R RGöte skrev:
För 4000 kr? När dem erbjöd 6.5MSEK för huset!
Absolut. Det är nog vanligt. När jag köpte mitt hus efter vi skrivit papper gick säljaren runt och visade och försökte fråga om han inte skulle kunna ta med det ena och det andra för det behövde väl inte jag och så vidare. Det handlade om hundralappar.
 
  • Gilla
  • Arg
Citrona och 3 till
  • Laddar…
O
R RGöte skrev:
Hej alla, det lutar åt att vi säger NEJ till att bekosta halva besiktningen. Men är det någon som råkat ut för krav för köparen på sänkning av priset EFTER besiktning? Vad gäller om man inte vill sänka priset? Kan man vägra sälja och dra sig ur?
Det är många som både försökt få igenom prisavdrag efter besiktning och som lyckats. Ibland kan jag förstå det, som en bekant som ej kom åt krypgrunden innan kontraktsskrivning där besiktningsmannen sen upptäckte brister. Där fick min bekant igenom ett prisavdrag.

Men i andra fall så är det, enligt mig, helt sjuka saker. Som att besiktningsmannen skriver att ”huset behöver målas om” och sen vill köparen ha prisavdrag för det.
 
  • Gilla
lidhem och 2 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Det är många som både försökt få igenom prisavdrag efter besiktning och som lyckats. Ibland kan jag förstå det, som en bekant som ej kom åt krypgrunden innan kontraktsskrivning där besiktningsmannen sen upptäckte brister. Där fick min bekant igenom ett prisavdrag.

Men i andra fall så är det, enligt mig, helt sjuka saker. Som att besiktningsmannen skriver att ”huset behöver målas om” och sen vill köparen ha prisavdrag för det.
Det är ju fullt tillåtet att förhandla om vad som helst. Det handlar om samma gamla sanning. Säljaren vill sälja så dyrt som möjligt och köparen vill köpa så billigt som möjligt och då kastas all form av "moral" över bord. Det får man helt enkelt räkna med.

Alternativt kan man göra som jag gjorde. Köpte hus rejält billigt genom att förhandla genom att säga -du får xxx kr. För det kommer jag inte att pruta, begära besiktning, kräva städning etc. Ge mig bara nyckeln och gå. Gick hur bra som helst. Utan mäklare dessutom. 😀🍻
 
Redigerat:
  • Gilla
Citrona och 4 till
  • Laddar…
R RGöte skrev:
Hej - hur menar du ”OM jag vill nyttja den tjänsten..”? Kan man ta upp det under rubriken ”Mäklaravgifter” eller ”Förbättringsuppgifter” Eller annat?

Jag förstår dig! Samtidigt tänker jag att om det inte blir en försäljning, då har jag en besiktningsrapport till halva priset. Eller hur?
En besiktning från säljaren ger jag inte ett öre för. Om jag vill köpa hus så besiktigar jag det men med en besiktningsman jag själv väljer. Bortkastade pengar.
 
  • Gilla
Citrona
  • Laddar…
O
I Intet skrev:
Det är ju fullt tillåtet att förhandla om vad som helst. Det handlar om samma gamla sanning. Säljaren vill sälja så dyrt som möjligt och köparen vill köpa så billigt som möjligt och då kastas all form av "moral" över bord. Det får man helt enkelt räkna med.

Alternativt kan man göra som jag gjorde. Köpte hus rejält billigt genom att förhandla genom att säga -du får xxx kr. För det kommer jag inte att pruta, begära besiktning, kräva städning etc. Ge mig bara nyckeln och gå. Gick hur bra som helst. Utan mäklare dessutom. 😀🍻
Absolut! Men då förhandlade du innan kontraktskrivning!

Att först ge ett bud, skriva kontrakt och sen efter besiktningen komma och påpeka saker som varit varit fullt synliga innan. Det är sånt jag vänder mig emot.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
R RGöte skrev:
Hej alla, det lutar åt att vi säger NEJ till att bekosta halva besiktningen. Men är det någon som råkat ut för krav för köparen på sänkning av priset EFTER besiktning? Vad gäller om man inte vill sänka priset? Kan man vägra sälja och dra sig ur?
Detta händer hela tiden. OM det kommer något krav efter besiktning så behöver ni inte acceptera detta, det blir alltid en förhandling om man vill. Däremot ger det potentiella köparen möjlighet att backa ur och få tillbaka sin handpenning.
 
  • Gilla
RGöte
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Absolut! Men då förhandlade du innan kontraktskrivning!

Att först ge ett bud, skriva kontrakt och sen efter besiktningen komma och påpeka saker som varit varit fullt synliga innan. Det är sånt jag vänder mig emot.
Och det är ju där vi hamnar i dolda-fel träsket. Vem har skyldighet till vad?
 
R RGöte skrev:
Hej alla, det lutar åt att vi säger NEJ till att bekosta halva besiktningen. Men är det någon som råkat ut för krav för köparen på sänkning av priset EFTER besiktning? Vad gäller om man inte vill sänka priset? Kan man vägra sälja och dra sig ur?
Ja, jag var med och sålde min mormors hus. Besiktningen visade att taket, vill jag minnas, var i sämre skick än förväntat så säljaren menade att de var tvungna att ta sig an det relativt direkt istället för om några år. Vi gick med på att pruta lite grann på priset.

Jag ”köpte” själv ett radhus som visade sig vara helt inrökt.Visningen var på en sommardag med korsdrag så vi kände det inte då. Ville ha prisavdrag för sanering men det blev ingen affär.

Du kan vägra att sälja och dra dig ur, om inget annat är inskrivet i ett påskrivet kontrakt med besiktningsklausul.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
R RGöte skrev:
Hej alla, det lutar åt att vi säger NEJ till att bekosta halva besiktningen. Men är det någon som råkat ut för krav för köparen på sänkning av priset EFTER besiktning? Vad gäller om man inte vill sänka priset? Kan man vägra sälja och dra sig ur?
Det absolut vanligaste är en öppen besiktningsklausul, dvs köparen får besiktiga inom en viss tid och kan sen dra sig ur affären eller köpa enligt påskrivet kontrakt.
Det är de två val som finns, men i praktiken finns såklart möjlighet att förhandla om vissa saker, exempelvis priset, men då är det egentligen en uppsägning av avtalet och ett nytt avtal.
Säger köparen 'vi vill sänka priset med 100' så kan ni säga ja, och nytt kontrakt skrivs, eller nej och då går köparen avgöra om de vill köpa ändå eller riva kontraktet.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Y YuGi skrev:
Ja, jag var med och sålde min mormors hus. Besiktningen visade att taket, vill jag minnas, var i sämre skick än förväntat så säljaren menade att de var tvungna att ta sig an det relativt direkt istället för om några år. Vi gick med på att pruta lite grann på priset.
Har en kollega som jag rekommenderade att göra egen besiktning då man inte ska lita på säljarens. Taket var i så dåligt skick att säljaren la nytt tak på egen bekostnad då det inte var säkert att det skulle hålla tätt tills överlåtelsen...

Det är såna större saker besiktningen är till för. Inte att få 50kr avdrag på huset för att ett täcklock var skadat
 
  • Gilla
super_zen och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det absolut vanligaste är en öppen besiktningsklausul, dvs köparen får besiktiga inom en viss tid och kan sen dra sig ur affären eller köpa enligt påskrivet kontrakt.
Det är de två val som finns, men i praktiken finns såklart möjlighet att förhandla om vissa saker, exempelvis priset, men då är det egentligen en uppsägning av avtalet och ett nytt avtal.
Säger köparen 'vi vill sänka priset med 100' så kan ni säga ja, och nytt kontrakt skrivs, eller nej och då går köparen avgöra om de vill köpa ändå eller riva kontraktet.
Jag har meddelat mäklaren att vi tänker inte bekosta köparens besiktning. Fick nyss svar att köparna tar hela kostnaden. Det gick fort!

På onsdag ska det skrivas på kontraktet inkl besiktningsklausulen. Har bett att få den kopia på det senast på tisdag så jag kan läsa på!

Tack till er alla som har kommenterat och delat med av era erfarenheter!
 
  • Gilla
MaxBackstrom och 24 till
  • Laddar…
R RGöte skrev:
Jag har meddelat mäklaren att vi tänker inte bekosta köparens besiktning. Fick nyss svar att köparna tar hela kostnaden. Det gick fort!

På onsdag ska det skrivas på kontraktet inkl besiktningsklausulen. Har bett att få den kopia på det senast på tisdag så jag kan läsa på!

Tack till er alla som har kommenterat och delat med av era erfarenheter!
då får ju mäklaren sin kickback ändå...
 
  • Gilla
  • Haha
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Om man besiktigar innan så är det ju för att göra huset mer attraktivt och därmed öka bud/intresse. Om väl budgivningen är klar vore det helt sjukt att bekosta en besiktning som säljare. Det är köparens pilsner. Det är som att måla om huset efter det är sålt.
 
  • Gilla
Jan Ehn och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Det är som att måla om huset efter det är sålt.
Eller tänka innan man pratar.
 
I Intet skrev:
Eller tänka innan man pratar.
ja det är ju inte många som kopplar in hjärnan innan de öppnar munnen
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.