405 690 läst · 2 264 svar
406k läst
2,3k svar
Makita-klubben (för nördar)
Angående klyvkniv och Makitas cirkelsågar fick jag följande svar från Makita själva på frågan om det finns några cirkelsågar med klyvkniv eller klyvkniv som tillbehör för eftermontering:
Firstly I can confirm that Makita no longer include riving knives on their circular saws and there is no way to retro fit so we do not supply them as additional accessories.
As to the reason why this is; it’s a combination of the guard systems having been developed and improved plus the modern design of the blades. Blades used to be steel with teeth that cut only on front edge, now they are tipped they cut on front and side which prevents jamming in material.
Någon som kan bekräfta detta av erfarenhet eller hugger det/kick-back'ar ibland på era cirkelsågar?
Firstly I can confirm that Makita no longer include riving knives on their circular saws and there is no way to retro fit so we do not supply them as additional accessories.
As to the reason why this is; it’s a combination of the guard systems having been developed and improved plus the modern design of the blades. Blades used to be steel with teeth that cut only on front edge, now they are tipped they cut on front and side which prevents jamming in material.
Någon som kan bekräfta detta av erfarenhet eller hugger det/kick-back'ar ibland på era cirkelsågar?
Det är väl nog bara billighet och snålhet tror jag. Plus att lagverket tillåter dom göra såhär. Dom försöker bara komma undan så billigt som dom kan gällande tillverkningen. Inget mera eller mindre. Deras förklaring ger jag inte mycket för.
Samma här, när det nypt om klingan på mina Mafell-sågar, både med och utan klyvkniv MT55 och KSP55, så har motorn stoppats snabbt innan sågen hunnit ge sig ut på längre äventyr. Något verkar det ligga i detta med elektroniska skydd.Lime113 skrev:
Medlem
· Halland
· 4 094 inlägg
Men dom kunde ju åtminstone göra det möjligt att eftetmontera för såna där misstänksamma typer som mig. Typ stansa ett par hål i sulan.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 570 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 570 inlägg
Är det någon som har erfarenhet av dcm501? Dvs kaffebryggaren. Iom att jag jobbar mkt mot entreprenad, och med rådande läge vill jag ogärna trängas i en barack med 20-tal människor med okänd status på kafferasterna. Luncherna brukar lösa sig på annat vis.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 570 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 570 inlägg
Inte när kniven nyper men om det börjar nypa och du fortsätter att mata på och det släpper.F fsn skrev:
Kan ex. inträffa om du har en skiva som är dåligt upplagd.
Jag är inte emot klyvkniv på något vis utan ville bara framföra hur jag brukar göra för att undvika problem med eller utan klyvkniv.
Och man kan ju fundera på varför man plockar bort klyvkniven och säger att den inte behövs och sedan säljer kickbackskydd som tillbehör.
Kör med en termosmugg med inbyggd presso när jag är ute och en termos med hetvatten. Ok fram till och med lunch ivf. Men använder inte heller några maskiner så jag har inga 18V batterier med samt att mitt jobb är väldigt ”mobilt” så vet sällan precis var jag är när det är kaffedags, dvs ofta i bilen.Putten skrev:
https://www.rigtigkaffe.se/resemugg...1MlJyrVWXTzUf5DNn1lc0uAZmpu13IMBoCrgkQAvD_BwE
Jag tycker att du ska köpa ett sånt här paket istället.
https://www.verktygsvaruhuset.se/product/makita-combokit-clx224a-12v-df333d-td110d-vaska
Har ingen erfarenhet av prylen du fråga om, men jag har svårt att tro att det är nått att ha.
Jag kör hellre med en vanlig skruvmejsel.
Kittet jag länkade till är perfekt för småprylar typ köksskåp.
//AA
https://www.verktygsvaruhuset.se/product/makita-combokit-clx224a-12v-df333d-td110d-vaska
Har ingen erfarenhet av prylen du fråga om, men jag har svårt att tro att det är nått att ha.
Jag kör hellre med en vanlig skruvmejsel.
Kittet jag länkade till är perfekt för småprylar typ köksskåp.
//AA