Märkligt! De borde med lätthet skjuta in dessa spikar. Står ju inget som helst hos Makita att man inte kan använda vissa typer av spik. Bara de är D-skallade.

L

jodå, jag hittade ett datablad där specen står och då står det smooth eller unilock på 90mm, medans det står med ring på alla andra dimensioner.

mvh Henke

Smooth = ???? (sk blank eller slät kanske?)
Unilock = ??? (någon som vet?)

Bara sett kammade, skruvade & ring

Lagavulin

Smooth är slät spik
unilock heter också partly ringed, dvs dom är inte ringade så mycket som de övriga, bara några få ringar längst fram. unilock är makitas egen benämning på partly ringed

/Henke

Trist att Makitan inte verkar klara alla sorters spik på 34 grader.

Hitachin blev genast med intressant.

L

Hitachin och Makitan har typ samma slagkraft. tittat man på hitachins spik så finns det inte ringad 90mm spik där heller.
http://www.lawson-his.co.uk/scripts/products.php?cat=Hitachi First Fix Nails

min egen gissning: Hitachin får inte heller i 90mm ringspik. detta är dock en gissning.

gick i samma val och kval som du, Makitan vann då jag är otroligt nöjd med Makitas grejer sen förr, samt att NiCd batterier känns rätt 80-tal som Hitachin använder

Instämmer i 80-tal ang. NiCd batterier..
Har byggt ett helt garage med min Hitachi med 'vanlig'/huggen/slät spik och det håller ihop.

Jag ser ingen anledning att oroa sig över att de inte verkar orka med ringspiken? :)

har fått picka nu.

första intrycket. gedigen, men stor, man blir lite trött av att hålla den.

provspikning. blev först riktigt besviken. locket som håller gastuben hoppade upp hela tiden. kunde skjuta ett skott i taget, jag använda Hitachi gaspatron, visade sig att det sitter en extra plastgrej på hatten som man kan ta bort. antar att den distansen används av hitachi, men inte på makita.
Nu kunde jag skjuta skott efter skott.

började med hitachi 90spik och justerade djupet lite. skjuter bra, men får uppfattningen av att den sk´juter olika djupt. kunde inte riktigt säga vad det berodde på. sköt ifs på två lösa brädbitar på backen så det var inte uberstabilt.

bytte till 63mm spik, samma djupinställning, då sköt den i spiken på tok för långt. kanske meningen att man måste ändra djupinställningen mellan spiklängderna? mer störande var att nu började den skjuta blankt. slagstiften satt för långt ner så spiken fastnade på sidan om slagstiftet istället för att glida under. jag fick skjuta några blanka skott innan spiken hoppade fram, eller snarare innan slagstiftet hoppade över spikskallen. vet inte om det beror på pistol eller på spiken (budget). måste skjuta lite stomme innan jag säga något mer men lite besviket måste jag säga att jag inte är jätteimponerad hitills. tyvärr.

en annan fråga, finns det någon som är sugen på att köpa gas`? jag köpte kit, dvs spik + gas, och gas ska tydligen inte ligga för länge. jag har 3-4flaskor mer än vad jag behöver för stunden, så är någon sugen på att köp dem billigare än vad man brukar göra i sverige får ni hojta till.

mvh Henke

provat lite mer. sköt typ 4-5blanka på raken, sen några spik, sen några blanka igen. ingen höjdare. lossade då överdelen och putte upp slagstiftet en gång.
sen sköt jag 2 magasin utan ett enda blankskott. mysko, kan inte förstå varför den funkar bra nu? jaja, får nog vänta tills stombygget drar igång inom en vecka så jag får använda den live. har några brädlappar med typ 150spik i nu :)

upplever fortfarande att djupet skiljer mellan spiken, särskilt på 90-spik, 75mm är jämnare resultat på. några erfarenheter gällande detta?

mvh Henke

Jag spikade panel & lockläkt på husets ena gaveln förra året med Makitas släta 90mm & 75mm ring utan några som helst problem, aldrig skjutit något blankskott eller upplevt några direkta problem vad jag kan komma på så här i efterhand..

Men "ingen regel utan undantag", du kan ju ha haft otur och fått ett måndagsexemplar. :(

Är dock helt lyrisk över batterikapaciteten, laddade dem faktiskt bara för skojs skull en gång för att se hur lång tid det tog. Har annars inte "behövt" ladda en endaste gång under hela förra sommaren, trots att pistolen varit igång hela dagarna och även fått legat när det varit fikapauser mm.. :)

Upplevde det som att jag fick bättre resultat på hur djupt den drog i spiken när jag bytte till Paslode's panelnos, då var det bara att trycka med "full kraft" mot panelen och skjuta av.
Med standard nosen fick jag känslan av att jag tryckte in spetsen i virket mer eller mindre och att spiken då drev olika djupt..

Jag har pratat med Makita support, och dom trodde självklart att det berodde på spiken. dom hade aldrig hört talas om problemet. men jag har som sagt skjutit både hitachi och firmahold och kan ej märka skillnad.
dom rekommenderade Paslode spik, så jag ska köpa några strippar paslode spik och testa och se om jag märker någon skillnad. felar den då så ska jag reklamera. men oavsett så har jag nu typ 9000spik jag troligen inte kan använda med pistolen... hurra.

Hålen ni ser på bilderna är blankskott. vill ni att eran panel ska se ut så här?

• DSC00146.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00147.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser inge kul ut, hoppas det löser sig.

Ser ut som slagstiftet går för långt/djupt i min värld?
De få ggr jag fått blankskott kan jag inte minnas dett blivit lika stort/djupt märke?
(med Hitachin då)

Jag skulle börja undersöka om det är nåt med spikmatningen/magasinet som kärvar/krånglar och gör att inte nästa spik matas fram.

det har jag redan kollat. spiken matas fram korrekt, det är slagstiftet som sitter för långt ner så spikskallen träffar slagstiftet på sidan och där tar det stopp. slagstiftet ska vara högre upp så skallen hamnar under slagstiftet istället att träffa det på sidan.

har vart och skaffat gunnebo samt paslode spik nu och ska testa med ikväll

E
Hur gick pistolen med paslodespiken?

Nu har jag inte kört så mycket, men tror inte det är mer än ett eller två blankskott på några hundra av Julas finska spik. Verkar mysko.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.