Ja har några riktigt gamla skruvdragare från hilti, de är fan bra grejer det tycker jag. hittade inte mina verktyg efter flytten så fick köpa nya och då köpte ja cirkelsåg och skruvdragare , fogspruta med mera i royobi . Har satt ca 8000 trallskruv med rätt bra tempo. Ja har byggt ett helt garage nästan med dem. Okej behövde komplettera med den skruvknacksren till de riktigt stora skruven konstruktionsskruv. Men den fixade de galant. Så för att vara ett lågbudget funkar sådana saker hyfsat bra ändå. Men festtool sänksåg där du fäster linjalen på sågen är de bästa ja använt närmade
Gäller å lägga trall å regla. Står kvar på plats märker ut å kapar utan att förflytta dig. Fy fan ska komplettera med lite småsaker så är det. Kommer ha massa royobi som märke 2 de vet jag. För femdörrars ja inte om de går sönder heller prismässigt.
 
Finns de som hävdar att Bosch blå är dynga numera ;-) Tror de har 2 serier. Förr köpte jag alltid bosch gröna serie, för mig som hobbysnickare dög de fint och var ganska tåliga. Men efter 10 år av trogen tjänst med deras gröna klyvsåg körde jag sönder motorn. SÅ behövde en ny, valet föll på Maktia MLT100n(https://pricespy-75b8.kxcdn.com/product/standard/280/1618505.jpg). SÅgen är inget fel på igentligen, många har klagat på att anhållet är lite för oexakt, men det dög gått åt mig. Vad som däremot var riktig dynga var fästet för anhållet. När man klämmer fast anhållet på linjalen är det en vek plastbit som ska stå för friktionen. Efter 4 månader ser plastbiten ut som skit och nyper inte. Nu är den delen av anhållet på "reklamation", får se hur lång tid det tar att få ett nytt... och hur länge det överlever. Men det är trist när en 6ksek maskin slutar funkar pga av en 30 öres pryl. Det är dålig design.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Modell och var är den köpt? Hur används den, vilken typ av skruv mm?

Har flera 5Ah-batterier själv som är rätt många år nu. Klarar långt mer än 30 minuter oavsett belastning med skruvdragare. Möjligen är det på gränsen i vinkelslipen när den får jobba max, men den drar riktigt mycket ström också.

Köper enbart kolborstfria Makita, så enda jag har erfarenhet av. Kol är 1900-tal.
Det är deras slagskruvdragare, har den inte i närheten, men jag tror det bara finns en modell. Vanliga rostfria trallskruv 55 mm.
Använde också den till de större skruvarna, den nya typen av Franska, 4 och 5 tum. Inga problem.
 
  • Slagskruvdragare från DeWALT på trägolv, använd för att skruva i 55 mm rostfria trallskruv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
S SueCia skrev:
Har kört hikoki/hitachi senaste 14 åren, har alltid varit förbannat nöjd :)

medans kollegorna plöjer igenom makitaskräp på löpande band har jag kört totalt 3st hitachimaskiner under dessa 14 år, med daglig användning.

Fick en blå bosch men det var helt omöjligt att jobba med den när man vant sig med kvalitetskänslan i hitachimaskinerna :)
Jag har också använt MÅNGA Hitachi senaste 20 åren både hemma och i jobbet skruvar och borrar mycket och är helnöjd med dom. Har kört flera av dom varma också (borrat och gängat i upp till 10 mm järn) det har inte varit några problem bara att köra "tomt" så fläkten fått kyla ner dom. Inget haveri ännu, men chuchlagringen har blivit lite glapp på nägra mindre maskiner som gått mycket.
 
Orkade inte läsa hela tråden, men som hobbysnickare har jag använt dewalt i över 15 år och dom har fungerat väldigt bra. Problemet blir ju batterierna efter några år, och dom nya maskinerna har andra fästen än dom gamla, så det är ju ett problem tror jag för många där maskinerna fortfarande är bra. Jag skickade efter från England en adapter som fungerar otroligt bra, kanske inget för er som springer på byggena hela dagen men för hobbysnickaren kan jag rekommendera det. Min nivå som hobbysnickare är att jag byggt om i princip hela mitt hus som är ifrån slutet på 40-talet.
 
  • Gilla
rascalsrule
  • Laddar…
J jbass skrev:
[bild] Ny 18V Makita skruvdragare inköpt därför att batterierna till min BDF456 bestämde sig för att simultant lämna in. Vad händer? Drar lite lite 56 mm skruv i nyimpregnerad 28 mm trall. Maskinen blir rätt varm, så varm blev aldrig den gamla makinen. Efter ca. 100 lättdragna skruv tappar maskinen moment och lågor slår ur maskinen!

Vad är Makita för jäkla skit till maskiner?!

Tvåans vxl i gamla maskinen beter sig dessutom konstigt, men det kan jag leva med eftersom den gjort bra ifrån sig under 6-7 år.

Finns fler exempel på Makita skruvdragare som inte pallar och börjar brinna på nätet.
Till råga på köpet ska maskinen in på service trots att den köpt för några månader sedan så nu måste jag köpa ny skruvdragare för att komma vidare.

Är det fler som har problem med sina Makitamaskiner, specifikt nyare 18V-are?

Jag kommer INTE köpa fler Makitamaskiner. Vilket märke ska jag satsa på, som håller för lite mer avancerat hobbybruk?
Köp De Walt, de e kvalité!
 
  • Gilla
rascalsrule och 1 till
  • Laddar…
Lite dyr men den absolut bästa skruvdragaren som finns är Panasonic, har både hemma och på jobbet, används dagligen en maskin som gått i 7 år nu har backen slutat fungera, men helt och efter dagligt användande i 7 år.
 
  • Gilla
walderama
  • Laddar…
Köpte AEG:s lite bättre 18 volts skruvdragare för några år sedan och är väldigt nöjd med den. Tror även ersättaren till den maskinen har vunnit en del tester i olika tidningar.
 
  • Gilla
Donn och 2 till
  • Laddar…
Om man inte hostar upp pengarna och köper Bosch Blå eller liknande kvalitetsprodukter så får man tyvärr räkna med att det är mer eller mindre skräp.
Begreppet "slit och släng" myntades 1960. Idag mer aktuellt än någonsin :(
Medan vi sorterar vid återvinningscentralen, och betalar 7 kr för att minska plastpåsarna i butiken, så går fabrikerna i Kina och andra lågprisländer för högtryck och producerar... dynga.
Tråkigt både för miljön och välbefinnandet.
https://www.omsvenska.se/ord-och-uttryck/uttryck/slit-och-slang
 
  • Gilla
Donn och 2 till
  • Laddar…
Hej!

Många negativa erfarenheter av Makita. Jag har en Makita 482RTJ med 5ah batterier. Funkar kanon. Min svärfar har en likadan och han har skruvat mycket och länge under flera dagar i sträck utan problem. Därtill har jag en slagborr från Makita som jag är riktigt nöjd med.

Jag är ju hobbyanvändare ska tilläggas. På jobbet hade vi DeWalt och de var ju snäppet bättre och det avspeglades i priset.

Marco
 
  • Gilla
jbass
  • Laddar…
MultiMan
M MagHam skrev:
Om man inte hostar upp pengarna och köper Bosch Blå eller liknande kvalitetsprodukter så får man tyvärr räkna med att det är mer eller mindre skräp.
Begreppet "slit och släng" myntades 1960. Idag mer aktuellt än någonsin :(
Medan vi sorterar vid återvinningscentralen, och betalar 7 kr för att minska plastpåsarna i butiken, så går fabrikerna i Kina och andra lågprisländer för högtryck och producerar... dynga.
Tråkigt både för miljön och välbefinnandet.
[länk]
Jag har bara köpt en Bosch blå skruvdragare, för 15 år sedan. Tog slut efter 2-3 år i motorn. Dragaren jag köpt innan på Biltema för 1/4 av priset höll längre, så jag är inte jätteimponerad. Var inget slumpmässigt fel utan motor/kol som inte var konstruerade att hålla särskilt länge och man var tvungen att byta hela motorn. Eftersom batterierna också var på väg ut kastade jag den till slut och skaffade Makita, vilket jag aldrig ångrat.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Om man inte hostar upp pengarna och köper Bosch Blå eller liknande kvalitetsprodukter så får man tyvärr räkna med att det är mer eller mindre skräp.
Nu får du ju 2st 12V Bosch Blå (3st om du köper från Tyskland) för samma pris som Makita 482 som många i tråden som klagat på...
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
A
Kör med Dewalt överlag, men till vänster står det en 18v Makitaknack med bitsfäste. Det är en grym maskin tycker jag. Jag har även en skruvautomat från Makita som jag inte har nga som helst problem med, vilket andra verkar ha. Skruvade 20 osb igår utan problem, ska skruva 20 gips idag Rad med Dewalt-elverktyg och en Makitaborr i verkstaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lime113 och 3 till
  • Laddar…
J jbass skrev:
[bild] Ny 18V Makita skruvdragare inköpt därför att batterierna till min BDF456 bestämde sig för att simultant lämna in. Vad händer? Drar lite lite 56 mm skruv i nyimpregnerad 28 mm trall. Maskinen blir rätt varm, så varm blev aldrig den gamla makinen. Efter ca. 100 lättdragna skruv tappar maskinen moment och lågor slår ur maskinen!

Vad är Makita för jäkla skit till maskiner?!

Tvåans vxl i gamla maskinen beter sig dessutom konstigt, men det kan jag leva med eftersom den gjort bra ifrån sig under 6-7 år.

Finns fler exempel på Makita skruvdragare som inte pallar och börjar brinna på nätet.
Till råga på köpet ska maskinen in på service trots att den köpt för några månader sedan så nu måste jag köpa ny skruvdragare för att komma vidare.

Är det fler som har problem med sina Makitamaskiner, specifikt nyare 18V-are?

Jag kommer INTE köpa fler Makitamaskiner. Vilket märke ska jag satsa på, som håller för lite mer avancerat hobbybruk?
Jag har gått in för blå bosch sen minst 20 år sedan både batteri och 230v ingen har gått sönder men någon har blivit omodern och utbytt. Används privat och i mitt fastighetsbolag. Hilti är ett annat mycket bra fabrikat, för dyra nya men köp begagnade dom duger länge.
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
J jbass skrev:
[bild] Ny 18V Makita skruvdragare inköpt därför att batterierna till min BDF456 bestämde sig för att simultant lämna in. Vad händer? Drar lite lite 56 mm skruv i nyimpregnerad 28 mm trall. Maskinen blir rätt varm, så varm blev aldrig den gamla makinen. Efter ca. 100 lättdragna skruv tappar maskinen moment och lågor slår ur maskinen!

Vad är Makita för jäkla skit till maskiner?!

Tvåans vxl i gamla maskinen beter sig dessutom konstigt, men det kan jag leva med eftersom den gjort bra ifrån sig under 6-7 år.

Finns fler exempel på Makita skruvdragare som inte pallar och börjar brinna på nätet.
Till råga på köpet ska maskinen in på service trots att den köpt för några månader sedan så nu måste jag köpa ny skruvdragare för att komma vidare.

Är det fler som har problem med sina Makitamaskiner, specifikt nyare 18V-are?

Jag kommer INTE köpa fler Makitamaskiner. Vilket märke ska jag satsa på, som håller för lite mer avancerat hobbybruk?
Har kollegor som dragit sönder nya dragare efter några skruvar. Detta har varit någon lite billigare version.
Sedan finns det versioner som är hur hållbara och starka som helst.
Har upplevt att det helt plötsligt började gå sönder flertalet maskiner. De som fick nya.
Kan vara att de har sparat in på något. Komponenter av sämre kvalite.

vi kör Bosch nu. Tycker att chucken är mycket sämre än makitas. Den tappar greppet om runda borrar. Man får köra sexkant för att den ska orka hålla fast. Samma problem med flera maskiner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.