Tog fram Essvespiken som jag lovade att fota.. men kom inte helt i mål :)

@jockedoh
Vad har det varit för problem med Makitorna?

FredrikR

Jag har läst att de första makitorna som kom ut att de inte klara köras så hårt med, men det har kunnat vara de första makitorna och att de nu har ersatt problemet. Det var nån som hade köpt en makita gn900se och den hade gått i sönder 3 ggr på ett år och fått ersätta den med en paslode. Själv är jag väldigt intresserad av makitan och ska kanske slänga en beställning snart. Men lite osäker e jag för man vill ju inte köpa en produkt som inte klara av tempot man kör med den. Jag står väger mellan en makita eller paslode.

Klarar tempot..? :)
Ska du använda den privat eller jobbar du som snickare?

saltman skrev:
Sitter som berget så spika rätt för dom är svåra att dra ut.
hmm detta får mig fundera på om det kanske är overkill med ringshaft. smooth eller round shaft är kanske mer än tillräckligt för att hålla ihop en stomme?

jag är ju egentligen ute efter den spiken som är mest lik en "vanlig jävla 4tum" :)
frågan är om ring eller smooth är närmast.

mvh Henke

jockedoh skrev:
Tjena!

Är ny på forumet och undrar om det är någon som kan hjälpa mig med mitt beslut? Jag har tänkt att skaffa mig en spikpistol nu inför kommande projekt i sommar. De spikpistoler som jag är intresserade av är Makita gn900se, paslode im90i eller hitachi Nr90gr. vilken är bäst av dem tre och vilken skulle ni rekommendera?
Jag har Makitan, men har inte hunnit spika så mycket med den så jag kan säga om den håller i längden eller för högt tempo. Den har sedvanlig Makita känsla så jag har inga betänkligheter när det gäller kvaliteten. Jag får dock intrycket av att alla de 3 du räknar upp tillverkas av samma OEM leverantör. Om det sedan är Paslode som tillverkar eller någon annan vet jag inte. Detta misstänker jag pga likheten i design och kompabilitet på gas och tillbehör.

Så, här kommer äntligen en bild på Essves 90mm 21gradiga spik 'Huggen' :)

• DSC_0446.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
busgraab skrev:
hmm detta får mig fundera på om det kanske är overkill med ringshaft. smooth eller round shaft är kanske mer än tillräckligt för att hålla ihop en stomme?

jag är ju egentligen ute efter den spiken som är mest lik en "vanlig jävla 4tum" :)
frågan är om ring eller smooth är närmast.

mvh Henke
90mm maskinspik motsvarar ju 100mm vanlig, jag tror inte du behöver oroa dig att stommen ska trilla isär om du spikar med nån 90mm spik och spikpistol. :)

busgraab skrev:
Tjenare Saltman!
Kanon med någon som har dessa spik som jag tänkt köpa! har du således även skjutit ringshanked 90mm spik med GN900:an? dessa går i fullt och behöver ej efterspikas?

kvalitetsintryck på spiken över lag är ok?

har du provat deras gas också?

mvh Henke
Gasen som följer med funkar fint. Har inte använt nån annan gas så har egentligen inget att jämföra med men den som ingår har jag inte haft problem med.

Spiken känns som hög kvalitet, inget har fastnat i pistolen eller så.

Kan inte skjuta 90mm ring med min gn900. Ska testa mer i helgen var gränsen går. Har mest skjutit 63mm ring och det har gått hur bra som helst.

FredrikR

jag skulle använda den både privat och i jobbet

Jag är mer inne på att köpa makitan istället för pasloden. Jag har en annan fråga drar den in 90mm spik utan problem? Är det någon som har provat att sätta på en paslode panel nos på makitan? Har tittat två olika panel nosar på verktygsladan och jag tror att det ska vara den äldre varianten av dem http://www.verktygsladan.nu/advanced_search_result.php?keywords=nos&x=0&y=0

Har inte testat 90 spik, men vet att det skall vara den nya varianten av panelnos.

Hitachin drar i 90mm spik utan några som helst problem, kan inte tänka mig att vare sig Pasloden eller Makitan skulle ha problem med detsamma.

Hur många joule ligger makitan på för pasloden ligger på 105 joule?

En annan sak att kanske fundera på är om man vill ha spik med rund skalle (21gradig) eller c-skalle (clipped - 34gradig).
Makitan tar väl 34gradig.
Hitachin 21gradig.
Paslode 34gradig.

Paslode verkar ha 34gradig spik med rund skalle dock.

det finns spik med offset på skallen. dvs rund skalle, men skallen är förskjuten till skaftet. detta gör att spiken kan packas ihop lika tätt som D-skalle, men ser ut som Runda skallar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.