gjorde ett utförligt test där jag variera olika spika och sköt. pistolen började troget med 2 blankskott även för paslodespiken. sen bytte jag spik och helt plötsligt började den skjuta felfritt. sköt några skott med ett märke sen bytte jag spik och så höll jag på så. sköt sedan ca 150-200spik med endast ett blankskott tror jag.

har inte blivit klokare, men jag ska ju börja bygga snart så jag får se hur den agerar då.

• DSC00150.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00151.jpg
    Skapa konto
  • DSC00152.jpg
    Skapa konto
  • DSC00153.jpg
    Skapa konto
  • DSC00154.jpg
    Skapa konto
  • DSC00155.jpg
    Skapa konto
vojma skrev:
Axminster har nu Makitan för £266 + VAT ~ 3350 + frakt

[länk]
vojma- Du får lägga av med det där - Nu blev jag ju köpsugen... Bra pris! Trist bara att sista panelbrädan sattes igår... :S

slacker skrev:
vojma- Du får lägga av med det där - Nu blev jag ju köpsugen... Bra pris! Trist bara att sista panelbrädan sattes igår... :S
Se det som en anledning att bygga nåt mer. En friggeboda eller lekstuga kanske?

vojma skrev:
Se det som en anledning att bygga nåt mer. En friggeboda eller lekstuga kanske?
Bah - Pulat hela dagen med trappen till altanen - 11 steg, 1800 bred med fris... snickeri utan dess like.

Tyvärr behövs inte ngn spikpicka till trallen.. :(

På tal om spikpicka - Köpte några tusen Essve spik häromdagen och jag kan tycka att det gnistrar mer än vanligt i stompickan - En Senco SP901XP jämfört med tidigare spik!? Luktar, tja, bränt.. :O

Islagsdjupet ser ut att ändrats från föregående sida?
Är det bara spiken som skiljer, eller är det nå annat som ändrats/justerats?

busgraab skrev:
gjorde ett utförligt test där jag variera olika spika och sköt. pistolen började troget med 2 blankskott även för paslodespiken. sen bytte jag spik och helt plötsligt började den skjuta felfritt. sköt några skott med ett märke sen bytte jag spik och så höll jag på så. sköt sedan ca 150-200spik med endast ett blankskott tror jag.

har inte blivit klokare, men jag ska ju börja bygga snart så jag får se hur den agerar då.
Vad för Paslode spik är det du köpt, den såg oxå ut att ha rund skalle....?

Funkade den i GN900SE, jag var helt övertygad att RoundDrive passade IM90 men inte GN900SE som ska köra D-skalle..

Redigerat:
clain skrev:
Vad för Paslode spik är det du köpt, den såg oxå ut att ha rund skalle....?
tjo! fick mig några remsor hos en återförsäljare. rundskallade 34graders är med förskjuten skalle, dvs spiken sitter i ena "hörnet" på skallen.

FredrikR skrev:
Islagsdjupet ser ut att ändrats från föregående sida?
Är det bara spiken som skiljer, eller är det nå annat som ändrats/justerats?
när jag sköt första gångerna var djupanslaget med "hårdare" ställt. har på dessa skjutningar flyttat ut det ganska mycket. ca 4-5 "hack". kanske därför jag får bättre resultat`?

vojma skrev:
Axminster har nu Makitan för £266 + VAT ~ 3350 + frakt

[länk]
Det blir nog att lägga en beställning fast tydligen kan man ej köpa gaspatroner och servickittet från axminister då de ej verkar skicka dessa saker utanför UK, Funkar tex paslodes gaspatroner i makitan eller kan man bara använda makitas orginalpatroner?

busgraab skrev:
när jag sköt första gångerna var djupanslaget med "hårdare" ställt. har på dessa skjutningar flyttat ut det ganska mycket. ca 4-5 "hack". kanske därför jag får bättre resultat`?
Jag tycker det börjar se bra ut efter justeringen, om man bortser från blankskotten.
Även blankskotten blir ju mindre synliga efter justeringen, och skjuter man sen en ny spik (om den nu går iväg ;)) så syns nog inte första märket alls.
Jag gissar den var för hårt ställd från början, det kanske även kan variera lite i trycket du håller pistolen mot virket, viss ovana av modellen och ev. lite tyngre än andra pistoler man är van med?

Hoppas det löser sig och du blir nöjd med den. :)

clain skrev:
Funkade den i GN900SE, jag var helt övertygad att RoundDrive passade IM90 men inte GN900SE som ska köra D-skalle..
Bör ju funka iom 34gradig, och busgrabbs verkar fonka fint. :)

arwid skrev:
Det blir nog att lägga en beställning fast tydligen kan man ej köpa gaspatroner och servickittet från axminister då de ej verkar skicka dessa saker utanför UK, Funkar tex paslodes gaspatroner i makitan eller kan man bara använda makitas orginalpatroner?
Lawson skickar patroner, dock endast via färja +väg. bara så att du vet.

mvh Henke

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.