Fick mail från Gunnebo där de säger att deras runda 34 gradersspik klarar alla pickor med D-skalle.

Lagavulin

Hitatchin har jag sett finns i två varianter, en för 21 och en för 34.

Någon som skjutit runda i D-maskin? Om detta funkar bra är nog Makitan näst på listan.

Lagavulin

saltman skrev:
Gasen som följer med funkar fint. Har inte använt nån annan gas så har egentligen inget att jämföra med men den som ingår har jag inte haft problem med.

Spiken känns som hög kvalitet, inget har fastnat i pistolen eller så.

Kan inte skjuta 90mm ring med min gn900. Ska testa mer i helgen var gränsen går. Har mest skjutit 63mm ring och det har gått hur bra som helst.
provat att skjuta 90mm ringshank något mer? tycker det är konstigt att spiken står som kompatibel med Makita om så inte är fallet?

mvh Henke

Just det, har glömt att fråga. är det samma fattning på gastuberna på makita, hitachi samt paslode? dvs en gas passar alla?

Jag har kört med Hitatchi gas i min Makita och enda jag råkat ut för är att tuben verkar vara något mindre i diameter så jag fått sätta lite tape på den så den trycker in ventilen ordentligt. Kan vara just den patronen som strular också. Det skall iaf vara samma patroner till vissa modeller av Paslode, Makita och Hitatchi.

Vart hittar man en GN900SE till bästa pris. Har kollat på Axminster och Power-tools och där tar dom ca £350 + VAT = £470 = strax under 5000 SEK.

Lawson och Toolstop ligger på ca £300 + VAT = £360 = cirka 4000 SEK.

Finns dom billigare någonstans?

Jag har kört Hitachin med både Hitachi och Paslodegas.
Då Paslodegas användes flyttade jag över hatten/ventilen från en tom Hitachiflaska.

busgraab skrev:
provat att skjuta 90mm ringshank något mer? tycker det är konstigt att spiken står som kompatibel med Makita om så inte är fallet?

mvh Henke
Skjutit några 90mm ring. Se bild, spiken i mitten är 75mm ring, dom andra är 90mm ring med olika djupinställning, hjälpte inte.

• DSC00311.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad var det som inte hjälpte? Lite otydlig info för mig.

Mvh Lagavulin

Han menade att det spelade ingen roll hur han ställt djupinställningen för pickan, den drog ändå inte in hela 90 spiken.

Testade min med ringad 90 spik. Gick lika lilla. Dock så verkar det som det är lite fråga om teknik och val av spik. Höll jag emot ordentligt så drog den nästan in hela och jag tror det kan funka rätt OK med torrare virke än den jag provade på som legat ute hela sommaren. Dock så kan det vara så att huggen eller slät är det som gäller för 90 spik och Makitan.

som info, har ju beställt Makitan. blev ringad 63mmspik samt ringad 75mm spik, båda budget.
köpte sedan Hitachis 90mm släta spik. hitachis var billigare än makita, och budget fanns bara som ring.

mvh Henke

Dubbelkollar! Var detta med D-skalle?

L

Mina var D-skalle från Jula, de på bilden ser också ut att vara D. Har inte köpt någon mer 90 spik då det funkar för mig även om jag får ha hammaren i ena handen, det är mest panel som står på menyn för spikning hos mig i sommar.

även spiken från lawson var med D-skalle. ville egtnligen inte ha D, men har hellre en Makita än en hitachi, och jag kom fram till att jag antagligen aldrig kommer att störa mig på D:n

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.