returen returen skrev:
det är ju modernt nu för tiden
Enligt tillförlitliga källor definierar sig mäklaren på Söndagar som man.
 
  • Haha
JockeÅgren och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn
R RGöte skrev:
Du menar ”Givetvis bör köparen genomföra…”, dvs inte säljaren, eller hur?
Haha ja precis så klart köparen! 😀
 
  • Gilla
RGöte
  • Laddar…
R RGöte skrev:
Mäklaren menar på att en besiktningsprotokoll skulle gynna oss, i fall affären inte går vidare.
Köparen har undersökningsplikten och får då bokostnader denna. Skulle säljarna dra sig ur p g a ngt som uppkommer på besiktningen så har ni ju alltid möjlighet att ”starta om” och gör er egen besiktning för att vis på vilka ev brister som finns och kommande köpare har detta svart på vid vid en budgivning. Ärligt så hade jag tvekat att sälja till köpare som redan innan kontraktet är skrivet ska börja strula och klydda. Undrar va dom kommer med sedan…Men det beror ju såklart på i vilken situation ni är i. Ni är fria att sälja till vem ni vill, och det behöver inte vara den som lägger högst bud. Och mäklaren verkar ju inte riktigt stödja er i hela den här processen heller. Vilket är väldigt tråkigt. Och fel.
 
  • Gilla
Alti och 6 till
  • Laddar…
G
R RGöte skrev:
Mäklaren menar på att en besiktningsprotokoll skulle gynna oss, i fall affären inte går vidare.
Ifall affären inte går vidare kan ni ta det då.

Alternativa förklaringar

1. Mäklaren är ett r..vhål (inte ett orimligt antagande).
2. Ni har missförstått mäklaren.
3. Mäklaren vet någon ni inte vet, kanske börjar köparna vackla.
 
  • Gilla
JazzMina och 2 till
  • Laddar…
G Grannens Häck skrev:
Ifall affären inte går vidare kan ni ta det då.

Alternativa förklaringar

1. Mäklaren är ett r..vhål (inte ett orimligt antagande).
2. Ni har missförstått mäklaren.
3. Mäklaren vet någon ni inte vet, kanske börjar köparna vackla.
Skulle tro att det handlar om punkt 3. Samtidigt säger hon att köparna är JÄTTE intresserade.
 
M MagicFingers skrev:
mäklare är samma skrot och korn som bilförsäljare... tänk på det..

men en liten parentes på det hela att du får dra av kostnaden för en besiktning som utgift på vinsten på huset. så det är ju en liten tröst iaf., OM du vill nyttja den tjänsten...
Hej - hur menar du ”OM jag vill nyttja den tjänsten..”? Kan man ta upp det under rubriken ”Mäklaravgifter” eller ”Förbättringsuppgifter” Eller annat?
 
M MagicFingers skrev:
mäklare är samma skrot och korn som bilförsäljare... tänk på det..

men en liten parentes på det hela att du får dra av kostnaden för en besiktning som utgift på vinsten på huset. så det är ju en liten tröst iaf., OM du vill nyttja den tjänsten...
Hej - hur menar du ”OM jag vill nyttja den tjänsten..”? Kan man ta upp det under rubriken ”Mäklaravgifter” eller ”Förbättringsuppgifter” Eller annat?
S sjoelund skrev:
Men gör den inte det skulle du ju kunna göra en besiktning då...
Jag förstår dig! Samtidigt tänker jag att om det inte blir en försäljning, då har jag en besiktningsrapport till halva priset. Eller hur?
 
  • Gilla
Runtrunt
  • Laddar…
R RGöte skrev:
Hej - hur menar du ”OM jag vill nyttja den tjänsten..”? Kan man ta upp det under rubriken ”Mäklaravgifter” eller ”Förbättringsuppgifter” Eller annat?
Avgift till mäklare går under rubriken försäljningsutgifter likt besiktning och homestyling.
 
  • Gilla
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
R RGöte skrev:
Jag förstår dig! Samtidigt tänker jag att om det inte blir en försäljning, då har jag en besiktningsrapport till halva priset. Eller hur?
Det där skulle jag skitit i.
Går du med på det, visar du onödig svaghet gentemot "köparen". -" Den dumme fan kan jag lura hur mycket som helst. Vänta bara ..."
 
  • Gilla
Filbert och 4 till
  • Laddar…
Eftersom du skriver att köparna enligt mäklaren är "JÄTTEINTRESSERADE" så hade jag bara svarat mäklaren att i så fall är affären klar och inga mer undersökningar eller pengar behövs....

Ingen som är "JÄTTEINTRESSERAD" backar för en kostnad på typ 8000 kr eller vad en besiktning kan kosta.....
 
  • Gilla
Sona2012 och 10 till
  • Laddar…
I Intet skrev:
Det där skulle jag skitit i.
Går du med på det, visar du onödig svaghet gentemot "köparen". -" Den dumme fan kan jag lura hur mycket som helst. Vänta bara ..."
Hej alla, det lutar åt att vi säger NEJ till att bekosta halva besiktningen. Men är det någon som råkat ut för krav för köparen på sänkning av priset EFTER besiktning? Vad gäller om man inte vill sänka priset? Kan man vägra sälja och dra sig ur?
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Eftersom du skriver att köparna enligt mäklaren är "JÄTTEINTRESSERADE" så hade jag bara svarat mäklaren att i så fall är affären klar och inga mer undersökningar eller pengar behövs....

Ingen som är "JÄTTEINTRESSERAD" backar för en kostnad på typ 8000 kr eller vad en besiktning kan kosta.....
Precis, håller med! Fattar inte vad dem vill egentligen?
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
R RGöte skrev:
Precis, håller med! Fattar inte vad dem vill egentligen?
Förhandla, såklart...
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Förhandla, såklart...
För 4000 kr? När dem erbjöd 6.5MSEK för huset!
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
R RGöte skrev:
Hej alla, det lutar åt att vi säger NEJ till att bekosta halva besiktningen. Men är det någon som råkat ut för krav för köparen på sänkning av priset EFTER besiktning? Vad gäller om man inte vill sänka priset? Kan man vägra sälja och dra sig ur?
Normalt sett skriver man kontrakt innan besiktningen, då kan man välja att ha eller inte ha med besiktningsklausul. I den kan man specificera villkor för eventuell prissänkning/kontraktsavbrott
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.