Alfredo Alfredo skrev:
Inte direkt bättre om man även vill kunna bli uppringd, även om man inte befinner sig på någon av dessa två platser! :surprised:

Det har vi alla??? Hur kan någon som tidigare hade fast koppartelefoni i sin bostad och idag helt saknar telefonmöjlighet där denne bor ha en bättre lösning idag? Jag måste missförstå dig helt. :thinking:

Men hur ska du ha det? Att "alla fått det bättre förutom de som ännu inte fått det bättre"? Ja så är det väl...:rolleyes:
Läs vad jag skrev och hänvisar till tidigare kopparnätslösningar som i princip var det som användes av gemene man för 20-30 år sedan.
"Inte direkt bättre om man även vill kunna bli uppringd, även om man inte befinner sig på någon av dessa två platser!" Jo. jämfört med koppartelefoni.

Det har vi alla??? Hur kan någon som tidigare hade fast koppartelefoni i sin bostad och idag helt saknar telefonmöjlighet där denne bor ha en bättre lösning idag? Jag måste missförstå dig helt. :thinking:
Helt sakna stämmer inte, men man kan få leta upp operatör med täckning, alt fastmobiltelefon alt. PTS-hjälp.

Men som sagt, det har blivit förbättringar för i princip alla, men på olika sätt mera eller mindre. Sedan är förbättring en subjektiv tolkning om man ser koppartråd som bästa lösningen.;)
Det här är diskussioner som dyker upp med jämna mellanrum sedan kopparnätet började skruvas ned.
Och vi kommer "nog" aldrig att få 100% täckning. Finna platser som har det men till oerhörda summor, men av tvång.

A AndersS skrev:
Helt sakna stämmer inte, men man kan få leta upp operatör med täckning, alt fastmobiltelefon alt. PTS-hjälp.
Så du menar att det inte existerar en enda individ som saknar möjlighet till normal telefoni (exempelvis satellittelefoner räknar jag inte som normal) i sin permanenta bostad i Sverige idag? Jag tror inte vi kommer längre och detta är hur som helst rätt OT i denna tråd.

A Andy78 skrev:
Är nog rätt ovanligt att man varken har 3g,4g täckning.

Är du en av dem få?
Ja, det är jag.

Vi har svag gsm täckning utomhus ca 100 meter från bostadshus och loge/lagård.

Inomhus kan mobil inte användas annat än via wifi. (wifisamtal)

Internet når vi via en riktantenn på taket, och det behövs extra förstärkning för att få en godtagbar signal.

Sådana förhållanden avseende mobiltäckning, gäller för 10-20 procent av Sveriges landsbygdsbefolkning.

Det är en vanlig situation, i glest befolkade delar av södra och mellersta Sverige.

A AndersS skrev:
Och skulle man tillhöra de som inte kan få någon mottagning från någon operatör, eller få fiber, så kan man via PTS söka pengar för att bekosta en lösning. Men det är väldigt få som behövt söka de pengarna.
Ja, det går ju att använda mobilnätet med riktantenn.

Men jag som är aktiv i bygerådet, vet också att det inte går att få de där pengarna. De finns de som sökt.
På täckningskartorna, så ser det ofta ut som det finns täckning, fast topografin gör att den enbart finns i teorin, och finns täckning, så kan man inte få bidrag.

I vår socken saknar drygt hälften av de ca 1500 bofasta fungerande mobiltäckning utomhus och inomhus.

Och vi talar inte om något "långbortistan" ställe i fjällbygd, med tre hus, utan befinner oss mitt emellan två städer bland de tio största i Sverige, i Götaland.

I södra Sverige så har stödet från staten att säkerställa utbyggnaden av mobiltelefoni varit klent, minst sagt, och intresset att bygga master, eller att förbättra effekten på de befintliga masterna varit liten från operatörernas sida.

A AndersS skrev:
Det stämmer och stämmer inte, vi har i många trådar de senaste åren djuplodat området och det är komplext.
Men sök i forumet så kommer du hitta förklaringar.
Ett urklipp från artikeln "– Jag har två ställen jag kan ringa ifrån. Det ena är utomhus och det andra är en våning upp, så är man skadad så är det ju en katastrof, säger"
Med det gamla koppartrådsnätet fanns oftast en telefon i huset och inget utomhus, idag är det mycket bättre så personen har idag en bättre lösning än för bara 20-30 år sedan och det har vi alla. Det tar tid att bygga en ny infrastruktur, vi har på 30 år byggt GSM/2G, 3G, 4G och nu påbörjas 5G och det rullas fortfarande ut fiber.

Men alla har ännu inte fått det, men alla kan trots allt få bättre än kopparnätslösning. Det PTS har som uppdrag är att hjälpa till att lösa anslutning där kopparnätet avinstalleras och där det krävs extra finansiering.
Du har rätt låg insikt i hur det är att inte ha kontakt med yttervärlden via telefoni, om du anser att det är bättre att ha en mobiltelefon, som saknar täckning, än att ha en (eller flera) fungerande telefoner knutna till ett sammanhållet kopparnät!

Bara en telefon huset? Inget utomhus?

De flesta hade väl en eller flera bärbara telefoner knutna till kopparnätet. Med ett val av en bra telefon, så når den säkert tio-trettio meter från sin basstation, även utanför huset.

Det var nog bara gamlingar som enbart hade en telefon i huset på den tiden kopparnätet levde. När Televerket blev mer avreglerat på 1980-talet, så var det ju väldigt enkel att själv dra fram extrajack, och installera bärbara telefoner.
Vanligare en en telefon i huset var väl en telefon i hallen, en telefon bredvid datorn, en bärbar telefon på övervåningen, en telefon i köket, och så förstås en telefon i vart och ett av (tonårs-)barnens rum.

Jag tycker att det är ruskigt obekvämt att vara tvungen att gå ut för att prata om jag blivit uppringd och lyckats svara på mobiltelefonen, åtminstone på höst-vinter-vår...

P
Alfredo Alfredo skrev:
Jag gissar att merparten av alla myndigheter använde microsoftprodukter som Word och Excel. De jag varit i kontakt med gör det då i alla fall.
Det var länge sen jag fick en MS Word-fil av en myndighet. Jag har inte MS Word på min dator så jag kan inte läsa sådana dokument.
Numera tycks de flesta använda PDF när de vill disseminera information till medborgarna.
Hur öppet det filformatet anses vara idag har jag inte koll på.
Lite sisådär, tror jag. Sist jag kollade kunde Open Office läsa MS Word-filer men tappade en del formatering.

P
A Andy78 skrev:
Är nog rätt ovanligt att man varken har 3g,4g täckning.
Täckning räcker inte för att strömma i god kvalitet regelbundet. Det gäller att inte cellen är överbelastad också.

P
A AndersS skrev:
Men alla har ännu inte fått det, men alla kan trots allt få bättre än kopparnätslösning. Det PTS har som uppdrag är att hjälpa till att lösa anslutning där kopparnätet avinstalleras och där det krävs extra finansiering.
Det hade ju varit bra om den hade kommit sådana lösningar innan kopparnätet avvecklades. Här togs kopparsladden ur drift den sista september i år och någon fiber har inte synts till än (fem år efter beställning).

Vi blev därför tvungna att installera något radiobaserat och valde Teilas "fast bredband via mobilnätet" med utomhusantenn. Det går klart fortare än ADSL, men håller inte den hastighet som Telia lockar med ("upp till" är förvisso inget löfte). Ibland går nätet ner och upp och ner och upp under en längre period och vissa tider går det inte så fort. Det händer oftast sen e.m. till kväll då förmodligen fler än annars strömmar video.

P
A AndersS skrev:
Läs vad jag skrev och hänvisar till tidigare kopparnätslösningar som i princip var det som användes av gemene man för 20-30 år sedan.
"Inte direkt bättre om man även vill kunna bli uppringd, även om man inte befinner sig på någon av dessa två platser!" Jo. jämfört med koppartelefoni.
Varför är det bättre att inte kunna bli uppringd hemma än att kunna bli det?
(Jo, för mig kan det vara bättre eftersom jag inte gillar att bli störd, men de flesta människor är inte lika asociala som jag).

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
TV-apparater äldre än 13 år där man tittar på fria kanaler via antenn får problem efter 28 oktober.

Du kan läsa artikeln här: Många äldre TV-apparater slutar fungera snart
Byt titel på tråden är ju "fake news" min tv kommer ju inte gå sönder för att andra människor får problem med sina tv kanaler hahaha

P pmd skrev:
Det var länge sen jag fick en MS Word-fil av en myndighet. Numera tycks de flesta använda PDF när de vill disseminera information till medborgarna.
När det gäller "aktivt spridda" dokument har nog de flesta "skärpt sig" och använder pdf (eller motsvarande, fast i praktiken pdf). Internt tror jag nog det oftast är MS-produkter som ligger bakom dokumenten.

Underbart ord "disseminera" för övrigt. (y)

P pmd skrev:
Jag har inte MS Word på min dator så jag kan inte läsa sådana dokument.
Kan kan du nog om du vill. ;) Pratar vi Word/Excel som man får exempelvis via mail och bara vill kunna "läsa" klarar en så simpel lösning som exempelvis gmails webclient det automagiskt och oftast tillräckligt bra. Vill man ha alla makron i den avancerade budgetkalkylen att fungera är det naturligtvis en annan sak.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Men jag som är aktiv i bygerådet, vet också att det inte går att få de där pengarna. De finns de som sökt.
På täckningskartorna, så ser det ofta ut som det finns täckning, fast topografin gör att den enbart finns i teorin, och finns täckning, så kan man inte få bidrag.
.
Jodå, även jag har nog lite kompetens/erfarenhet,
Vid osäkerhet kan man göra mätning på plats för att avgöra mottagningsförhållanden och vad som krävs för lösning. Så om man enbart utgår från operatörers täckningskartor har man inte gjort ett fullständigt arbete.

Som jag noterade tidigare är det ett komplext område, så det finns inte utrymme att gå in på den detaljnivån i ett forum. Men rent generellt är första steget följande enligt PTS.
https://www.pts.se/sv/privat/telefoni/fast-telefoni/forandringar-i-tele--och-bredbandsnaten/

P pmd skrev:
Varför är det bättre att inte kunna bli uppringd hemma än att kunna bli det?
(Jo, för mig kan det vara bättre eftersom jag inte gillar att bli störd, men de flesta människor är inte lika asociala som jag).
Du får läsa igen vad jag skrivit, personen problem som jag citerade kunde via sin mobil bara bli nådd på övervåningen och utomhus. Det är inget konstigt och det är väldigt vanligt, t.ex. för företag har man i 20-års tid byggt företagsanpassade lösningar för täckning inomhus och det finns liknande lösningar för privatpersoner.
Men det innebär inte att dagens lösningar är sämre än den tidigare koppartelefonin.
I de flesta fallen kan problemen lösas om man är villig att finna lösning, kan även innebära viss kostnad.

A AndersS skrev:
Men det innebär inte att dagens lösningar är sämre än den tidigare koppartelefonin.
Men ge dig. För den som tidigare hade fungerande telefoni och idag inte har det är det väl fullkomligt uppenbart att dagens lösning inte bara är sämre. Dagens lösning är inte ens existerande!

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Men ge dig. För den som tidigare hade fungerande telefoni och idag inte har det är det väl fullkomligt uppenbart att dagens lösning inte bara är sämre. Dagens lösning är inte ens existerande!
Jag ger mig, när man inte läser vad jag skriver.:crysmile:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.