Min slagskruvdragare DTD152 blir sinnessjukt varm, luktar bränt gummi efter en stunds användande. Den blir så pass varmt att jag knappt kan trycka in den mot skruven med andra handen utan att bränna mig. Vanligt med makita slagskruvdragare?
 
M Mjolnir skrev:
Min slagskruvdragare DTD152 blir sinnessjukt varm, luktar bränt gummi efter en stunds användande. Den blir så pass varmt att jag knappt kan trycka in den mot skruven med andra handen utan att bränna mig. Vanligt med makita slagskruvdragare?
Har inte upplevt det med min 152. Däremot råkade jag ut för liknande med en hilti 14v för många år sen så troligtvis är det något som gått sönder i den.
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Har inte upplevt det med min 152. Däremot råkade jag ut för liknande med en hilti 14v för många år sen så troligtvis är det något som gått sönder i den.
Reklamerade den genom Bauhaus då garantin är kvar så får vi se vad de säger.
 
K
Funderar på att köpa en mutterdragare Makita DTW190Z till byte av sommar/vinterdäck.

Någon som har testat den, funderar på om det blir för klent med 190Nm

Tycker priset på 846:- inkl. frakt ligger på en bra nivå.
 
K K. L skrev:
Funderar på att köpa en mutterdragare Makita DTW190Z till byte av sommar/vinterdäck.

Någon som har testat den, funderar på om det blir för klent med 190Nm

Tycker priset på 846:- inkl. frakt ligger på en bra nivå.
Har inte testat men läst rescensioner med missnöjda användare som tänkt ha de till att byta hjul, hade satsat minst på Dtw285 eller Dtw300 :) Den finns för ~ 740:- inkl frakt på Amazon.se om du ändå vill prova.
 
  • Gilla
K. L
  • Laddar…
K K. L skrev:
Funderar på att köpa en mutterdragare Makita DTW190Z till byte av sommar/vinterdäck.

Någon som har testat den, funderar på om det blir för klent med 190Nm

Tycker priset på 846:- inkl. frakt ligger på en bra nivå.
Kan eventuellt fungera om du spänt själv innan men har en verkstad gjort det är den definitivt för klen. Min dtw285 är även den för klen om en verkstad varit i närheten av hjulet.
 
  • Gilla
K. L och 1 till
  • Laddar…
K K. L skrev:
Funderar på att köpa en mutterdragare Makita DTW190Z till byte av sommar/vinterdäck.

Någon som har testat den, funderar på om det blir för klent med 190Nm

Tycker priset på 846:- inkl. frakt ligger på en bra nivå.
190Nm är väldigt lite. Kommer inte räcka ens för vanliga bult och framförallt inte om det är någon hjulbult som kärvar.
Milwaukee 18V har 1/2" muttermaskin som många använder, den har 1900Nm som jämförelse.
Personbilar har 100-170Nm åtdragningsmoment, kolla vad just din bil har.
 
  • Gilla
K. L
  • Laddar…
K
Tack o bock för snabba svar, jag hade fingret på köpknappen innan jag kom på att jag kunde ställa frågan här inne. :)
 
  • Gilla
TCG
  • Laddar…
T
K K. L skrev:
Tack o bock för snabba svar, jag hade fingret på köpknappen innan jag kom på att jag kunde ställa frågan här inne. :)
Jag kör med 300an, lite för att Makitas hemsida nämner att den har 580Nm lossningsmoment, så jag antar att den kan lossa nästan dubbelt så mycket som den kan dra åt :)

Såg att 181an har 330Nm lossningsmoment men där i mellan specificeras inget lossningsmoment så antar att de har samma som för åtdragning
 
  • Gilla
K. L
  • Laddar…
T
När jag ändå är i Makita-tråden igen, jag har sneglat på en kap/ger ett bra tag nu och har fastnat för LS1019L, någon som äger en och har något bra/dåligt att säga om den?
 
Har den och är i stort sett nöjd. Smidig att använda och växla mellan olika lägen. Helt ok spånsugning. Kompakt för sin storlek, även om det låter motsägelsefullt. Snygga snitt med originalbladet.

Det enda jag är besviken på är att den tappar sin vinkelräthet (kan man säga så?) lite för lätt vilket man måste hålla koll på innan man kapar något väldigt känsligt. Enkelt att justera, men ändå irriterande.
 
  • Gilla
Lintto1 och 1 till
  • Laddar…
B
J john.h skrev:
Har inte testat men läst rescensioner med missnöjda användare som tänkt ha de till att byta hjul, hade satsat minst på Dtw285 eller Dtw300 :) Den finns för ~ 740:- inkl frakt på Amazon.se om du ändå vill prova.
Vart på Amazon hittar man den under tusenlappen?
 
B
J john.h skrev:
Syftade på DTW190Z med det priset, stigit lite sen igår nu ser jag,
[länk]
Aha, uppfattade det som att det var DTW285 eller DTW300 du syftade på :D
 
B breakman skrev:
Aha, uppfattade det som att det var DTW285 eller DTW300 du syftade på :D
Beklagar, då hade jag också handlat. :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.