H HeadQuaker skrev:
Hade en Dewalt, byggde altan för några år sedan, efter ett antal skruvar så gick växellådan sönder, enligt Beijer för dyrt att laga så det blev en blå Bosch istället. Försökte skruva fast stolparna med långa skruvar, Boschen orkade inte mer än halvvägs. Svärfar kom med en Milwaukee, den klarade allt. Därefter köpte jag en sådan, supernöjd. Stark som bara den, otroligt tålig.

Milwaukee är bäst enligt mig.
I såna lägen är det guld att ha en slagskruvdragare, köpte själv en billigt begagnad på blocket, lite sliten men funkar för övrigt. Ett av de bästa verktyg jag köpt, helt underbart att ha 200 nm på en ca 15 cm stor maskin :D
 
  • Gilla
Sebbe_art och 2 till
  • Laddar…
Olika erfarenheter... och även solen (läs Bosch) har säkert sina fläckar.
Nu har jag bara en grön skruvdragare Bosch Easydrill 12.2 men den har hållit ganska bra tycker jag.
För tyngre jobb med att skruva, borra, blanda åker den Blå nätanslutna GSB 21-2 fram. Den kan man blanda flytspackel med en hel dag om man vill.
När det gäller DeWalt är jag lite kluven. Har en spikpistol från dom och den funka bra. Men det faktum att DeWalt är en del av Black&Decker ger mig rysningar ända ut i tårna.
 
J jbass skrev:
[bild] Ny 18V Makita skruvdragare inköpt därför att batterierna till min BDF456 bestämde sig för att simultant lämna in. Vad händer? Drar lite lite 56 mm skruv i nyimpregnerad 28 mm trall. Maskinen blir rätt varm, så varm blev aldrig den gamla makinen. Efter ca. 100 lättdragna skruv tappar maskinen moment och lågor slår ur maskinen!

Vad är Makita för jäkla skit till maskiner?!

Tvåans vxl i gamla maskinen beter sig dessutom konstigt, men det kan jag leva med eftersom den gjort bra ifrån sig under 6-7 år.

Finns fler exempel på Makita skruvdragare som inte pallar och börjar brinna på nätet.
Till råga på köpet ska maskinen in på service trots att den köpt för några månader sedan så nu måste jag köpa ny skruvdragare för att komma vidare.

Är det fler som har problem med sina Makitamaskiner, specifikt nyare 18V-are?

Jag kommer INTE köpa fler Makitamaskiner. Vilket märke ska jag satsa på, som håller för lite mer avancerat hobbybruk?[/QUOTE.

Hej
fan vad pissigt, jag har min gamla DeWalt 12voltaren, som jag haft i 14 år. den drar lika mycket eller lite lite idag som för 14 år sedan , jag hann bara byta original batterieer två gånger och jag är också rädd och köpa nya maskiner
 
J jbass skrev:
[bild] Ny 18V Makita skruvdragare inköpt därför att batterierna till min BDF456 bestämde sig för att simultant lämna in. Vad händer? Drar lite lite 56 mm skruv i nyimpregnerad 28 mm trall. Maskinen blir rätt varm, så varm blev aldrig den gamla makinen. Efter ca. 100 lättdragna skruv tappar maskinen moment och lågor slår ur maskinen!

Vad är Makita för jäkla skit till maskiner?!

Tvåans vxl i gamla maskinen beter sig dessutom konstigt, men det kan jag leva med eftersom den gjort bra ifrån sig under 6-7 år.

Finns fler exempel på Makita skruvdragare som inte pallar och börjar brinna på nätet.
Till råga på köpet ska maskinen in på service trots att den köpt för några månader sedan så nu måste jag köpa ny skruvdragare för att komma vidare.

Är det fler som har problem med sina Makitamaskiner, specifikt nyare 18V-are?

Jag kommer INTE köpa fler Makitamaskiner. Vilket märke ska jag satsa på, som håller för lite mer avancerat hobbybruk?
Kan rekommendera Milwaukie som jag tycker blir bättre o bättre!
 
  • Gilla
Sebbe_art
  • Laddar…
Jag har haft Makitas maskiner i 15 år. Byggt båt inredning, hus och driver nu en skidbacke. Personalen använder de där maskinerna till allt möjligt och finns ingen hammare närheten så tar de skruvdragaren. Jag bara väntar på den dagen de säckar ihop men hittills har de bara en stor skruvdragare gett ned sej i växeln. Jag har ca 14 maskiner och ca 8 st 5A batterier. De nya batterierna fick jag fila bort lite plast på för att få dem och passa i de gamla maskinerna
 
Glad amatör och nybliven husägare som jag är bytte jag från gröna Bosch till Makita för gräsklippare, häcksax mm. Tycker de är helt ok. Jag minns dock fortfarande drömmande Hitachis skruvdragare som jag lånade av min kompis som har elfirma när jag byggde altan. Grym känsla av kvalitet och kontroll. Vet inte men tror inte att Hikoki är samma märka med nytt namn som Hitachi då ett japanskt företag aldrig skulle döpa en produktserie till Hikoki som betyder flygplats på japanska...
 
E extcon skrev:
Glad amatör och nybliven husägare som jag är bytte jag från gröna Bosch till Makita för gräsklippare, häcksax mm. Tycker de är helt ok. Jag minns dock fortfarande drömmande Hitachis skruvdragare som jag lånade av min kompis som har elfirma när jag byggde altan. Grym känsla av kvalitet och kontroll. Vet inte men tror inte att Hikoki är samma märka med nytt namn som Hitachi då ett japanskt företag aldrig skulle döpa en produktserie till Hikoki som betyder flygplats på japanska...
Jag undrade om det med Hitachi vs Hikoki och googlade lite kring det. Fick fram följande.
https://dmh.nu/hitachi-far-nytt-namn
 
  • Gilla
extcon
  • Laddar…
E extcon skrev:
Vet inte men tror inte att Hikoki är samma märka med nytt namn som Hitachi då ett japanskt företag aldrig skulle döpa en produktserie till Hikoki som betyder flygplats på japanska...
Blev ju dock uppköpt och därför bytte det namn. Vad Hikoki betyder vet jag inte, men namnet är en hopsättning av "High" och "Koki" där det sistnämnda tydligen ska betyda kraftiga maskiner eller dylikt.
 
  • Gilla
extcon
  • Laddar…
Totem Totem skrev:
Jag undrade om det med Hitachi vs Hikoki och googlade lite kring det. Fick fram följande.
[länk]
Där ser man, tack för info :)
Måste kolla om produkterna heter Hitachi i Japan nästa gång jag åker dit. Tex heter Panasonic "Matsushita" och JVC "Victor" (Japan Victor Company) osv
 
  • Gilla
Totem
  • Laddar…
E extcon skrev:
Där ser man, tack för info :)
Måste kolla om produkterna heter Hitachi i Japan nästa gång jag åker dit. Tex heter Panasonic "Matsushita" och JVC "Victor" (Japan Victor Company) osv
Det gör de inte. Hikoki i hela världen i princip förutom i USA(Nordamerika?) där de heter Metabo Hpt.
 
  • Gilla
extcon
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Det gör de inte. Hikoki i hela världen i princip förutom i USA(Nordamerika?) där de heter Metabo Hpt.
Ok, inte meningen att starta någon separat undertråd men visst finns Metabo här också? Är det samma märke men olika produktserier som Hikoki då?
 
E extcon skrev:
Där ser man, tack för info :)
Måste kolla om produkterna heter Hitachi i Japan nästa gång jag åker dit. Tex heter Panasonic "Matsushita" och JVC "Victor" (Japan Victor Company) osv
Du måste väl inte åka till Japan för att kolla: https://kakaku.com/item/K0000947713/?lid=pc_ksearch_kakakuitem
 
  • Gilla
extcon
  • Laddar…
J jbass skrev:
[bild] Ny 18V Makita skruvdragare inköpt därför att batterierna till min BDF456 bestämde sig för att simultant lämna in. Vad händer? Drar lite lite 56 mm skruv i nyimpregnerad 28 mm trall. Maskinen blir rätt varm, så varm blev aldrig den gamla makinen. Efter ca. 100 lättdragna skruv tappar maskinen moment och lågor slår ur maskinen!

Vad är Makita för jäkla skit till maskiner?!

Tvåans vxl i gamla maskinen beter sig dessutom konstigt, men det kan jag leva med eftersom den gjort bra ifrån sig under 6-7 år.

Finns fler exempel på Makita skruvdragare som inte pallar och börjar brinna på nätet.
Till råga på köpet ska maskinen in på service trots att den köpt för några månader sedan så nu måste jag köpa ny skruvdragare för att komma vidare.

Är det fler som har problem med sina Makitamaskiner, specifikt nyare 18V-are?

Jag kommer INTE köpa fler Makitamaskiner. Vilket märke ska jag satsa på, som håller för lite mer avancerat hobbybruk?
Jag har snart renoverat upp en halv kolonistuga med en o samma maskin, den har inte suckat en gång o drar i allt jag trätt på den. Tror jag gav 4000kr för den för några år sedan o då följde det med 2st 4A li batterier. Dom varar nästan en heldags skruverier forfarande.
En Bosch borrskruvdragare och två 4Ah batterier i en verktygsväska, plus ett grönt extra batteri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E extcon skrev:
Ok, inte meningen att starta någon separat undertråd men visst finns Metabo här också? Är det samma märke men olika produktserier som Hikoki då?
Metabo som vi känner till det är ej detsamma som det Hitachi bytte namn till. Det är fortfarande två olika märken, men jag är för dåligt insatt för att veta varför de valde det namnet i USA.
 
  • Gilla
extcon
  • Laddar…
Generellt så tror jag att nyare maskiner sämre. Jag hade en 12 volts Bosch. Den nihm boschen var inte så stark men jag säkerligen skruvat 1500 timmar med den innan batterierna gav upp. Man fick med tre batterier. Sen dess har jag avverkat 2 ST Bosch 18-55. Den första gick på garantin, haveri i planetväxel. Den andra havererade i chucken. Den som är nu ska tydligen ha en förbättrad Chuck och då jag fick en bra deal trots ingen garanti kvar så blev det en ytterligare Bosch. Har en mindre Makita som hängt med i fyra år nu för enklare skruvarbeten. Har några Hilti från 90 talet som är sladdrivna, cirkelsågscirkelsåg, slagborr, vinkelslip, jag köpte begagnade från en byggfirma. De hänger med än. Är Hilti fortfarande så bra eller är de överprisade?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.