Jonatan79 Jonatan79 skrev:
GammelBananerna har mycket att lära, se på äldre i Sydkorea tex. Släpp sargen
Varför har de mycket att lära? Blir du kränkt av att många tittar på linjär TV?

Största problemet med streamat är bitraten. Fyfan säger jag. Fast marksänt har ju ännu sämre såklart. Men de måste upp till Bluraykvalitet. Trist och erkänna det men Apple har bäst kvalitet. For all man kind var riktig bra bild. Sämst är HBO gick inte titta på game of thrones fick vänta till bluray releasen

Tvn i fritidshuset var svart idag, så nu är det lugnt och skönt. Får koppla upp play ikväll och casta via det mobila, man vill ju inte missa Mannerström hos Skavlan på TV, har försökt hitta en "linjärtv" men ingen tycks sälja dem, bara vanlig TV.:crysmile:

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Största problemet med streamat är bitraten. Fyfan säger jag. Fast marksänt har ju ännu sämre såklart. Men de måste upp till Bluraykvalitet. Trist och erkänna det men Apple har bäst kvalitet. For all man kind var riktig bra bild. Sämst är HBO gick inte titta på game of thrones fick vänta till bluray releasen
Det är inte bara bild som är kasst streamat. Ljudet är en klass för sig på Bluray. Med ungefär dubbelt så hög bitrate enbart för ljud som bild+ljud i 4K på de flesta streamingtjänster...

Jag har en massa Bluray film hemma jag inte ens orkar öppna dock. Att man ska behöva stoppa i en skiva för att se film eller serier i OK kvalitet...

• Gilla
tomas.egnerfors
  • Laddar…
P
Asch va kräsna ni är! Ni är väl för unga för att ha glömt bort Moviebox?

• Gilla
Patrik440 och 3 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Det är inte bara bild som är kasst streamat. Ljudet är en klass för sig på Bluray. Med ungefär dubbelt så hög bitrate enbart för ljud som bild+ljud i 4K på de flesta streamingtjänster...

Jag har en massa Bluray film hemma jag inte ens orkar öppna dock. Att man ska behöva stoppa i en skiva för att se film eller serier i OK kvalitet...
Du kan rippa dem till disk. Så kör jag. Ljudet lider dock inte lika mycket som bilden. Fats det beror ju såklart på vilken panel man har. Men min projektor är inte förlåtande mot låg bitrate. Nackdelen med bra kontrast på panelen är att alla artifakter syns supertydligt

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du kan rippa dem till disk. Så kör jag. Ljudet lider dock inte lika mycket som bilden. Fats det beror ju såklart på vilken panel man har. Men min projektor är inte förlåtande mot låg bitrate. Nackdelen med bra kontrast på panelen är att alla artifakter syns supertydligt
Det beror lite på om man sitter med nyllet i telefonen halva filmen också... Men visst.. Om man orkar så kan man ibland rippa till disk. Andra gånger behöver man bråka med krypteringsnycklar. Och ska man bara se på det en gång är det enklare att den enda gången man stoppar i skivan faktiskt se på filmen

S sjoelund skrev:
Det beror lite på om man sitter med nyllet i telefonen halva filmen också... Men visst.. Om man orkar så kan man ibland rippa till disk. Andra gånger behöver man bråka med krypteringsnycklar. Och ska man bara se på det en gång är det enklare att den enda gången man stoppar i skivan faktiskt se på filmen
Min HTPC har inte ens en bluray :) finnas bra mjukvara för det idag. Lättrippat :)

T tergo skrev:
köper du en box så behöver du inte kasta tvn på tippen
Men har TV:n slutat fungera så hjälper ju ingen box i hela världen
*ironisk*

• Gilla
prototypen
  • Laddar…
Men vadå, TV-apparaterna fungerar väl lika bra fortfarande? Som att säga att min bil för alltid slutat fungera när det bara är tanken som visar rött...?

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
P pmd skrev:
Va? Ska vi behöva köpa en TV2-tillsats nu igen?
Nej, det räcker med en strumpbyxa över den för att få färg.

Düsseldorff
Men vad är detta för tråd? "TV" är ett föråldrat format, välkommen till nutiden!

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Men vad är detta för tråd? "TV" är ett föråldrat format, välkommen till nutiden!
Kan du inte utveckla hur du menar, egentligen?

Är det att ha en stor skärm att exponera rörliga bilder på som är föråldrat?

Är det att vilja titta på filmer, serier, dokumentärer, sport what ever, som är föråldrat?

Är det att fler än en person, tittar på "någonting" som är föråldrat?

Förklara tack!

Düsseldorff
S skogaliten skrev:
Kan du inte utveckla hur du menar, egentligen?

Är det att ha en stor skärm att exponera rörliga bilder på som är föråldrat?

Är det att vilja titta på filmer, serier, dokumentärer, sport what ever, som är föråldrat?

Är det att fler än en person, tittar på "någonting" som är föråldrat?

Förklara tack!
Oj, beklagar oklarheten. Jag förklarar gärna. Att prenumerera på linjär TV, via kabel, satellit, fiber eller annorledes är föråldrat.

Att ha en stor skärm som exponerar rörliga bilder, etc, är inte föråldrat.

Edit: Jag menar verkligen inte att retas med dig men jag misstänker att du hade motsvarande skepisis vid skiftet LP till CD och vid VHS till DVD.. Am I wrong?

Redigerat:
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Oj, beklagar oklarheten. Jag förklarar gärna. Att prenumerera på linjär TV, via kabel, satellit, fiber eller annorledes är föråldrat.

Att ha en stor skärm som exponerar rörliga bilder, etc, är inte föråldrat.
Och de som saknar tillgång till fiber, 4G, 5G, p.g.a. att marknadskrafterna tycker att det är olönsamt på väldigt många håll i Sverige, ska alltså gå till närmaste ättestupa och slänga sig ner?

Minst 20 % av Sveriges befolkning saknar tillräcklig bandbredd för att streama regelbundet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.