förklarliga själv.

de är inte byggbranschen i sin helhet som lämnar offerter med reglerbara mängder utan enbart markentreprenör av just anledningen att de är okalkylerbart.
ditt fall med reparatören är ju helt tvärt om
Men det är inte okalkylerbart.
Klart som fan kan man lägga en rimlig offert.

A alfredsama skrev:
men har jag sagt att man bara kör på? väldigt ful retorik att lägga ord i min mun för att jag ska framstå som usel.

Det jag argumenterar för är att kontrakten är utformade som de är av anledningen att markarbeten är okalkylerbara.
Markarbeten är INTE okalkylerbara.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Fairlane
A alfredsama skrev:
att man håller nere mängderna är just för att de ska vara rättvist.
Alla anbud som kommer in ska vara jämförbara och inte lura beställaren.
om en entreprenör väljer att väljer uppskatta till massor av arbeten kommer han ju aldrig få ett jobb för beställaren kommer alltid att gå på den billigaste (till viss mån)
nu blir offerterna nollade mot varande och jämförbara
A alfredsama skrev:
egentligen ganska löjlig kommentar från din sida av förklarliga själv.

de är inte byggbranschen i sin helhet som lämnar offerter med reglerbara mängder utan enbart markentreprenör av just anledningen att de är okalkylerbart.
ditt fall med reparatören är ju helt tvärt om
Jag tycker dina kommentarer är lika löjliga

Jag kan acceptera att det är svårt att beräkna mängden. Dock tror jag att man bör kunna göra en uppskattning som stämmer 90% av gångerna dvs genom att säga "det kommer behövas någonstans mellan 60 och 600 ton, men offerten är på 60 ton och så specificerar vi vad varje tillkommande ton kostar".
Dvs det är svårt att beräkna mängden som behövs, men att åtminstone delar av branschen verkar anse att det är lika svårt att kommunicera är för mig obegripligt.

Jag antar att man om man arbetat med detta i 10 år kan säga att X ton är det minsta vi någonsin behövt använda och Y är det mesta. Majoriteten brukar hamna mellan A och B (skillnaden mellan A och B kan vara stor). Går inte ens det så kan man säga det så att kunden inte blir överraskad när det blir väldigt mycket dyrare än hen trott.

Mitt exempel med reparationen var väl precis detta? Sätt A=15000 och B=45000 så stämmer det väl. Sen kunde det i extrema fall bli både dyrare och billigare.

Det är egentligen inte beräkningarna som är problemet utan kommunikationen. Hade man sagt "Vi lämnar en offert på 60 ton plus vad extra ton kostar för det är standard i branschen, så att offerter är jämförbara. Vi tror inte 60 ton kommer räcka för det gör det sällan (aldrig?), men vi hör av oss löpande om vi ser att det blir mer.", så tror jag inte den här diskussionen funnits (under förutsättning att man faktiskt hade hört av sig löpande).

Ska man få en nöjd kund så måste man inte vara billigast, men man måste kommunicera.

Om jag någon gång ska bygga hus så kommer jag begära in offerter från ett antal firmor för markarbeten. Jag kommer välja den som kan kommunicera, inte den som är billigast.

Om någon börjar prata om ett AB med fyra anställda och säga att jag som beställare är ansvarig för att offerternas utformning är baserat på detta företag som endast branschen känner till så åker de i papperskorgen direkt.

• Gilla
Hus.tomten och 7 till
  • Laddar…
Skulle offerten vara ett belopp entreprenören tror på så skulle massorna räcka till i de flesta fall, vilket jag har fått uppfattningen att det inte gör.

Man borde väl ändå som proffs ha en magkänsla om hur marken ser ut utifrån omgivningen och tidigare erfarenhet av exempelvis området, även om det inte behöver vara exakt samma där så är det iaf en fingervisning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.