J jbass skrev:
[bild] Ny 18V Makita skruvdragare inköpt därför att batterierna till min BDF456 bestämde sig för att simultant lämna in. Vad händer? Drar lite lite 56 mm skruv i nyimpregnerad 28 mm trall. Maskinen blir rätt varm, så varm blev aldrig den gamla makinen. Efter ca. 100 lättdragna skruv tappar maskinen moment och lågor slår ur maskinen!

Vad är Makita för jäkla skit till maskiner?!

Tvåans vxl i gamla maskinen beter sig dessutom konstigt, men det kan jag leva med eftersom den gjort bra ifrån sig under 6-7 år.

Finns fler exempel på Makita skruvdragare som inte pallar och börjar brinna på nätet.
Till råga på köpet ska maskinen in på service trots att den köpt för några månader sedan så nu måste jag köpa ny skruvdragare för att komma vidare.

Är det fler som har problem med sina Makitamaskiner, specifikt nyare 18V-are?

Jag kommer INTE köpa fler Makitamaskiner. Vilket märke ska jag satsa på, som håller för lite mer avancerat hobbybruk?
Jag har 3 st AEG skruvdragare och 1 slagskruvdragare. 18V alla 4. De går jättebra alla 4 trots att den äldsta har jag tappat 3 gånger ner på marken (läs: berg) från ca 5-6 meters höjd. Tredje gången sprack nedre delen så att batteriet inte sitter fast utan får hjälp med det av en kraftig gummisnodd. Är numera reservmaskin. Håller på med ett utdraget projekt så de 2 äldsta maskinerna är nu bortåt 10 år. De har den kraft och styrka som jag har behövt och jag törs rekommendera dessa pålitliga maskiner som aldrig visat tendens till att bli för varma eller orkeslösa.
 
Tomture61
En fundering ang maskiner som har kolborstar , ska dessa köras in (slita in kolen mot kolektorn) :thinking:
 
A
M mugatu skrev:
Tycker att chucken är mycket sämre än makitas
Det är faktiskt en grej hos Dewalt också kan jag tycka. Men för mig är det inget jätteproblem.
 
En annan grej jag gillar med dyrare verktyg är möjligheten att laga dem själv, att det finns reservdelar att få tag på. Min Dewalt DCD780 skruvdragare började ge lite väl mycket fyverkerier ifrån sig så kolborstarna började bli slut.
Köpte nya borstar, kostnad ca 150 kr och hemma på köksbordet skruvade jag isär den och bytte dem, tog ca 15 minuter. Funkade mycket bättre sedan förutom en miss, råkade sätta polerna fel så fram blev back och tvärtom.
Givetvis kom jag på detta när jag redan satt ihop den igen, några svordomar/minuter senare så var polerna korrekt anslutna och maskinen åter igen ihopskruvad. Nu går den som en ny igen (nästan iallafal) :)
Vissa kanske inte skulle tycka det vore värt det men jag slapp köpa ny maskin och hade åter igen en fungerande kvalitetsskruvis för 150 kr kostnad.
 
  • Dewalt DCD780 skruvdragare isärskruvad för byte av kolborstar på ett köksbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pungpinan och 8 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
En fundering ang maskiner som har kolborstar , ska dessa köras in (slita in kolen mot kolektorn) :thinking:
Dremel rekommenderar inkörning obelastat, så det är säkert en bra idė
 
mowatom skrev:
Det är faktiskt en grej hos Dewalt också kan jag tycka. Men för mig är det inget jätteproblem.
Milwaukee också... tappar till och med sexkant ibland
 
E el-maco skrev:
En annan grej jag gillar med dyrare verktyg är möjligheten att laga dem själv, att det finns reservdelar att få tag på. Min Dewalt DCD780 skruvdragare började ge lite väl mycket fyverkerier ifrån sig så kolborstarna började bli slut.
Köpte nya borstar, kostnad ca 150 kr och hemma på köksbordet skruvade jag isär den och bytte dem, tog ca 15 minuter. Funkade mycket bättre sedan förutom en miss, råkade sätta polerna fel så fram blev back och tvärtom.
Givetvis kom jag på detta när jag redan satt ihop den igen, några svordomar/minuter senare så var polerna korrekt anslutna och maskinen åter igen ihopskruvad. Nu går den som en ny igen (nästan iallafal) :)
Vissa kanske inte skulle tycka det vore värt det men jag slapp köpa ny maskin och hade åter igen en fungerande kvalitetsskruvis för 150 kr kostnad.
Gjorde samma sak med en Milwaukee uppfiskad från en skrotbinge. Beställde kinakol för en femtilapp. Fungerarde perfekt. Enda problemet är att jag bara har ett batteri och ingen laddare, men det gör inte så mycket eftersom det just är en Milwaukee ;)
 
  • Gilla
el-maco
  • Laddar…
Jag har kört Makitas 18-voltare (skruvdragare, borrhammare och sticksåg) i 5 år på jobbet nu... aldrig haft några problem :)
Skulle inte säga att jag är helt trogen till Makita... kör Bosch BLÅ privat (en massa maskiner) och dessa har oxå fungerat klanderfritt i typ 7 år.

Man jobbar med det som känns rätt för en själv (ekonomiskt, funktionellt, ergonomiskt) Sedan vad det står för märke på sidan av maskinerna spelar mindre roll, bara de får jobbet gjort!
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
K
Lyckades döda en makita skruvdragare på 6 månader. Motorn gick men Chucken drev inte.
Köpte en Milwakee. Har funkat bra men Chucken är den sämsta jag haft. Går inte att spänna fast en bitshållare utan att göra det två gånger.
Nästa skruvdragaren jag haft var en Dewalt som är närmre 8 år numera, aldrig bråkat.
 
Detta hände med kollegans makita när borren fastnade..
 
  • Person håller en trasig Makita borr där borren fastnat och kroppen brutits sönder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Gilla
RmK_71 och 5 till
  • Laddar…
P Patzie skrev:
Detta hände med kollegans makita när borren fastnade..
Lite silvertejp på den där och den är som ny :crysmile:
 
  • Gilla
mugatu
  • Laddar…
Haha ja men precis:crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
RmK_71 och 1 till
  • Laddar…
Synd om det går utför med nya makitor, hoppas det är något tillfälligt. Mina två makita, borrmaskin och slagskruvdragare har använts flitigt sedan 2014 och hänger med ännu, ny chuck åt borrmaskinen men ännu hänger den med. Batterierna är inte lika pigga som förr.
 
J jbass skrev:
[bild] Ny 18V Makita skruvdragare inköpt därför att batterierna till min BDF456 bestämde sig för att simultant lämna in. Vad händer? Drar lite lite 56 mm skruv i nyimpregnerad 28 mm trall. Maskinen blir rätt varm, så varm blev aldrig den gamla makinen. Efter ca. 100 lättdragna skruv tappar maskinen moment och lågor slår ur maskinen!

Vad är Makita för jäkla skit till maskiner?!

Tvåans vxl i gamla maskinen beter sig dessutom konstigt, men det kan jag leva med eftersom den gjort bra ifrån sig under 6-7 år.

Finns fler exempel på Makita skruvdragare som inte pallar och börjar brinna på nätet.
Till råga på köpet ska maskinen in på service trots att den köpt för några månader sedan så nu måste jag köpa ny skruvdragare för att komma vidare.

Är det fler som har problem med sina Makitamaskiner, specifikt nyare 18V-are?

Jag kommer INTE köpa fler Makitamaskiner. Vilket märke ska jag satsa på, som håller för lite mer avancerat hobbybruk?
Ryobi helt klart - bästa batterierna och ett oslagbart sortiment.
 
  • Gilla
  • Haha
twoody och 2 till
  • Laddar…
Hade en Dewalt, byggde altan för några år sedan, efter ett antal skruvar så gick växellådan sönder, enligt Beijer för dyrt att laga så det blev en blå Bosch istället. Försökte skruva fast stolparna med långa skruvar, Boschen orkade inte mer än halvvägs. Svärfar kom med en Milwaukee, den klarade allt. Därefter köpte jag en sådan, supernöjd. Stark som bara den, otroligt tålig.

Milwaukee är bäst enligt mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.