126 167 läst · 406 svar
126k läst
406 svar
Makita, vad är det för dynga numera?
Jag har handlat mina maskiner på Bauhaus.S FistFull skrev:Jag undrar lite vad ni betalat för era Makita-maskiner som rasat? Om de är köpta via nätet på något ställe där de kostar hälften mot hos tex Bauhaus så gissar jag att det är kopior. Har haft två bekanta som har kommit till mig och varit skitstolta över vilket klipp de gjort. Den ena hade samma maskiner som mig enligt modellbeteckning, en slagskruvdragare och en borrmaskin (kolborstlösa). Han hade betalat ca 900kr styck för dom. Jag la dom bredvid varandra och visade på skillnaderna och öppnade även upp båda. Det var ganska stor skillnad och de var INTE kolborstlösa. Rena fulkopior och man kände direkt skillnad i prestanda jämfört med mina 5 år gamla misshandlade maskiner. Mina var ett helt annat klipp i. De nya maskinerna hade loggor och allt som stämde. Lite lagom lurigt minst sagt.
Kan det varit runt 7 år sen Hiliti var sämre ??L Lellemars skrev:Vi har blandad kompott! Dewalt 18v slagskruvdragare borstlösa går inte att få ihjäl dom har säkert gått tiotusentals skruv från 5-70 till 6-200 helt otroliga! Bosch 18v sticksåg bäst! Likaså 18v vinkelslip! Dewalt tigersåg kanon! Dewalt borrmaskiner! Makita små 10,8v slagskruvdragare mfl fantastiska! Elu/dewalt kap/gersåg 216mm outslitliga! Festo sänksåg och fräsar! Fein multiverktyg outslitligt! Så är det tyvärr, man får höra sig för om man inte har provat själv! Hilti var kanonbra när panasonic gjorde deras skruvdragare sen dippade det och som jag läst här verkar dom spottat upp sig igen! Alltså kan man inte bara säga att ett visst märke är bäst eller kasst, det går upp och ner över tid och maskintyp, tyvärr!
Jag jobbade åt ett företag som bara hade Hilti på leasing. Vi monterade stora portar, varje gångjärn skruvas med 7 st 6mm självborrande balkskruv i 5 mm stål. Vi stod 2 st i en bred lyft och gjorde samma jobb på varsin sida, ett gångjärn, upp en bit och nästa.
En kille på marken sa till mig "Effektiv den där Makitan, när du skruvat alla 7, har han bara fått i 6 st, jag hör att din maskin börjar slå tidigare"
Vi började prata maskiner, de kände på min Makia som nästan bara var hälften så stor och vägde betydligt mindre, dock med mindre batteri och bara 14,4 volt, så batteritiden var betydligt kortare.
De berättade då oxå att det var en hel del problem med maskinerna, fördelen med leasing då är att det bara är och byta ut maskinen till en ny.
Dagen efter ösregnade det hela dagen, vi körde vidare, men mitt på dagen hade de 3 Hiltimaskinerna gett upp, de verkade inte gilla vatten, Makitan funkar fint än i dag. En vinter för några år sen var den borta, hittade den på en stubbe när snön smält, så den verkar inte alls bry sig om vatten.
Men som jag tidigare skrivit, mina Makitor är tillverkade i Japan för 10 år sen, när Makita var kvalite på riktigt.
Medlem
· Sverige
· 5 257 inlägg
Kanske misstar man sig om man tror man ska kunna få premiummaskiner för strax över Jula/Biltemapriser i de tidigare så ansedda märkena. Billigaste Makita-paketen gränsar till detta.
Själv har jag svårt att förstå att man väljer att sälja undermåliga prylar i ett märke som ansetts som ett kvalitetsmärke. Lägg detta i ett hobbymärke prissatt därefter och med förväntningar därefter.
Själv har jag svårt att förstå att man väljer att sälja undermåliga prylar i ett märke som ansetts som ett kvalitetsmärke. Lägg detta i ett hobbymärke prissatt därefter och med förväntningar därefter.
Har en likadan måste kolla i morgon vad det står på den.H Harald Blåtumme skrev:
Medlem
· Sverige
· 5 257 inlägg
Ja det är allt litet intressant. Jag.tyckte väl att min TE2-M var litet dyr för några decennier sedan, det handlade om ca 2500 kr. Men rättfärdigade det med att den var litet ”multi”, klarar många saker.Isakare skrev:
Helt makalös maskin har det visat sig. Följde med två chuckar, en för SDS+ och en 13mm chuck. Bara att byta mellan dessa chuckar ger en känsla av att du jobbar med ett högprecisionsvapen snarare än ett verktyg... precisionen är helt sanslös hur det klickar i vartannat. Glapp? Haha... noll.
Helt fenomenal kvalitet i allt inklusive dessa chuckar. Sedan bara en sådan liten sak som om man kör fast med en grov träsborr när man borrar för elrör på lågvarcsregistret... maskinen har en absolut perfekt kalibrerad säkerhetsmekanism så att om man kör på en spik etc så kuggar den över elegant - men aldrig i onödan. Så man slipper bryta armarna av sig, dock krävs ett mycket högt moment för att funktionen ska aktivera.
Nej denna maskin är nära nog helt perfekt som multimaskin,
Fast det har inte så mycket med trådämnet att göra, skulle vara batterigrejer.
Tänkvärt är att Bosch i byggsvängen är sticksågar,någon kap och ger maskin ibland och lasrar men ingen och då menar jag ingen använder blå Bosch borrskruvdagare proffesionellt.M MagHam skrev:Olika erfarenheter... och även solen (läs Bosch) har säkert sina fläckar.
Nu har jag bara en grön skruvdragare Bosch Easydrill 12.2 men den har hållit ganska bra tycker jag.
För tyngre jobb med att skruva, borra, blanda åker den Blå nätanslutna GSB 21-2 fram. Den kan man blanda flytspackel med en hel dag om man vill.
När det gäller DeWalt är jag lite kluven. Har en spikpistol från dom och den funka bra. Men det faktum att DeWalt är en del av Black&Decker ger mig rysningar ända ut i tårna.
Nu när jag tänker efter så är det faktisk konstig att man inte ser någon med dom.
Detta är min erfarenhet...
Jag vet dock en byggfirma som körde med Bosch men bytte. De höll inte.T twoody skrev:
Skräp, men vad kostar ett nytt skal?J Johan82sat skrev:Makita är ren dret , jag köpte denna skruvdragare i tron att makita stod för kvalitet.efter väldigt sparsam användning så använde jag hålsåg. Efter en lätt nypning som jag höll enkelt emot med handen sprack plasten rakt av enligt bilden .
När jag skulle reklamera den och räknade naturligtvis att de skulle ersätta den utan bekymmer . Så vägrar K rauta och makita, de säger att jag har tappat den , vilket inte är sant.
kommer givetvis aldrig köpa varumärket igen
Made in china står det på den, verkar vara rena dollar store kvaliten
Makita är ett de märkena jag har mindre erfarenhet utav.
Jag tycker dock att det är lite... märkligt att läsa om att vissa av deras skruvdragare är billiga / dåliga och man måste veta vilken modell man ska köpa. Köp 484 men inte 482!
En av de mest grundläggande beståndsdelarna av "kvalite" är att vara konsekvent.
Man ska kunna lita på att tar man med sig något av märke X hem, så är det bra, för märke X är bra. Punkt.
Att så inte är fallet indikerar för mig att Makita inte är ett kvalitetsmärke.
(Alla märken kan göra misstag och släppa en modell som inte är bra. Men i detta fall verkar det vara en medveten strategi att sälja en dålig maskin men få den att framstå som en kvalitetsmaskin.)
Jag tycker dock att det är lite... märkligt att läsa om att vissa av deras skruvdragare är billiga / dåliga och man måste veta vilken modell man ska köpa. Köp 484 men inte 482!
En av de mest grundläggande beståndsdelarna av "kvalite" är att vara konsekvent.
Man ska kunna lita på att tar man med sig något av märke X hem, så är det bra, för märke X är bra. Punkt.
Att så inte är fallet indikerar för mig att Makita inte är ett kvalitetsmärke.
(Alla märken kan göra misstag och släppa en modell som inte är bra. Men i detta fall verkar det vara en medveten strategi att sälja en dålig maskin men få den att framstå som en kvalitetsmaskin.)
Sen så har ju kineserna kopierat den europeiska CE-märkningen och menar att det står för China Export.H Harald Blåtumme skrev:
Har en blå Bosch 10 volt som är 15år, mycket nöjd men den gick ju på 1500kr då. Klarar farmarskruv utan problem och vilken fin inställning av vridmomentet vid lättare montering.T twoody skrev:
Produkter som diskuteras: "farmarskruv"
Farmarskruv aluminium FAST
För montage av aluminiumplåt i trä
455 kr inkl moms
Läs mer
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 540 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 540 inlägg
En gammal skröna mig veterligt helt utan faktabas, men har du länk till ett officiellt uttalande från Kina som "menar att det står för China Export", så är det nog många som skulle uppskatta det.Tombrittberg skrev:
jo chucken r inte av nån vidare kvalitet. Vet inte om maskinen r nåt vidare den heller ifall man jobbar professionellt men för hobbybruk så har min varit bra. Har inte provat o borra med min utan bara dratt skruv med den men märker när jag spänner den att det knakar konstigt i den. Dock har den aldrig släppt bitshållaren men den r precis som du säger 6kantig så den greppar ju lättare än ett runt bort.M mugatu skrev:
Har en gammal blå bosch som har över 20 år på nacken, funkar fortfarande, har skruvat nästan hela hus renoveringen med den. Sen några ppr en Maktita som är kanon, både i funktion och ergonomi för mina händer.
Köpte en Worx till sommarstugan, skulle bara skruva några skruv per år så inte så noga tänkte jag. Kostade 99€ på kampanj, är väldigt förvånad hur bra den är, batterierna låg 8 månader och verkade fulladdade när jag behövde den, även den ligger bra i handen. Har sett att den finns även i sverige nu, Hornbach.
Köpte en Worx till sommarstugan, skulle bara skruva några skruv per år så inte så noga tänkte jag. Kostade 99€ på kampanj, är väldigt förvånad hur bra den är, batterierna låg 8 månader och verkade fulladdade när jag behövde den, även den ligger bra i handen. Har sett att den finns även i sverige nu, Hornbach.
Har liknande erfarenhet av hiltis slagskruvdragare, väldigt långsamma... Till och med Milwaukees budgetmaskin som går att hitta under tusenlappen naken är märkbart snabbare än Hiltin jag provade.Isakare skrev:Kan det varit runt 7 år sen Hiliti var sämre ??
Jag jobbade åt ett företag som bara hade Hilti på leasing. Vi monterade stora portar, varje gångjärn skruvas med 7 st 6mm självborrande balkskruv i 5 mm stål. Vi stod 2 st i en bred lyft och gjorde samma jobb på varsin sida, ett gångjärn, upp en bit och nästa.
En kille på marken sa till mig "Effektiv den där Makitan, när du skruvat alla 7, har han bara fått i 6 st, jag hör att din maskin börjar slå tidigare"
Vi började prata maskiner, de kände på min Makia som nästan bara var hälften så stor och vägde betydligt mindre, dock med mindre batteri och bara 14,4 volt, så batteritiden var betydligt kortare.
De berättade då oxå att det var en hel del problem med maskinerna, fördelen med leasing då är att det bara är och byta ut maskinen till en ny.
Dagen efter ösregnade det hela dagen, vi körde vidare, men mitt på dagen hade de 3 Hiltimaskinerna gett upp, de verkade inte gilla vatten, Makitan funkar fint än i dag. En vinter för några år sen var den borta, hittade den på en stubbe när snön smält, så den verkar inte alls bry sig om vatten.
Men som jag tidigare skrivit, mina Makitor är tillverkade i Japan för 10 år sen, när Makita var kvalite på riktigt.
Tror till och med min 12v maskin kan köra om Hiltin i flera moment..