Z ZyMoX skrev:
Jag har snart renoverat upp en halv kolonistuga med en o samma maskin, den har inte suckat en gång o drar i allt jag trätt på den. Tror jag gav 4000kr för den för några år sedan o då följde det med 2st 4A li batterier. Dom varar nästan en heldags skruverier forfarande.
[bild]
jag tycker chucken är i klenaste laget. Har provat flera Bosch 18v med samma problem. Den har svårt att hålla i borrar som är runda. Behöver vara 6-kant för att den inte ska slira. Skitirriterande när man ska borra framförallt stål som kan hugga lite.
 
  • Gilla
Hochiha och 1 till
  • Laddar…
K Kortling skrev:
Lyckades döda en makita skruvdragare på 6 månader. Motorn gick men Chucken drev inte.
Köpte en Milwakee. Har funkat bra men Chucken är den sämsta jag haft. Går inte att spänna fast en bitshållare utan att göra det två gånger.
Nästa skruvdragaren jag haft var en Dewalt som är närmre 8 år numera, aldrig bråkat.
Vad är det för modell som har en så kass chuck? Till och med den som finns på min billiga Milwaukee M12 BDD har en helt underbar chuck helt i metall som låser borr etc stenhårt via ett smart och kraftigt låssystem med mikroklick. Superlätt att låsa och låsa upp. Minst lika hård låsning som på min Hilti TE2-M med 13mm chucken monterad... vilket är en helt otroligt fin chuck även den.
 
Glömde skriva i mitt första inlägg att jag även fått ärva två Makita, fast lite äldre modeller.

De funkar förvisso men utstrålar ingen kvalitekänsla direkt. Konstigt nog påminner de grymt mycket om en gammal Biltemaskruvdragare jag hade en gång. Jag skulle faktiskt kunna tro att det är samma, men tillverkad i andra färger.

Nån som vet?

I så fall lite foul på Makita...
 
J jbass skrev:
[bild] Ny 18V Makita skruvdragare inköpt därför att batterierna till min BDF456 bestämde sig för att simultant lämna in. Vad händer? Drar lite lite 56 mm skruv i nyimpregnerad 28 mm trall. Maskinen blir rätt varm, så varm blev aldrig den gamla makinen. Efter ca. 100 lättdragna skruv tappar maskinen moment och lågor slår ur maskinen!

Vad är Makita för jäkla skit till maskiner?!

Tvåans vxl i gamla maskinen beter sig dessutom konstigt, men det kan jag leva med eftersom den gjort bra ifrån sig under 6-7 år.

Finns fler exempel på Makita skruvdragare som inte pallar och börjar brinna på nätet.
Till råga på köpet ska maskinen in på service trots att den köpt för några månader sedan så nu måste jag köpa ny skruvdragare för att komma vidare.

Är det fler som har problem med sina Makitamaskiner, specifikt nyare 18V-are?

Jag kommer INTE köpa fler Makitamaskiner. Vilket märke ska jag satsa på, som håller för lite mer avancerat hobbybruk?
Metabo vad jag minns hade kvalitet. Jag har en Makita häcksax m. batteri och jag är helnöjd med den. Tystare kan man nog inte hitta!
 
Tombrittberg
J Johnsvi skrev:
Jag köpte en 18v makita skruvautomat för nåt år sen och det är den sämsta maskinen jag har. Var tredje skruv fastnar i maskinen så att man måste krångla med att få loss den. Efter att tillräckligt många skruvar fastnat går tillslut ”flärparna” i fram sönder och man måste köpa nya. Värdelöst. Har även haft 3 makita skruvdragare som överlevt lagom tills garantin gått ut. Tycker det är dåligt att det är så kass kvalitet på grejerna. Har nu en milwaukee skruvdragare som är inne på 3e året så får se hur länge den håller.
Köpte också en Makita skruvautomat under fjolåret, håller helt och hållet med dig. Omöjligt att arbeta med reklamerade och fick tillbaka pengarna. Lade på 5000:- och köpte en FESTOOL som fungerar underbart, men alldeles för mycket pengar.
 
Tombrittberg Tombrittberg skrev:
Köpte också en Makita skruvautomat under fjolåret, håller helt och hållet med dig. Omöjligt att arbeta med reklamerade och fick tillbaka pengarna. Lade på 5000:- och köpte en FESTOOL som fungerar underbart, men alldeles för mycket pengar.
Funderat länge på en skruvautomat. Vilken Festool har du?
 
Tombrittberg
Kommer inte ihåg tror att den heter 4500 någonting, köpte med större batteriet 5,2Ah. Men det är inte nödvändigt, har kört i sommar och inrett ett rum på 30m2 och inte behövt ladda batteriet än.

Ska kolla i morgon vad den heter.
 
  • Gilla
Silver78
  • Laddar…
richardtenggren
DWC 18-4500 eller DWC 18-2500, jag valde den sistnämnda som lämpar sig väl till tex trall också. Skillnaden är varvtalet. :)
 
  • Gilla
Tombrittberg
  • Laddar…
R Rem skrev:
Glömde skriva i mitt första inlägg att jag även fått ärva två Makita, fast lite äldre modeller.

De funkar förvisso men utstrålar ingen kvalitekänsla direkt. Konstigt nog påminner de grymt mycket om en gammal Biltemaskruvdragare jag hade en gång. Jag skulle faktiskt kunna tro att det är samma, men tillverkad i andra färger.

Nån som vet?

I så fall lite foul på Makita...
Det finns Kinakopior som det står Makita på.
 
  • Wow
  • Ledsen
  • Gilla
blomknopp och 2 till
  • Laddar…
Tombrittberg
Isakare Isakare skrev:
Det finns Kinakopior som det står Makita på.
Köpte min Makita hos K_rauta. Men man vet ju aldrig.
 
Tombrittberg
richardtenggren richardtenggren skrev:
DWC 18-4500 eller DWC 18-2500, jag valde den sistnämnda som lämpar sig väl till tex trall också. Skillnaden är varvtalet. :)
Har kört trall och tycker att det funkar jättebra men tror absolut att 2500 räcker gott. Vet inte vad som skiljer i pris. 4500 är inte nödvändigt för normalt folk, det bara visslar till så är skruven på plats.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
En fundering ang maskiner som har kolborstar , ska dessa köras in (slita in kolen mot kolektorn) :thinking:
Det är inget de skriver om i användarmanualen i alla fall.
 
Det man nog får vänja sig vid är att det står ”Made in P.R.C” på det mesta man köper idag oavsett märke.

Annat var det med min gamle härliga Hilti TE2-M... Made in Lichtenstein av alla ställen. Köpt ca år 2000 däromkring.

Men satan vilken maskin dock ”med sladd”.

En Hilti TE2-M borrhammare med sladd ligger i en röd verktygslåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
blomknopp och 2 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Har kört hikoki/hitachi senaste 14 åren, har alltid varit förbannat nöjd :)

medans kollegorna plöjer igenom makitaskräp på löpande band har jag kört totalt 3st hitachimaskiner under dessa 14 år, med daglig användning.

Fick en blå bosch men det var helt omöjligt att jobba med den när man vant sig med kvalitetskänslan i hitachimaskinerna :)
hitachi är jävligt bra! Absolut det bästa jag haft, både gällande ergonomi och prestanda
 
DennisCA DennisCA skrev:
Synd om det går utför med nya makitor, hoppas det är något tillfälligt. Mina två makita, borrmaskin och slagskruvdragare har använts flitigt sedan 2014 och hänger med ännu, ny chuck åt borrmaskinen men ännu hänger den med. Batterierna är inte lika pigga som förr.
Förhoppningsvis är det bara 482-maskinen som till trots epitetet ”pro”, inte klarar enkelt smörjobb och börjar ryka som har problem. Jag ser med tillförsikt fram emot att testa nyinköpt 484’a!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.