405 810 läst · 2 265 svar
406k läst
2,3k svar
Makita-klubben (för nördar)
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
750 är för längre skruv. Det är 550 du skall ha om det inte är för trall eller trippel-gips du främst skall ha den.T Ejmelie skrev:
Nej, de går inte att köpa nya utan nos.
Hilti har också bra automater.
Ska du bara köra en attefallare så rekommenderar jag kör enpetare.T Ejmelie skrev:
Jag skulle inte köpa en skruvautomat för ett litet jobb.
Vet ej om det exakt var den maskinen vi fick till bygget för ett par år sedan men säljaren fick komma ut och hämta skiten efter en dag i alla fall och vi köpte festool.
Fick denna model makita DFS452ZJX3
och den är hyfsat bra men inte lika bra som festool, men lättare att jobba länge med.
Har en DFR550 som jag nu kört ca 3000 skruv med och den har fungerat bra. Inte en enda skruv som krånglat.T twoody skrev:Ska du bara köra en attefallare så rekommenderar jag kör enpetare.
Jag skulle inte köpa en skruvautomat för ett litet jobb.
Vet ej om det exakt var den maskinen vi fick till bygget för ett par år sedan men säljaren fick komma ut och hämta skiten efter en dag i alla fall och vi köpte festool.
Fick denna model makita DFS452ZJX3
och den är hyfsat bra men inte lika bra som festool, men lättare att jobba länge med.
När jag kört snett med maskinen har den ej dragit hela vägen, men det räknar jag som handhavandefel. Kör Makita skruvar.
Har för mig att läst någonstans att det beror på felaktig användning, att folk tycker mot materialet och sedan trycker på triggern. Man ska tydligen trycka på triggern i luften, komma upp i varv och sedan sänka i materialet.richardtenggren skrev:
Vet dock ej om det stämmer, äger själv varken 550 eller 750.
Medlem
· Karlstad
· 129 inlägg
Har sett nya slagskruvdragaren dt172d 18v på nätet. Nån som vet när den kommer till Sverige?
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Jag behöver dock inte bekymra mig, jag har en välfungerande automat från FestoolQ Adde byggahus skrev:
Sen tigersågen gav upp så finns det inte någon Makita kvar här hemma
Vet inte hur folk gör, men jag gör som du skriver. Vid flera skruv håller man inne avtryckaren mellan.Q Adde byggahus skrev:
Efter 1 hus och 1 garage med dfr450 kan jag säga att handhavandet är största felet, typ att man ställer nosen fel i relation till skruvlängd eller inte har maskinen helt rakt mot skivan. Däremot är osb hemskt att skruva med den då det är så glatt så den slirar iväg... Funderar på att limma en bit mjuktmjukt gummi på nosen så det skulle bita bättreQ Adde byggahus skrev:
Medlem
· Karlstad
· 129 inlägg
hej,
en fundering kring skruvdragare. står och väljer mellan ddf 483 ddf 484 och ddf 485. kommer inte borra stora hål eller hålsåga utan endast borra mindre hål och köra mindre skruv. har 484 bättre balans än 483/485. det är ju en tyngre maskin men är balansen bättre så föredrar jag det
en fundering kring skruvdragare. står och väljer mellan ddf 483 ddf 484 och ddf 485. kommer inte borra stora hål eller hålsåga utan endast borra mindre hål och köra mindre skruv. har 484 bättre balans än 483/485. det är ju en tyngre maskin men är balansen bättre så föredrar jag det