nikasp
hobbs hobbs skrev:
Kul att du är nöjd! Den dyker upp till diskussion här hemma ibland, men vi har inte slagit till ännu.. Funkar det bra med batteridriften?
Jo, minns inte antal timmar men kör man på 10 grader håller det väldigt många timmar. Har varit på fisketur med tält och bilnära. Riktigt lyxigt med kall öl och youghurt till frukost dagen efter trots högsommar. Jag fick med två st 6Ah batterier som jag alltid laddar fullt. När man är ute och åker bil så kör den på 12V medan bilen är igång och sedan på batterier när man står stilla.

Stoooor skillnad mot att ha en 12V billig box som får kämpa för att hålla kyla. Den här kyler ner allt till inställd temp snabbt. Körde länge på 5 grader i boxen men onödigt då 10 grader känns som kylskåpskallt.

Svårt att hitta manualen men står att den håller 5 grader med 2x5,0Ah i 11,5 timmar. Tror den fixar 17-18 minst om man kör 10 grader och större batterier.

https://www.makita.se/cooler-and-warmer-box-dcw180
 
nikasp nikasp skrev:
Jo, minns inte antal timmar men kör man på 10 grader håller det väldigt många timmar. Har varit på fisketur med tält och bilnära. Riktigt lyxigt med kall öl och youghurt till frukost dagen efter trots högsommar. Jag fick med två st 6Ah batterier som jag alltid laddar fullt. När man är ute och åker bil så kör den på 12V medan bilen är igång och sedan på batterier när man står stilla.

Stoooor skillnad mot att ha en 12V billig box som får kämpa för att hålla kyla. Den här kyler ner allt till inställd temp snabbt. Körde länge på 5 grader i boxen men onödigt då 10 grader känns som kylskåpskallt.

Svårt att hitta manualen men står att den håller 5 grader med 2x5,0Ah i 11,5 timmar. Tror den fixar 17-18 minst om man kör 10 grader och större batterier.

[länk]
Okok, det låter ju väldigt bra! Det får nog bli en sån till sommaren.. Tack för svar. :)
 
T
Hallå,

Sitter och kollar på en DUR369, köpte en Ryobi-trimmer ifjol och den fungerar bra till gräset men vi har diverse grejor utmed tomten som den får kämpa alldeles för mycket med, så tänkte köpa något rejälare.

Någon som äger en och kan säga något bra eller dåligt? Har redan en uppsjö med batterier så hade gärna kört på Makita.

https://www.verktygsvaruhuset.se/product/makita-dur369az-rojsag-2x18v
 
LoweW
T tunellm skrev:
Hallå,

Sitter och kollar på en DUR369, köpte en Ryobi-trimmer ifjol och den fungerar bra till gräset men vi har diverse grejor utmed tomten som den får kämpa alldeles för mycket med, så tänkte köpa något rejälare.

Någon som äger en och kan säga något bra eller dåligt? Har redan en uppsjö med batterier så hade gärna kört på Makita.

[länk]
Jag är väldigt nöjd med min. Perfekt för att använda på tomten någon gång i veckan. Betydligt tystare och lättare än bensindrivna (y) Har man större mängder av något kraftigare sly/buskage är såklart bensindriven att föredra men med en normal villatomt täcker denna & ordentlig handsåg alla behoven.
 
K
T tunellm skrev:
Hallå,

Sitter och kollar på en DUR369, köpte en Ryobi-trimmer ifjol och den fungerar bra till gräset men vi har diverse grejor utmed tomten som den får kämpa alldeles för mycket med, så tänkte köpa något rejälare.

Någon som äger en och kan säga något bra eller dåligt? Har redan en uppsjö med batterier så hade gärna kört på Makita.

[länk]
(y)En sån vill jag ha till sommaren.:love:
Nån som vet skillnaden på 369 och 368.
 
T
LoweW LoweW skrev:
Jag är väldigt nöjd med min. Perfekt för att använda på tomten någon gång i veckan. Betydligt tystare och lättare än bensindrivna (y) Har man större mängder av något kraftigare sly/buskage är såklart bensindriven att föredra men med en normal villatomt täcker denna & ordentlig handsåg alla behoven.
Tack!
Det är rätt vildvuxet på två delar av tomten där Ryobin inte riktigt räcker till, ifjol tog jag gräsklipparen och körde fläckvis med vinkel och det gick bra (men grannarna tror nog att jag är dum i huvudet ) så tror inte att jag ska behöva en bensindriven.

Kör du bara med tråd eller de andra huvudena också?
 
T
K K. L skrev:
(y)En sån vill jag ha till sommaren.:love:
Nån som vet skillnaden på 369 och 368.
Visste inte ens att 368 fanns, kollade lite nu och ser knappt någon skillnad .. hmmm, någon annan som vet?
 
LoweW
T tunellm skrev:
Visste inte ens att 368 fanns, kollade lite nu och ser knappt någon skillnad .. hmmm, någon annan som vet?
368 har en svagare motor nere vid bladet & 369 en lite starkare motor vid batterierna med en axel genom hela maskinen.

Jag valde 369an för att jag inte vill ha motorn i det blöta gräset.
 
  • Gilla
tunellm och 1 till
  • Laddar…
När vi hade en liten trädgård och ville kunna trimma några gräskanter då och då använde vi en enklare batteridriven Ryobi. Det fungerade helt OK även om jag lätt fick ont i axlarna redan efter några minuter av att arbeta på det sättet.

Sedan flyttade vi och fick mycket större trädgård med lite vildvuxnare delar. Ryobin testades men det gick inte att komma genom lite högre och tätare gräs, så vi köpte en Makita DUR368AZ. Det var en enorm skillnad på alla sätt. Med selen på kan jag köra mycket längre utan att få några problem med axlarna eller bli trött på något sätt. Den tuggar sig enkelt genom tjockt gräs med tråden eller plastknivarna när man sveper fram och tillbaka. Låter inte speciellt mycket heller. Att röja något kraftigare än högt och tjockt gräs har jag inte provat.

Ryobin med batteri kostade kanske en tredjedel av Makitan utan batterier, så skillnaden har väl sin förklaring. Jag har aldrig testat någon annan modell så jag kan inte jämföra med andra märken eller med en bensindriven.

369AZ har större diameter (360/430 mm) och högre varvtal men samtidigt väger den mer. Den verkar också ha "automatisk hastighetsreglering som sparar batteri".
 
  • Gilla
tunellm och 1 till
  • Laddar…
LoweW
T tunellm skrev:
Tack!
Det är rätt vildvuxet på två delar av tomten där Ryobin inte riktigt räcker till, ifjol tog jag gräsklipparen och körde fläckvis med vinkel och det gick bra (men grannarna tror nog att jag är dum i huvudet ) så tror inte att jag ska behöva en bensindriven.

Kör du bara med tråd eller de andra huvudena också?
Jag gick all-in och köpte ett oregon jet huvud med tråd. Förklippta & kolfiberförstärkta trådar som slaktar det mesta. Köpte också en riktig sågklinga som jag inte testat än. Minns att jag läste att 369an i minsta laget för att kunna använda klinga men det ska gå.
 
  • Gilla
tunellm
  • Laddar…
T
LoweW LoweW skrev:
368 har en svagare motor nere vid bladet & 369 en lite starkare motor vid batterierna med en axel genom hela maskinen.

Jag valde 369an för att jag inte vill ha motorn i det blöta gräset.
Aha! Då är 369 absolut att föredra, min lilla Ryobi har också motorn där nere. Dels hamnar onödigt mycket vikt där och dels tycker jag den blir svårare att rengöra i och med att jag inte riktigt törs spola av den pga att motorn sitter där.
 
T
LoweW LoweW skrev:
Jag gick all-in och köpte ett oregon jet huvud med tråd. Förklippta & kolfiberförstärkta trådar som slaktar det mesta. Köpte också en riktig sågklinga som jag inte testat än. Minns att jag läste att 369an i minsta laget för att kunna använda klinga men det ska gå.
Har du en länk till tråden?

Det följer med en klinga i paketet från verktygsvaruhuset: https://www.verktygsvaruhuset.se/product/makita-dur369az-rojsag-2x18v

Denna:
https://www.toolab.se/makita-d-66064-slyklinga-2-tandad-255x254mm


Såg nu att även 368-paketet kommer med en klinga, https://www.verktygsvaruhuset.se/product/makita-dur368az-rojsag-2x18v

denna:
https://www.toolab.se/makita-d-66008-slyklinga-4-tandad-230x254mm

368ans såg ju relativt rejäl ut för en lekman som mig
 
LoweW
T tunellm skrev:
Aha! Då är 369 absolut att föredra, min lilla Ryobi har också motorn där nere. Dels hamnar onödigt mycket vikt där och dels tycker jag den blir svårare att rengöra i och med att jag inte riktigt törs spola av den pga att motorn sitter där.
Yao, jag resonerade likadant. Känns mest hållbart (y)
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
LoweW
T tunellm skrev:
Har du en länk till tråden?

Det följer med en klinga i paketet från verktygsvaruhuset: [länk]

Denna:
[länk]


Såg nu att även 368-paketet kommer med en klinga, [länk]

denna:
[länk]

368ans såg ju relativt rejäl ut för en lekman som mig
Jag har samma 2-tandade slyklinga du länkade, denna tråden med detta huvudet & denna klingan. Men jag köpte allt från en lokal handlare.

Edit: Ja, 368an skulle nog duga för mig med men jag tror 369an håller längre.
 
  • Gilla
Lime113 och 1 till
  • Laddar…
T
LoweW LoweW skrev:
Jag har samma 2-tandade slyklinga du länkade, denna tråden med detta huvudet & denna klingan. Men jag köpte allt från en lokal handlare.

Edit: Ja, 368an skulle nog duga för mig med men jag tror 369an håller längre.
Det var ändå rätt bra pris där, stort tack!

Ja det lutar åt 369an för min del också, främst pga placeringen av motorn.
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.