richardtenggren
S skogaliten skrev:
Och de som saknar tillgång till fiber, 4G, 5G, p.g.a. att marknadskrafterna tycker att det är olönsamt på väldigt många håll i Sverige, ska alltså gå till närmaste ättestupa och slänga sig ner?

Minst 20 % av Sveriges befolkning saknar tillräcklig bandbredd för att streama regelbundet.
Bara signa upp sig ;)

https://feber.se/internet/starlink-har-fatt-svenska-priser-/431267/

richardtenggren richardtenggren skrev:
Bara signa upp sig ;)

[länk]
Tror du att något som Elon Musk är inblandad i, är klimat- och miljömässigt hållbart?

Düsseldorff
S skogaliten skrev:
Tror du att något som Elon Musk är inblandad i, är klimat- och miljömässigt hållbart?
Ja.

Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Men vad är detta för tråd? "TV" är ett föråldrat format, välkommen till nutiden!
Äh, lite tablåtv och play, även lite stream, båda via fiber ellet mobilt bredband blir bra. Man behöver ju inte välja bort något(y):rofl:
Ok smygtittar väl lite ibland via mobilen också.:cool:

Ja.
Inkluderar det att du anser att turistresor i rymden är klimatmässigt hållbart?

Man kan bränna bra mycket kol och olja, för miljöpåverkan från en enda raketuppskjutning...

S skogaliten skrev:
Inkluderar det att du anser att turistresor i rymden är klimatmässigt hållbart?
Nu är ju turistresor en extremt liten del av det SpaceX skjuter upp.
S skogaliten skrev:
Man kan bränna bra mycket kol och olja, för miljöpåverkan från en enda raketuppskjutning...
" in 2018, the global CO2 output of rockets was only 0.0000059% of all CO2 emissions."

Sen är det ju lite mer komplicerat än så

https://everydayastronaut.com/rocket-pollution/

Fast att som SpaceX minska miljöpåverkan genom återanvändning samt gå över till metalox som bränsle vilket åtminstone teoretiskt kan tillverkas klimatneutralt är väl bra.

Fast det är ju klart att om vi slutar skicka upp saker i rymden helt och hållet är det ju bättre, ungefär som att visst är det bra med elbilar men ännu bättre vore att sluta åka omkring helt. Sitt still.

/Andreas

Trollvarning...

Ja, varför inte? Då slipper vi samma 20 procents klagande på att "Sverige är fullt" när det kommer asylsökande till gränserna. Win, win som man säger.

Edit: Nej, sorry, jag ångrade mig omedelbart. Det var inte ok argumentation. Förlåt.

P
K Nils Andersson1 skrev:
Nej, det räcker med en strumpbyxa över den för att få färg.
Jamen det är ju en annan sak. TV2-tillsatsen färglade inte teven.

mnils skrev:
Nä denna gång skall det faktiskt räcka med att trä en nylonstrumpa över TV:n, då apparaterna numera är så stora så kan det ge andra problem...
Människorna i landet är också större, så det lär inte bli några problem. ;)

Alfredo Alfredo skrev:
Ja ibland kan jag lägga löjligt mycket tid på att få saker att fungera som jag vill. Ett exempel är väl just morgon-TV där jag enbart trycker på en knapp på en fjärrkontroll för att starta det jag vill. Sedan upptäcker Homeassistant att TVn fått liv och ser till att via en IR-blaster starta hemmabioförstärkaren med mera med rätt inställningar och dessutom beroende på tidpunkt tända önskade lampor.

Helt teknikfientlig är jag kanske inte men att titta på TV på en liten meckig surfplatta, ja där går min gräns! ;)
Det finns så mycket viktigare saker i mitt liv än tv så de få stunder jag vill titta på någon film är sufplattan och reklamfria netflix perfekt.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Den äldre delen av befolkningen lär inte släppa sitt tunga TV-missbruk. Det är en central del av deras liv.
Vad menar du med äldre? Jag har ett år kvar till pension. Jag slutade titta på tv med fasta tider för tv-utbud (ett system jag alltid ogillat) för 10 år sedan. Surfplatta och reklamfria Netflix är min melodi.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
P Pippi Viktualia skrev:
de få stunder jag vill titta på någon film är sufplattan och reklamfria netflix perfekt.
Alla gör naturligtvis som de vill men jag har väldigt svårt att förstå varför man väljer att titta på film på en "pytteskärm" jämfört med en fullstor TV. OK som nödlösning på flyget exempelvis men annars inte säger jag.

En Chromecast kostar under 400 SEK, alltså motsvarande ett par, tre biobiljetter och nog borde det vara värt det för att få en vettig filmupplevelse.

Claes Sörmland
P Pippi Viktualia skrev:
Vad menar du med äldre? Jag har ett år kvar till pension. Jag slutade titta på tv med fasta tider för tv-utbud (ett system jag alltid ogillat) för 10 år sedan. Surfplatta och reklamfria Netflix är min melodi.
Jag talar om populationer inte om enstaka individer. I din generation så är din mediekonsumtion troligen lite ovanlig.

P Pippi Viktualia skrev:
Men då gör du ditt val och tablåtv kanske är någon annans melodi. Jag väljer alla sätt men hoppar över Netflix för det är för ointressant för mig. Finns inget rätt eller fel, bara det som passar varje person.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag talar om populationer inte om enstaka individer. I din generation så är din mediekonsumtion troligen lite ovanlig.
Är den, har jag inte märkt;)
Tablåtv är också mediekonsumtion och mycket vanlig hos äldre, jo svärföräldrarna över 80 där går TVn ofta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.