För ett tag sedan diskuterades excenterslipmaskinen DBO180 här i tråden. Efter ett inte så smickrande omdöme från @Hep och hot om att förpassa den till verkstadens skamvrå, så erbjöd jag mig att köpa maskinen. Det fick jag, med kravet att jag skrev en recension här i tråden. Återigen, tack för en bra och trevlig affär! Här kommer mina tankar om DBO180:

Sammanfattningsvis är jag väldigt nöjd och jag tror att jag, som sladdhatande och för tillfället verkstadslös villaägare, kommer ha stor nytta av denna maskin här hemma. För större och/eller mer stationära jobb nallar jag kanske hem jobbets sladdslipmaskin istället.

Det tog ett tag innan vi började använda den ordentligt, men de senaste veckorna har den varit framme rätt ofta.

Det jag har att jämföra med är jobbets Mirka, som jag tror (?) anses ligga i toppskiktet av excenterslipar. Det är väl lite äpplen och päron och har inte heller lyckats jämföra dessa sida vid sida, men upplever att Mirkan framförallt är bättre när det gäller ren avverkning av material med grövre papper. Makitan funkar okej de första minuterna med våra 5 Ah-batterier, men sedan är det som att den hoppar ner ett hack i ork-nivå och det känns inte som att det händer så mycket.

Med finare papper funkar det dock mycket bättre! Har byggt ihop karmar av vanliga granreglar till ett gäng gamla spegeldörrar och använde Makitan för att slipa bort diverse såg- och hyvelmärken. Tog tyvärr inte tiden, men körde säkert en kvart - tjugo minuter innan batteriet behövde bytas. Då hade även åtminstone ett papper avverkats.

Excenterslipmaskinen Makita DBO180 på en slipad träkarm utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ergonomin på Makitan upplever jag som bra, särskilt när den får stå på platten och kan hållas med båda händerna. I det läget tycker jag kanske till och med att den är skönare att jobba med än Mirkan, som dock är behändigare att använda med bara en hand. Å andra sidan har Mirkan sladd som gärna är i vägen. Med dammsugare tillkopplad blir ju Makitan såklart inte längre särskilt sladdlös, men den står ändå rätt så stabilt på slipplattan och är rätt snäll att jobba med även då.

Dammupptagningen är förmodligen bättre på Mirkan (det ingår ju trots allt i dera slogan), men vid småjobb inomhus tycker jag inte att det spelar någon roll. Varken Makitan eller Mirkan tar allt damm, så det behöver ändå städas efteråt. Utomhus är det fint att kunna slippa dammsugaren och vara helt sladdlös med Makitan.

Kontentan är att den funkar helt fint för den typen av jobb vi har använt den till. Förutom ovan nämnda karmar har jag höftat till en pizzaspade, rundat lite plywoodhörn och snyggat till ändträ på slätspont efter sågning. Gött att kunna plocka ett batteri och vara igång utan att behöva leta uttag och förlängingssladdar. För mig är det värt rätt mycket i nuläget, men det är ju olika för alla.

Hoppas jag gett en någorlunda bild av hur jag upplever denna maskin. Ställ gärna frågor om det är något specifikt ni undrar över! :)

Litet tillägg: Glömde nämna en punkt som Makitan tar hem en klar seger på i jämförelsen och det är att pappret sitter som berget. Vissa papper har till och med rivits sönder när jag tagit bort dem. Mirkan är faktiskt inte särskilt bra där, trots att vi precis köpt ny platta och ofta kör med originalpapper.
 
  • Gilla
  • Älska
Fredandel och 12 till
  • Laddar…
Jag har samma maskin och är också nöjd.
Är dock ingen finsnickare.

//AA
 
  • Gilla
toolman77 och 1 till
  • Laddar…
Skönt att få veta att slipen fått ett nytt hem där den är uppskattad. Jag tycker den ser lite glad ut på bilden.

Absolut en bra pryl, men då jag alldeles för ofta stod och slipade stora ekskivor som min planhyvel envisats med att spotta ut randiga, behövde jag något kraftigare. Nu när jag beställt en ny hyvel får jag kanske köpa en liten makitaslip igen.
 
  • Gilla
hobbs och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Skönt att få veta att slipen fått ett nytt hem där den är uppskattad. Jag tycker den ser lite glad ut på bilden.

Absolut en bra pryl, men då jag alldeles för ofta stod och slipade stora ekskivor som min planhyvel envisats med att spotta ut randiga, behövde jag något kraftigare. Nu när jag beställt en ny hyvel får jag kanske köpa en liten makitaslip igen.
Ja, jag tror att den trivs här i vår brokiga skara av verktyg.

Säg till om det blir en ny slip, så får jag sponsra med ett gäng papper eller så. :)
 
P
Två nya 18v skruvdragare kommer nu iaf :) riktigt trevligt.

Ny skruvautomat och polermaskin...

Sen släpper dom 7 olika XGT byggradios i japan,(3 andra här i europa) Dom funkar till 12 och 18v med men med det så börjar man och fundera lite på om Makita börjar sakta men säkert fasa bort 18v för 40v serien? Varenda maskin i 18v LXT kommer till XGT, Inte sett eller hört nåt om några nya batterier, spec slim till 18v! Gräsklippare,Grästrimmers,lövblås,dammsugare kommer alla i XGT och så som dom sa först så va XGT mot den industriella sektorn.
men med denna takt som de lanserar nya XGT maskiner så blir man lite "konspiratorisk"
Hoppas jag har fel dock :geek:
 
  • Makita 18v skruvdragare med borstlös motor, modell DF487D, och batteri.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En 18v skruvdragare Makita HP487D med batteri och borstlös motor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en ny 18v Makita skruvautomat med en synlig batteriindikator och etikett som visar 6.0Ah 18V batteri.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Makita skruvautomat med tråd kopplat till ett 18v batteri.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person använder en Makita sladdlös polermaskin på en bil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tre modeller av Makita byggradios i olika färger, visas med funktioner som Bluetooth och USB.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Heij83 och 3 till
  • Laddar…
Heij83
Vilken smart förlängningssladd, fins den att köpa lös?
 
  • Gilla
Fredrik.aa
  • Laddar…
Heij83 Heij83 skrev:
Vilken smart förlängningssladd, fins den att köpa lös?
Vad är vitsen med förlängningssladd till ett batteri?
 
Heij83
W Willewonka skrev:
Vad är vitsen med förlängningssladd till ett batteri?
Ibland vid vissa situationer så kan det vara gott at få bort vikten från batteriet.
Tex. som på bilden med skruvautomaten ifall man ska sätta många skruv i taket.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Heij83 Heij83 skrev:
Ibland vid vissa situationer så kan det vara gott at få bort vikten från batteriet.
Tex. som på bilden med skruvautomaten ifall man ska sätta många skruv i taket.
Men skiljer de så mycket? Tänker att klumpen ist för batteriet + sladden nästan borde vara samma för batteriet? Samt att sladd är alltid sladd, fastnar och är ivägen.
Å andra sidan har jag aldrig använt en automat, bara en tanke.
 
Heij83
W Willewonka skrev:
Men skiljer de så mycket? Tänker att klumpen ist för batteriet + sladden nästan borde vara samma för batteriet? Samt att sladd är alltid sladd, fastnar och är ivägen.
Å andra sidan har jag aldrig använt en automat, bara en tanke.
Vet inte men det verkade iallafall vara intressant och är den inte allt för dyr kanske värt att testa.
 
LoweW
L Lopex skrev:
Borrskruvdragare
DF012DSJ

Någon som har koll på den, är i behov av en mindre skruvdragare som man lätt kan ta fram när små saker ska göras.

Mvh
Kom du fram till något? Är också lite sugen på en sådan... Känns väldigt smidig att ha när man behöver skruva isär och ihop grejer.
 
LoweW LoweW skrev:
Kom du fram till något? Är också lite sugen på en sådan... Känns väldigt smidig att ha när man behöver skruva isär och ihop grejer.
Nä, kanske nästa månad, ena grabben fyller 4 så han får presenter ist för villhöver till mig :rofl:
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
L Lopex skrev:
Borrskruvdragare
DF012DSJ

Någon som har koll på den, är i behov av en mindre skruvdragare som man lätt kan ta fram när små saker ska göras.

Mvh
Håller också med nedanstående att satsa på 12v
Jag har visserligen Bosch gsr-15 fc 12v men makita är såklart liknande om man just vill ha makita.
Enda gången jag plockat fram 18v makitan är när ett 70mm hål skulle borras upp för en spott samt slagskruvdragaren 18v när 6x120 skruv skulle användas till en vägg.
Annars använder jag 12v boschen till allt smått, och där är den perfekt.
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
Jag kör DDF483 med ett 2Ah-batteri. Blir nätt och fint det med.
 
W Willewonka skrev:
Håller också med nedanstående att satsa på 12v
Jag har visserligen Bosch gsr-15 fc 12v men makita är såklart liknande om man just vill ha makita.
Enda gången jag plockat fram 18v makitan är när ett 70mm hål skulle borras upp för en spott samt slagskruvdragaren 18v när 6x120 skruv skulle användas till en vägg.
Annars använder jag 12v boschen till allt smått, och där är den perfekt.
12v + 40v eller allt i 18v(20v) är väl den givna strategin ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.