liten uppdatering. har nu byggt upp nästan hela stommen med Makitan och den har miss-skjutit 2-3ggr ungefär på ca 1200spik.

Jag skulle tro att det var inkörningsproblem jag råkade ut för, pistolen har legat på hyllan ett tag och kolven och de andra rörliga delarna hade "kärvat" lite. nu när den fått arbeta har den funkat mer eller mindre felfritt.

Övrigt utlåtande? ja det är som vanligt när jag köper verktyg:

Kikar på nytt verktyg och kollar på de billigare varianterna. inser att jag bara MÅSTE ha just detta verktyg, kan inte för mitt liv förstå hur jag ens överlevt utan det tidigare. och i och med detta habegär överger jag snabbt budgetmodellerna (i detta fallet tryckluftsdrivna), och även hitachin pga Ni-cd batterier.

motiverar inköpet för mig själv med diverse undanflyket :)

köper, får hem den, känner och klämmer och testar och känner nästan jämt: "Fan Henke, det här var kanske lite onödigt att lägga så mycket pengar på ett verktyg".

lite småbitter över mig själv börjar jag använda det och snart är jag helfrälst. ångrar mig inte en sekund.

Kort ocg gott om Makitan: var oroligt i början, men nu är jag helnöjd. några småsaker stör jag mig dock på:

* måste ha insexnyckel för att ändra djupinställningen, stönigt när man växlar mellan att skjuta "rakt" och skråspikning.

*när man hänger upp den på en 45regel så är det precis den passar. man klämmer lätt på avtryckaren för magasinfjäderna, vilket resulterar i att den tappar greppet om spikraden som ligger i. lätt att ladda om fjädern, men lite irriterande

* det saknas on/off knapp, man måste ta ur batteriet

* när det är för få spik i magasinet kan man ej skjuta, och det är ju bra. då stoppar man i en remsa till bara. problemet är att när man har 4spik kvar att skjuta innan maskinen låser sig pga för få spik så går det inte att stoppa i en ny remsa, då spikpaketet blir för långt. dvs man måste ladda i en ny remsa inom 3 spik, vilket jag tycker är för långt. 10spik hade varit lagom.

mvh Henke

Samma fenom hänger med på Hitachin :)
(insex, saknas on/off, och spärr - hängaren vet ja inte dock, har den på stege eller byxhälla när jag inte kan lägga ifrån mig den)

E
Härligt att det löste sig för dig med pistolen. Vilken spik körde du med?

Elfson skrev:
Härligt att det löste sig för dig med pistolen. Vilken spik körde du med?
släta Hitachi 90mm. skjutit över 1000st utan några större problem. ska snart lägga 17mm råspont på taket, och då kör jag nog med 65mm spik (Firmahold, pirat). återkommer när jag testat detta, blir ju några spikar där också :)

En annan fråga. hur noga är det med att rengöra/smörja maskinen? gasen ska ju innehålla smörjmedel så så nogrannt borde det väl inte vara?

mvh Henke

Min Hitachi har spruckit i plasten 2ggr (1ggn i massa minusgrader, och en ggn oförklarligt på våren), och sista ggn då jag handlade delar så frågade jag specifikt med vad jag skulle smörja efter att jag torkat rent hela pistolen invändigt med CRC´s rengöringsspray som jag använde.
Serviceteknikern sa att det bara var att skjuta på som vanligt, och att gasen smörjer.
Sagt och gjort, och den har funkat fint sedan dess.

Ska försöka vara mer noggrann med rengöringsintervallen hädanefter iaf :)

Tjo igen.

enligt manualen ska man göra rent, samt smörja med Makitas spray. självklart är det n¨ågon standardspray dom använder som jag lika gärna kan köpa varsom helst, frågan är bara vad mans ka ha. CRC rengöringspray funkar som rengöring säger du, men man bör väl även smörja upp kolvloppet innan gassmörjningen sätter igång som kontinuerlig smörjning? använder du någon sådan smörja eller lämnar CRC rengöringspray en "fet" yta?

mvh Henke

CRC Bräkleen (Bräkleen lämnar inga rester. Spraya på detaljerna som skall rengöras, låt rinna av och lufttorka. Avlägsnar olja, fett, smuts och hartsbildningar från broms-, kopplings-, och växeldetaljer.) använde jag, dock ej på o-ringar eller annat icke-metall.
Använde ingen smörja, skulle inte behövas enligt serviceteknikern.
Ev. (minns inte helt 100) så droppade jag nån droppe olja på o-ringen.

Hitachis serviceblad säger: rengörning av kammaren/loppet, filtret, runt fläkten.
Sedan fram med kolven/tryckstycket och 3-4droppar i loppet/kammaren, och på o-ringen runt fläkten.
Och klart (i stora drag).

Upprepas var 10000:e spik (9gaspatroner).

Om man har en spikpistol med gas och man använder den sällan håller sig gasen mellan gångerna?

De har datumstämpel, men jag har inte märkt någon försämring efter ett år. Enda är att man inte kan ha patronen i pistolen, då töms den.

Jag har inte märkt några problem då den legat länge. :)

Tänkte mest på läckage av gasen.

Har inte märkt att den töms på Hitachin.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.