L lat skrev:
Är det nånsin någon, köpare eller säljare, som haft nytta av en "dolda fel" försäkring?
Kan en sådan överhuvudtaget någonsin falla ut?
Jag har ingen aning om hur vanligt det är, men jag som köpare fick en fuktskada hanterad genom att Anticimex besiktning, beställd av säljaren, missade ett fel. I mitt fall gick det väldigt smidigt.

• Gilla
Vemsomhelst2
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Mäklaren får säkert lite betalt för förmedlingen men det kan knappast röra sig om några stora summor. Mäklaren borde fokusera på att få affären i mål så att de får betalt, inte jaga någon extra tusenlapp.
Eftersom mäklaren är så "ivrig" ligger det nog en hund begravd i detta fall. Vad skulle annars motivera ett så oprofessionellt agerande? Har mäklaren kommit med utfästelser till budgivare bakom TS rygg?

• Gilla
Klantskalle och 12 till
  • Laddar…
Unikt namn
R RGöte skrev:
Kan det vara så att besiktningsfirman delar rapporten med köparen och svarar på deras frågor mot en avgift?
Dvs får betalt 2 gånger för samma överlåtelsebesiktning…
Ja så är det. Köparen erbjuds alltid "köpa in sig" på besiktningen och sannolikt får mäklaren kickback även på den transaktionen.

Jag hade tackat nej till detta erbjudande. Budgivningen är ju klar och fokus borde ligga på att få till kontraktskrivning.

• Gilla
Jan Hallberg och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Jag hade tackat nej till detta erbjudande. Budgivningen är ju klar och fokus borde ligga på att få till kontraktskrivning.
Det mäklaren försöker göra, är att sabotera försäljning. Frågan är då given. -Vem tjänar på det?

• Gilla
JazzMina
  • Laddar…
Det kan väll vara köparna som bett mäklaren om en besiktning? För så länge dom bara vunnit budgivning och inte skrivit på kontraktet är dom inte bundna till köpet ännu. Skulle det dyka upp något på besiktningen, så dom drar sig ur så står säljaren utan en besiktning att visa nästa köpare.

• Gilla
Jonas Sthlm
  • Laddar…
A Allmäntvetgirig skrev:
Det kan väll vara köparna som bett mäklaren om en besiktning?
Nej.

Demmpa Demmpa skrev:
Som säljare kan man göra en besiktning INNAN huset läggs ut till försäljning för att lättare kunna sälja huset samt eventuellt teckna "dolda fel"-försäkring.

När ni har kommit så långt i processen som ni har gjort så är det KÖPAREN som bör besikta fastigheten.

Edit:
Om ni nu i detta läge tecknar "dolda fel"-försäkring så ändrar ni förutsättningarna för budgivningen med risk att budgivaren hoppar av.
Funderar på om ni i det läget även kan bli skadeståndsskylldiga.
Håller med!
Intet Intet skrev:
Eftersom mäklaren är så "ivrig" ligger det nog en hund begravd i detta fall. Vad skulle annars motivera ett så oprofessionellt agerande? Har mäklaren kommit med utfästelser till budgivare bakom TS rygg?
Hör och häpna! Mäklaren kom tillbaks nu och skriver att” budgivaren kan gå med att betala halva kostnaden för besiktningen om vi kan stå för andra halva”.
Fattar inget längre.
Det är inga stora summor vi pratar om jämfört köpeskillingen, men principiellt sett om köparen har undersökningsplikt, varför ska säljaren bekosta halva kostnaden för besiktningen?
Vad är era åsikter?

• Wow
  • Gilla
Klantskalle och 5 till
  • Laddar…
Avvisa att ni ska betala någonting, men tillåt köparen att göra en icke förstörande besiktning.

• Gilla
Alti och 16 till
  • Laddar…
Unikt namn
Jag hade svarat:
Givetvis bör säljaren genomföra sin enligt jordbalken lagstadgade undersökningsplikt, men det är inget vi har möjlighet att sponsra ekonomiskt.

• Gilla
Mrs Flyte och 24 till
  • Laddar…
Är mäklaren verkligen "mäklare" ? Tycks som om han kör med eget regelverk.

• Gilla
Klantskalle och 13 till
  • Laddar…
R RGöte skrev:
varför ska säljaren bekosta halva kostnaden för besiktningen?
Vad är era åsikter?
Då behöver mäklaren bara pynta hälvten själv. 😁.

• Gilla
  • Haha
TommyC och 7 till
  • Laddar…
R RGöte skrev:
Hör och häpna! Mäklaren kom tillbaks nu och skriver att” budgivaren kan gå med att betala halva kostnaden för besiktningen om vi kan stå för andra halva”.
...
Vad är era åsikter?
Om det här påhittet inte kommer från mäklaren, är det här köpare som luktar problem!
Hälsa köparen att de självklart står för sin besiktning, och om de framhärdar med sitt krav går ni vidare med en annan spekulant (för det fanns fler, om jag förstod saken rätt?). Ni har fortfarande all rätt att sälja till vem ni vill, och inget är hugget i sten förrän köpekontraktet är påskrivet.

• Gilla
JockeÅgren och 10 till
  • Laddar…
R RGöte skrev:
Vad är era åsikter?
"Undersökningsplikten ligger på köparen. Det är av betydelse att köparen utför sin egen besiktning utan påverkan från säljaren; väljer sin egen besiktningsman. Inga garantier finns. Alla hus har fel. Detta hus är XX år gammalt och vi kan anta att allt/det mesta/detta är i behov av åtgärder inom ett/fem/xx år."

Mina fem öre.

• Gilla
JLKR och 7 till
  • Laddar…
O olotor skrev:
Förmodligen tjänar mäklaren pengar på besiktningar han kan ordna.
Som hon kan ordna. 👍

• Gilla
  • Haha
guggen och 8 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Är mäklaren verkligen "mäklare" ? Tycks som om han kör med eget regelverk.
Varför har mäklaren blivit en man? Det står tydligt hon i trådstarten....

• Gilla
  • Haha
Mrs Flyte och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.