47 484 läst · 181 svar
47k läst
181 svar
Mäklaren trycker på att vi ska betala för överlåtelsebesiktning
Jag har ingen aning om hur vanligt det är, men jag som köpare fick en fuktskada hanterad genom att Anticimex besiktning, beställd av säljaren, missade ett fel. I mitt fall gick det väldigt smidigt.L lat skrev:
Eftersom mäklaren är så "ivrig" ligger det nog en hund begravd i detta fall. Vad skulle annars motivera ett så oprofessionellt agerande? Har mäklaren kommit med utfästelser till budgivare bakom TS rygg?Fairlane skrev:
Ja så är det. Köparen erbjuds alltid "köpa in sig" på besiktningen och sannolikt får mäklaren kickback även på den transaktionen.R RGöte skrev:
Jag hade tackat nej till detta erbjudande. Budgivningen är ju klar och fokus borde ligga på att få till kontraktskrivning.
Det kan väll vara köparna som bett mäklaren om en besiktning? För så länge dom bara vunnit budgivning och inte skrivit på kontraktet är dom inte bundna till köpet ännu. Skulle det dyka upp något på besiktningen, så dom drar sig ur så står säljaren utan en besiktning att visa nästa köpare.
Håller med!Demmpa skrev:Som säljare kan man göra en besiktning INNAN huset läggs ut till försäljning för att lättare kunna sälja huset samt eventuellt teckna "dolda fel"-försäkring.
När ni har kommit så långt i processen som ni har gjort så är det KÖPAREN som bör besikta fastigheten.
Edit:
Om ni nu i detta läge tecknar "dolda fel"-försäkring så ändrar ni förutsättningarna för budgivningen med risk att budgivaren hoppar av.
Funderar på om ni i det läget även kan bli skadeståndsskylldiga.
Hör och häpna! Mäklaren kom tillbaks nu och skriver att” budgivaren kan gå med att betala halva kostnaden för besiktningen om vi kan stå för andra halva”.Intet skrev:
Fattar inget längre.
Det är inga stora summor vi pratar om jämfört köpeskillingen, men principiellt sett om köparen har undersökningsplikt, varför ska säljaren bekosta halva kostnaden för besiktningen?
Vad är era åsikter?
Husägare
· Småländska höglandet
· 3 933 inlägg
Om det här påhittet inte kommer från mäklaren, är det här köpare som luktar problem!R RGöte skrev:
Hälsa köparen att de självklart står för sin besiktning, och om de framhärdar med sitt krav går ni vidare med en annan spekulant (för det fanns fler, om jag förstod saken rätt?). Ni har fortfarande all rätt att sälja till vem ni vill, och inget är hugget i sten förrän köpekontraktet är påskrivet.
"Undersökningsplikten ligger på köparen. Det är av betydelse att köparen utför sin egen besiktning utan påverkan från säljaren; väljer sin egen besiktningsman. Inga garantier finns. Alla hus har fel. Detta hus är XX år gammalt och vi kan anta att allt/det mesta/detta är i behov av åtgärder inom ett/fem/xx år."R RGöte skrev:
Mina fem öre.