Jag undrar lite vad ni betalat för era Makita-maskiner som rasat? Om de är köpta via nätet på något ställe där de kostar hälften mot hos tex Bauhaus så gissar jag att det är kopior. Har haft två bekanta som har kommit till mig och varit skitstolta över vilket klipp de gjort. Den ena hade samma maskiner som mig enligt modellbeteckning, en slagskruvdragare och en borrmaskin (kolborstlösa). Han hade betalat ca 900kr styck för dom. Jag la dom bredvid varandra och visade på skillnaderna och öppnade även upp båda. Det var ganska stor skillnad och de var INTE kolborstlösa. Rena fulkopior och man kände direkt skillnad i prestanda jämfört med mina 5 år gamla misshandlade maskiner. Mina var ett helt annat klipp i. De nya maskinerna hade loggor och allt som stämde. Lite lagom lurigt minst sagt.
 
Typ allt blir sämre, prylar som håller en livstid, som vi äldre är vana vid, kommer inte att finnas alls.
 
  • Gilla
Sebbe_art och 2 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Har kört hikoki/hitachi senaste 14 åren, har alltid varit förbannat nöjd :)

medans kollegorna plöjer igenom makitaskräp på löpande band har jag kört totalt 3st hitachimaskiner under dessa 14 år, med daglig användning.

Fick en blå bosch men det var helt omöjligt att jobba med den när man vant sig med kvalitetskänslan i hitachimaskinerna :)
Hitachi är de enda som jag aldrig någonsin hört något ont om. Vekar bara gå och gå.
De är suveräna att använda och jag överväger en sån Hikoki till nästa gång.

Jag har en blå dyrare bosch 18V som jag är mkt nöjd med, förutom möjligtvis chucken.... Har två gamla Dewalt liggande som mekaniskt fortfarande är grymma. Som de har slitit!
Men batterierna var aldrig bra på de, även det jag köpte nytt till de. Tappar kapacitet fort och självurladdar mer än några andra.
 
  • Gilla
Håkan V
  • Laddar…
De 2 äkta Japanska Makitor jag har, kostade 5000:- st med 2st 3A batterier och laddare per maskin, för 10 år sen.
 
J jbass skrev:
[bild] Ny 18V Makita skruvdragare inköpt därför att batterierna till min BDF456 bestämde sig för att simultant lämna in. Vad händer? Drar lite lite 56 mm skruv i nyimpregnerad 28 mm trall. Maskinen blir rätt varm, så varm blev aldrig den gamla makinen. Efter ca. 100 lättdragna skruv tappar maskinen moment och lågor slår ur maskinen!

Vad är Makita för jäkla skit till maskiner?!

Tvåans vxl i gamla maskinen beter sig dessutom konstigt, men det kan jag leva med eftersom den gjort bra ifrån sig under 6-7 år.

Finns fler exempel på Makita skruvdragare som inte pallar och börjar brinna på nätet.
Till råga på köpet ska maskinen in på service trots att den köpt för några månader sedan så nu måste jag köpa ny skruvdragare för att komma vidare.

Är det fler som har problem med sina Makitamaskiner, specifikt nyare 18V-are?

Jag kommer INTE köpa fler Makitamaskiner. Vilket märke ska jag satsa på, som håller för lite mer avancerat hobbybruk?
Enligt min erfarenhet får man det man betalar för. Använder numer idrott sett bara Hilti och en ich annan festool til träjobb. Måste säga att Hilti har oöverträffad kvalitet och mycket bra och snabb service nät det någon gång behövs
 
J jbass skrev:
[bild] Ny 18V Makita skruvdragare inköpt därför att batterierna till min BDF456 bestämde sig för att simultant lämna in. Vad händer? Drar lite lite 56 mm skruv i nyimpregnerad 28 mm trall. Maskinen blir rätt varm, så varm blev aldrig den gamla makinen. Efter ca. 100 lättdragna skruv tappar maskinen moment och lågor slår ur maskinen!

Vad är Makita för jäkla skit till maskiner?!

Tvåans vxl i gamla maskinen beter sig dessutom konstigt, men det kan jag leva med eftersom den gjort bra ifrån sig under 6-7 år.

Finns fler exempel på Makita skruvdragare som inte pallar och börjar brinna på nätet.
Till råga på köpet ska maskinen in på service trots att den köpt för några månader sedan så nu måste jag köpa ny skruvdragare för att komma vidare.

Är det fler som har problem med sina Makitamaskiner, specifikt nyare 18V-are?

Jag kommer INTE köpa fler Makitamaskiner. Vilket märke ska jag satsa på, som håller för lite mer avancerat hobbybruk?
Nu får man väl fan jag köpte nyss en parkside 20 v suverän nya batterier är billiga och passar fler av deras maskiner håller den så är det bra
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Parkside är det Lidl?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
J jbass skrev:
[bild] Ny 18V Makita skruvdragare inköpt därför att batterierna till min BDF456 bestämde sig för att simultant lämna in. Vad händer? Drar lite lite 56 mm skruv i nyimpregnerad 28 mm trall. Maskinen blir rätt varm, så varm blev aldrig den gamla makinen. Efter ca. 100 lättdragna skruv tappar maskinen moment och lågor slår ur maskinen!

Vad är Makita för jäkla skit till maskiner?!

Tvåans vxl i gamla maskinen beter sig dessutom konstigt, men det kan jag leva med eftersom den gjort bra ifrån sig under 6-7 år.

Finns fler exempel på Makita skruvdragare som inte pallar och börjar brinna på nätet.
Till råga på köpet ska maskinen in på service trots att den köpt för några månader sedan så nu måste jag köpa ny skruvdragare för att komma vidare.

Är det fler som har problem med sina Makitamaskiner, specifikt nyare 18V-are?

Jag kommer INTE köpa fler Makitamaskiner. Vilket märke ska jag satsa på, som håller för lite mer avancerat hobbybruk?[/QUOTE

Ha ha jo jag håller med dig, Makita är skit och ska man sen ha den fixad då är det brukarens fel. Jag har en del batteri maskiner av olika fabrikat och då vissa är lite äldre, bla Makita skruvdragare som jag har varit nöjd med men är ganska gammal, har bytt några batterier med åren men det är sånt man får räkna med. Hur som helst så köpte jag mig en Makita vinkelslip 125 mm 220 v för jag skulle kapa upp en massa grövre platt järn och stå på samma ställe vid ett 220 uttag. Efter några dagars kapande och kanske 30 st slipning skivor så börjar maskinen lukta illa och blixtra, såja slutade så klart för den dagen och testade dagen efter igen och samma sak då och orkeslös. Maskinen var kanske 2 månader gammal så jag lämnade in den och ville ha en ny men då skulle den till verkstad och kollas över, jo visst. Varför det? Ingen dyr maskin men ändå ”proffsmaskin” Ville ju ha en ny så jag kunde fortsätta. Efter några dagar så fick jag besked att det var mitt fel, jag hade påfrestat maskinen för mycket så dom tog inte den på garanti och skulle den repareras så fick jag betala detta själv. Blev självklart förbannad och biträdet som stod bakom disken fick en rejäl blåsning (inte dennes fel) förlåt. Efter detta så består min maskinpark som jag håller på att ”bygga” upp av blåa Bosch maskiner av både 220v och små och stora batterimaskiner.
 
K kent svensk skrev:
Nu får man väl fan jag köpte nyss en parkside 20 v suverän nya batterier är billiga och passar fler av deras maskiner håller den så är det bra
Jag köpte en meec slagskruvdragare från jula för jag inte ville riskera och råka tappa min Dewalt i sjön vid ett brygg bygge. O h ta mig tusan den har funkat i 4 år nu.
 
Totem Totem skrev:
Jag köpte en meec slagskruvdragare från jula för jag inte ville riskera och råka tappa min Dewalt i sjön vid ett brygg bygge. O h ta mig tusan den har funkat i 4 år nu.
Hur är dom? Kikat men alltid varit så skeptisk.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Hur är dom? Kikat men alltid varit så skeptisk.
Gör sitt jobb, inget jag skulle satsa på om jag skulle bygga ett helt hus eller jobba yrkesmässigt med. Men efter slagskruvdragaren så köpte jag faktiskt en mutterdragare. Den har funkat hitintills den med. Men visst märks det att det är lågpris grejer.
 
  • Gilla
Silver78
  • Laddar…
F
Faltytowers Faltytowers skrev:
Jag har haft Makitas maskiner i 15 år. Byggt båt inredning, hus och driver nu en skidbacke. Personalen använder de där maskinerna till allt möjligt och finns ingen hammare närheten så tar de skruvdragaren. Jag bara väntar på den dagen de säckar ihop men hittills har de bara en stor skruvdragare gett ned sej i växeln. Jag har ca 14 maskiner och ca 8 st 5A batterier. De nya batterierna fick jag fila bort lite plast på för att få dem och passa i de gamla maskinerna
Hmmm, var det inte tvärt om? Att du filade bort lite på de nya maskinerna för att få in de gamla batterierna?
 
F fsn skrev:
Hmmm, var det inte tvärt om? Att du filade bort lite på de nya maskinerna för att få in de gamla batterierna?
Jo så var det
 
Silver78 Silver78 skrev:
Parkside är det Lidl?
Japp! Lidls icke-matvaror brukar vara förvånansvärt bra. Har köpt lite småvitt, kläder, verktyg osv och allt har varit bra mycket bättre än man rimligtvis kunde förväntat sig för priset.

Angående Makita så köpte jag ett 10,8/12 volt paket för ett par år sedan (skruvdragare + slagskruvdragare) och de små rackarna har varit med om mycket sedan dess. Funkar fortfarande kanon, inga problem att bygga t.ex. en stor klätterställning med 150mm långa grova skruvar. Får plocka fram min gamla Hitachi när det ska borras stora hål dock då chucken inte räcker till...
 
  • Gilla
Silver78
  • Laddar…
Totem Totem skrev:
Gör sitt jobb, inget jag skulle satsa på om jag skulle bygga ett helt hus eller jobba yrkesmässigt med. Men efter slagskruvdragaren så köpte jag faktiskt en mutterdragare. Den har funkat hitintills den med. Men visst märks det att det är lågpris grejer.
Jag äger faktiskt tigersågen av meectool med 1.5ah batteri och laddare. Gick på under tusenlappen vill jag minnas. Den är helt okej. Dock så får man köpa bättre blad om man vill få ett snyggt och rakt snitt och de kostade vad halva maskinen kostade. Men jag använder inte den så mycket och inget jag skulle köra med för större jobb. Därmed ville jag inte betala några större summor för en pryl som används max 10 timmar per år.
 
  • Gilla
Totem
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.