Fairlane
returen returen skrev:
då får ju mäklaren sin kickback ändå...
Om köparen beställer tjänsten via mäklaren ja, men det gör man väl inte?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Om köparen beställer tjänsten via mäklaren ja, men det gör man väl inte?
mäklaren har väl sålt in tjänsten till nästa offer annars är det en oduglig säljare
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
returen returen skrev:
mäklaren har väl sålt in tjänsten till nästa offer annars är det en oduglig säljare
Mäklaren jag haft gav mig bara en lista på 6 bolag/besiktningsmän i närheten när jag frågade, så jag antar det inte var någon kickback där. Skulle tro det är vanligare på varudeklarerat och annat som är närmare samarbete med mäklaren.
 
R RGöte skrev:
Hej och tack för svaret!

Det framkommer inte om den av mäklaren valda överlåtelsebesiktningen inkluderar även en dolda fel försäkring. Ska kolla det med henne?
Utan dolda fel förstärkning är väl ingen anledning att göra en överlåtelsebesiktning vid det här skedet, eller hur?

Kanske mäklaren har en saftig rabatt hos besiktningsfirman, som jag inte skulle få annars?

Kan det vara så att besiktningsfirman delar rapporten med köparen och svarar på deras frågor mot en avgift?
Dvs får betalt 2 gånger för samma överlåtelsebesiktning…
Nej, är besiktningsfirman seriös så delar dom inte besiktningen med någon annan än beställaren. Dom har inte rätt att dela besiktningen med någon annan än den som beställer den.
 
  • Gilla
returen och 2 till
  • Laddar…
R RGöte skrev:
Hej,

Vi söker råd och tips angående överlåtelsebesiktning i samband med försäljningen av vårt hus.
Vi säljer vårt hus och vi har en köpare som varit här 2 gånger och som vunnit budgivningen. Nu säger mäklaren att vi som säljare ska betala för en överlåtelsebesiktning och hon kan beställa det och sköter det praktiska med besiktningsfirman.

Men behöver vi som säljare verkligen göra en överlåtelsebesiktning om det finns redan en köpare som vunnit budgivningen ?
Jag kan tänka mig att vi gör det om det inkluderar en dolda fel försäkring.
Jag tänker att säljaren har undersökningsplikt och bör beställa och betala för en överlåtelsebesiktning.
Det känns förvirrande att mäklaren trycker på att vi ska betala för det, nu när vi har en köpare som redan vunnit budgivningen.

Vad hade ni gjort? Vad tycker ni om mäklarens åsikt? Tack!
Finns inga konstigheter här. Och man behöver inte vara det minsta konspiratorisk.
Troligen är det så här enkelt:
1. K med högsta bud kontaktas av mäklare M för kontraktskrivning.
2. K säger att K vill se ett besiktningsprotokoll.
3. M erbjuder sig att ordna fram en besiktningsman. (underförstått att K betalar).
4. K surnar till och menar att det är säljarens sak att fixa en besiktning. Det har köparen sett att säljare gör i 50-11 hemnet-annonser. Och K undrar vad det är för supergirig säljare som inte kan pynta för besiktning av sig eget hus, när denne drar in en saftig köpeskilling. Verkar finnas mycket skit i det huset.
5. M blir orolig att affären faller. Och trycker på säljaren att ordna en besiktning.

Inget konstigt med andra ord. Krävs lite människokunskap bara.
 
  • Gilla
Filbert och 4 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Finns inga konstigheter här. Och man behöver inte vara det minsta konspiratorisk.
Troligen är det så här enkelt:
1. K med högsta bud kontaktas av mäklare M för kontraktskrivning.
2. K säger att K vill se ett besiktningsprotokoll.
3. M erbjuder sig att ordna fram en besiktningsman. (underförstått att K betalar).
4. K surnar till och menar att det är säljarens sak att fixa en besiktning. Det har köparen sett att säljare gör i 50-11 hemnet-annonser. Och K undrar vad det är för supergirig säljare som inte kan pynta för besiktning av sig eget hus, när denne drar in en saftig köpeskilling. Verkar finnas mycket skit i det huset.
5. M blir orolig att affären faller. Och trycker på säljaren att ordna en besiktning.

Inget konstigt med andra ord. Krävs lite människokunskap bara.
Eller också har du helt enkelt fel!
 
  • Gilla
MaxBackstrom och 1 till
  • Laddar…
R RGöte skrev:
Hej,

Vi söker råd och tips angående överlåtelsebesiktning i samband med försäljningen av vårt hus.
Vi säljer vårt hus och vi har en köpare som varit här 2 gånger och som vunnit budgivningen. Nu säger mäklaren att vi som säljare ska betala för en överlåtelsebesiktning och hon kan beställa det och sköter det praktiska med besiktningsfirman.

Men behöver vi som säljare verkligen göra en överlåtelsebesiktning om det finns redan en köpare som vunnit budgivningen ?
Jag kan tänka mig att vi gör det om det inkluderar en dolda fel försäkring.
Jag tänker att säljaren har undersökningsplikt och bör beställa och betala för en överlåtelsebesiktning.
Det känns förvirrande att mäklaren trycker på att vi ska betala för det, nu när vi har en köpare som redan vunnit budgivningen.

Vad hade ni gjort? Vad tycker ni om mäklarens åsikt? Tack!
Lite inte på denna mäklare. Ta rätt på en egen firma för detta uppdrag
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
M
I Intet skrev:
Eller tänka innan man pratar.
Att tänka innan man talar är som att torka sig i röven innan man skiter.
 
  • Haha
  • Gilla
M.Bergman och 2 till
  • Laddar…
R RGöte skrev:
Hej alla, det lutar åt att vi säger NEJ till att bekosta halva besiktningen. Men är det någon som råkat ut för krav för köparen på sänkning av priset EFTER besiktning? Vad gäller om man inte vill sänka priset? Kan man vägra sälja och dra sig ur?
När jag köpte nuvarande hus, fick säljaren byta den sen bara något år nyuppsatta fasaden pga att det upptäcktes fel.
Vill du inte sänka priset eller åtgärda ev. fel kan köparen tacka nej. (om man skrivit det i köpekontraktet)
 
Om köparen efter besiktningen vill pruta med motiveringen upptäcka fel så vet du ju vilka fel som finns och kan bestämma utifrån det.

Om köparen hoppar av efter besiktningen och inte motiverar det så kan du ju anlita samma besiktningsman för en egen besiktning, denne vet ju redan allt om huset och det borde bli mycket billigare eftersom denne inte ens behöver besikta igen 😉
 
  • Gilla
RGöte
  • Laddar…
Jag upplever att det i Stockholmsområdet är ganska vanligt att säljarna låter göra en besiktning som potentiella köpare får ta del av och köparen kan betala en slant för att träffa besiktningsmannen för genomgång av protokollet. Där resonerar man som så att besiktningsmännen är neutrala och följer sina checklistor/protokoll för att göra i ett tidigt skede ge en så bra bild som möjligt på husets skick. Kända skador är redan belysta och kan beaktas av potentiella köpare i budgivningen.
Görs besiktning efter kontraktsskrivningen och skador framkommer först då så blir en obekvämare diskussion om åtgärder v/s kostnader för att åtgärda skadorna o dyl.

Här i Umeåområdet så är det däremot mer vanligt med besiktningsklausul och köpare som låter göra besiktningen.

Att tillsammans utse besiktningsman och dela på kostnaden kan vara en god tanke för att poängtera att hen ska vara just neutral/opartisk.
 
  • Gilla
MorpH
  • Laddar…
R RGöte skrev:
Hej,

Vi söker råd och tips angående överlåtelsebesiktning i samband med försäljningen av vårt hus.
Vi säljer vårt hus och vi har en köpare som varit här 2 gånger och som vunnit budgivningen. Nu säger mäklaren att vi som säljare ska betala för en överlåtelsebesiktning och hon kan beställa det och sköter det praktiska med besiktningsfirman.

Men behöver vi som säljare verkligen göra en överlåtelsebesiktning om det finns redan en köpare som vunnit budgivningen ?
Jag kan tänka mig att vi gör det om det inkluderar en dolda fel försäkring.
Jag tänker att säljaren har undersökningsplikt och bör beställa och betala för en överlåtelsebesiktning.
Det känns förvirrande att mäklaren trycker på att vi ska betala för det, nu när vi har en köpare som redan vunnit budgivningen.

Vad hade ni gjort? Vad tycker ni om mäklarens åsikt? Tack!
https://www.anticimex.se/overlatels...721vlcLPOMrzcpyf9i_IlY1SkRKsiGLAaAhG8EALw_wcB Om inte huset innanförsäljning var varudeklarerat, så är det köpare som betalar. Inget snack
 
  • Gilla
RGöte
  • Laddar…
1. Du bör göra en egen besiktning.
2. Du bör välja en egen besiktningsman
3. Du skall INTE förlita dig på säljarens överlåtelsebesiktning. Den är värd noll.
4. Du skall INTE teckna en dolda fel försäkring. Väldigt väldigt väldigt lite är ett dolt fel.

Tack/sven
 
  • Gilla
Christer g Carlsson och 2 till
  • Laddar…
Att köpa in sig i en säljarsiktning har HD dömt ut, det är inte att uppfylla sin undersökningsplikt och kan bli mycket dyrt för köparen senare om problem uppstår.
 
R RGöte skrev:
Hej,

Vi söker råd och tips angående överlåtelsebesiktning i samband med försäljningen av vårt hus.
Vi säljer vårt hus och vi har en köpare som varit här 2 gånger och som vunnit budgivningen. Nu säger mäklaren att vi som säljare ska betala för en överlåtelsebesiktning och hon kan beställa det och sköter det praktiska med besiktningsfirman.

Men behöver vi som säljare verkligen göra en överlåtelsebesiktning om det finns redan en köpare som vunnit budgivningen ?
Jag kan tänka mig att vi gör det om det inkluderar en dolda fel försäkring.
Jag tänker att säljaren har undersökningsplikt och bör beställa och betala för en överlåtelsebesiktning.
Det känns förvirrande att mäklaren trycker på att vi ska betala för det, nu när vi har en köpare som redan vunnit budgivningen.

Vad hade ni gjort? Vad tycker ni om mäklarens åsikt? Tack!
Mäklaren har säkert lovat köparen att "huset är i bra skick" och nu har köparen bett mäklaren att backa upp det påståendet. Därför vill mäklaren använda sig av en besiktningsman mäklaren känner som hon vet kommer att vara tillräckligt luddig där det eventuellt behövs (typiskt anticimex).


Hur länge sedan var det köparen signerade avtalet? har tidsfristen (vanligtvis 10-14 dagar) för att häva kontraktet gått ut?


Oavsett hur det är skulle jag ta en diskussion med mäklaren och säga att du inte förstår varför besiktningen nu skall ligga på dig men att du är beredd att dela på kostnaden med mäklaren. Jag misstänker nämligen att köparen har fått kalla fötter och det är aldrig bra med en bråkig köpare.

Det blir mycket svårt för dig att ta reda på vad mäklaren faktiskt betalar, även om du får fakturan från Anticimex, det kan vara så att mäklaren får en ersättning vid sidan av, på samma sätt som tex byggbolag har vid inköp av material (inte svarta pengar alltså men en bonus nu eller årsvis som du inte ser). Du får nöja dig med att kostnaden är avdragsgill mot eventuell vinstskatt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.