Angående klyvkniv och Makitas cirkelsågar fick jag följande svar från Makita själva på frågan om det finns några cirkelsågar med klyvkniv eller klyvkniv som tillbehör för eftermontering:

Firstly I can confirm that Makita no longer include riving knives on their circular saws and there is no way to retro fit so we do not supply them as additional accessories.

As to the reason why this is; it’s a combination of the guard systems having been developed and improved plus the modern design of the blades. Blades used to be steel with teeth that cut only on front edge, now they are tipped they cut on front and side which prevents jamming in material.

Någon som kan bekräfta detta av erfarenhet eller hugger det/kick-back'ar ibland på era cirkelsågar?
 
Det är väl nog bara billighet och snålhet tror jag. Plus att lagverket tillåter dom göra såhär. Dom försöker bara komma undan så billigt som dom kan gällande tillverkningen. Inget mera eller mindre. Deras förklaring ger jag inte mycket för.
 
Min DSP600 (batteridrivna sänksågen) har vid tre tillfällen visat tendens på sågklingan kläms. Dock har motorn valt att avbryta innan maskin har ryckts iväg.
 
  • Gilla
Lintto1
  • Laddar…
Lime113 Lime113 skrev:
Min DSP600 (batteridrivna sänksågen) har vid tre tillfällen visat tendens på sågklingan kläms. Dock har motorn valt att avbryta innan maskin har ryckts iväg.
Samma här, när det nypt om klingan på mina Mafell-sågar, både med och utan klyvkniv MT55 och KSP55, så har motorn stoppats snabbt innan sågen hunnit ge sig ut på längre äventyr. Något verkar det ligga i detta med elektroniska skydd.
 
Men dom kunde ju åtminstone göra det möjligt att eftetmontera för såna där misstänksamma typer som mig. Typ stansa ett par hål i sulan.
 
Problemet med att det nyper finns ju även med klyvkniv men kan elimineras med att man sätter i ex. Morakniven i sågspåret eller som jag en liten kil som bor i snickarbyxorna.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
F
ceson ceson skrev:
Problemet med att det nyper finns ju även med klyvkniv men kan elimineras med att man sätter i ex. Morakniven i sågspåret eller som jag en liten kil som bor i snickarbyxorna.
Sågen kastar inte, det är inte klingan som nyper om man hr klyvkniv.
 
F fsn skrev:
Sågen kastar inte, det är inte klingan som nyper om man hr klyvkniv.
Nej klingan nyper inte och det var inte det jag menade utan uttryckte mig isf. otydligt, har sett flera incidenter genom åren där klyvkniven nypt och man fortsätter pressa på för att sågen snurrar.
 
Är det någon som har erfarenhet av dcm501? Dvs kaffebryggaren. Iom att jag jobbar mkt mot entreprenad, och med rådande läge vill jag ogärna trängas i en barack med 20-tal människor med okänd status på kafferasterna. Luncherna brukar lösa sig på annat vis.
 
F
ceson ceson skrev:
Nej klingan nyper inte och det var inte det jag menade utan uttryckte mig isf. otydligt, har sett flera incidenter genom åren där klyvkniven nypt och man fortsätter pressa på för att sågen snurrar.
På vilket sätt blir det en incident när kniven nyper?
 
  • Gilla
Stiftet
  • Laddar…
F fsn skrev:
På vilket sätt blir det en incident när kniven nyper?
Inte när kniven nyper men om det börjar nypa och du fortsätter att mata på och det släpper.
Kan ex. inträffa om du har en skiva som är dåligt upplagd.
Jag är inte emot klyvkniv på något vis utan ville bara framföra hur jag brukar göra för att undvika problem med eller utan klyvkniv.

Och man kan ju fundera på varför man plockar bort klyvkniven och säger att den inte behövs och sedan säljer kickbackskydd som tillbehör.
 
Jo då, klingan kan nypa även om en har klyvkniv men sannolikt är mindre. Bara fantasin sätter gränser för hur klantigt man tex kan palla upp materialet. Har jag hört.. :seenoevil:
 
engs
Putten Putten skrev:
Är det någon som har erfarenhet av dcm501? Dvs kaffebryggaren. Iom att jag jobbar mkt mot entreprenad, och med rådande läge vill jag ogärna trängas i en barack med 20-tal människor med okänd status på kafferasterna. Luncherna brukar lösa sig på annat vis.
Kör med en termosmugg med inbyggd presso när jag är ute och en termos med hetvatten. Ok fram till och med lunch ivf. Men använder inte heller några maskiner så jag har inga 18V batterier med samt att mitt jobb är väldigt ”mobilt” så vet sällan precis var jag är när det är kaffedags, dvs ofta i bilen.

https://www.rigtigkaffe.se/resemugg...1MlJyrVWXTzUf5DNn1lc0uAZmpu13IMBoCrgkQAvD_BwE
 
Borrskruvdragare
DF012DSJ

Någon som har koll på den, är i behov av en mindre skruvdragare som man lätt kan ta fram när små saker ska göras.

Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.