SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Ni hade ju köparens personuppgifter på köpekontraktet, då hade ni kunnat uppge dessa till VA-huvudmannen samt elbolaget.

Står det inte något i köpekontraktet om att köparen ansvarar för alla kostnader från tillträdesdagen och framåt?
Godtogs ej
Egenhändig underskrift krävdes
Visserligen skulle vi kunna gå via Kronofogden men....

Nu verkar det lösa sig vad jag hör nu
Firman tar kostnaderna inkl dödsboets extrajobb

• Gilla
Newgolds och 4 till
  • Laddar…
Lasse620 Lasse620 skrev:
Nu verkar det lösa sig vad jag hör nu
Firman tar kostnaderna inkl dödsboets extrajobb
Det är väl det normala att en seriös firma står för sina missar utan minsta snack när man kan visa att de gjort fel. Det låter bra.👍

F.ö. förstår jag inte riktigt vad det tillför med att ta upp en massa andra fall och hur det brukar vara. All information fanns redan i inlägg #1 tillsammans med en tydlig fråga.
Lasse620 Lasse620 skrev:
nu är frågan om vi rent juridiskt kan fakturera mäklaren för våra utlägg samt för nedlagt arbete för att lösa detta
och det rätta svaret i inlägg #2
O O skrev:
Det är klart ni kan fakturera. Är mäklaren schysst betalas er räkning direkt.
🙂

L lbgu skrev:
Alltid roligt att vissa kör med detta argument, handlar det om grav konflikträdsla eller? Det är rätt bra timlön ifall det ger säg 5000:- att skicka ett brev till mäklaren och kräva 5000:- för hans försumlighet. Man måste ha väldigt gott om pengar ifall man inte ska bry sig om sådant.
Sen är det i ett större perspektiv dumt att låta mäklare och andra komma undan med sådana här saker. De lär ju sig ganska snabbt att systematiskt blåsa folk på 'småsummor' ifall de aldrig får mothugg.
När det gäller företag är det ju precis tvärtom. Är jag skyldig Telia 10 kronor och vägrar betala kommer det att sluta med kronofogden. Av någon anledning bjuder inte dessa stora och rika företag på småsummor det inte är värt att bråka om.
"Blåsa"? Mäklaren tjänar ju inte något alls på detta.

Braslappen Braslappen skrev:
Man kan väl blåsa någon även om man inte direkt tjänar något på det. Kunden som förlorar en massa pengar p.g.a. mäklarens inkompetens/slarv/lathet känner sig säkert blåst av mäklaren.

Lasse620 Lasse620 skrev:
Nej det är en annan handling som har med godkännande av överlåtelsen
Men vad var det för handling? Såvitt jag vet behöver man bara ett köpebrev, och i vissa fall även köpekontraktet (om det finns villkor i kontraktet). Och även godkännande från make/maka om det är aktuellt. Osäker på om det gäller när dödsbo säljer, att arvinganas respektive måste godkänna.

Om det nu var godkännande från respektive som saknades, fanns godkännandet inte, eller skickade mäklaren bara aldrig in det?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Det gör väl mäklaren genom att han sparar tid på att slarva, tid som han tycker sig kunna använda på att ragga nya uppdrag. Tid är en värdefull resurs i all form av säljande verksamhet. Varje minut som används olönsamt innebär mindre försäljning.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Ni blandar ihop äganderättens övergång med lagfart. Civilrättsligt gäller det som står i köpekontraktet. Standardklausulen är att allt ansvar och alla förpliktelser, däribland kostnader, övergår till köparen på tillträdesdagen. Har tillträde skett och alla villkor i kontraktet är uppfyllda så har sannolikt köparen kostnadsansvar för förbrukning efter tillträdesdagen. Men man måste läsa avtalet för att veta säkert.

Köpare av fastigheter är skyldiga att söka lagfart, det följer av lag men har inget att göra med civilrättsligt ägande. Man kan äga en fastighet utan lagfart men då riskerar man vite från staten och tvesalu.

Så, läs köpekontrakt och ev. köpebrev. Kräv köparen på kostnader som uppstått efter tillträdet/dagen för äganderättsövergången. Blir det process kommer ni vinna men se till att ha med en duktig jurist. Köparen kommer få betala era ombudskostnader i detta fall.

• Gilla
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det gör väl mäklaren genom att han sparar tid på att slarva, tid som han tycker sig kunna använda på att ragga nya uppdrag. Tid är en värdefull resurs i all form av säljande verksamhet. Varje minut som används olönsamt innebär mindre försäljning.
På vilket sätt har mäklaren slarvat? Vad har hen gjort för att "spara tid"?
Jag tycker du har förutfattade meningar om mäklaren och är nedlåtande i dina lösa antaganden.

L lbgu skrev:
Man kan väl blåsa någon även om man inte direkt tjänar något på det. Kunden som förlorar en massa pengar p.g.a. mäklarens inkompetens/slarv/lathet känner sig säkert blåst av mäklaren.
På vilket sätt har mäklaren varit inkompetent, slarvig eller lat?
Jag tycker du har förutfattade meningar om mäklaren och är nedlåtande i dina lösa antaganden.

På vilket sätt har mäklaren varit inkompetent, slarvig eller lat?
Jag bara utgår från denna tråd. Titeln på tråden är "mäklare slarvar vid försäljning". Vad diskuterar du, perfekta mäklare som aldrig gör fel?

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Jag bara utgår från denna tråd. Titeln på tråden är "mäklare slarvar vid försäljning". Vad diskuterar du, perfekta mäklare som aldrig gör fel?
Det finns säkert mäklare som slarvar ibland. De är också människor. Men att gå från endast slarvig till inkompetent och lat, är direkt oförskämt. Somliga tycks tro att det är helt okej att spy galla över denna yrkeskår.

Det finns säkert mäklare som slarvar ibland. De är också människor. Men att gå från endast slarvig till inkompetent och lat, är direkt oförskämt. Somliga tycks tro att det är helt okej att spy galla över denna yrkeskår.
Som i de flesta yrken så tror jag att det finns inkompetenta mäklare, eller påstår du att det inte finns det. Finns inkompetenta läkare till och med vilket är mycket värre.Lata mäklare finns det garanterat, rätt många människor är lata och några av dem är säkert mäklare.

• Gilla
MarcusGus
  • Laddar…
På vilket sätt har mäklaren slarvat? Vad har hen gjort för att "spara tid"?
Nu påstår trådskaparen att mäklaren har missat att skicka in handlingar till lantmäteriet. Vilket orsakat skada för mäklarens uppdragsgivare. Det är slarv eller värre.

Dessutom har mäklaren när missen påtalats påstått att det är säljaren som inte har skickat in handlingar som behövs. Vilket gör det hela ännu mer anmärkningsvärt.

OM vi nu antar att trådskaparen har detta korrekt klart för sig. Så är det väl rätt tydligt att mäklaren i bästa fall varit slarvig. Och inkompetent och lat ligger också nära till hands, framförallt eftersom han tydligen försökt skylla sitt slarv/inkompetens på sin uppdragsgivare, säljaren.

Håller vi oss till den enkla missen att dokumenten int skickats in, så kan man avskriva det som vanligt mänskligt misstag. Men om han efter påpekande dessutom fortsätter att inte göra sitt jobb, och dessutom försöker skylla detta på säljaren som betalar hans lön... Då kan man inte ursäkta det med mänskligt felande.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Som i de flesta yrken så tror jag att det finns inkompetenta mäklare, eller påstår du att det inte finns det. Finns inkompetenta läkare till och med vilket är mycket värre.Lata mäklare finns det garanterat, rätt många människor är lata och några av dem är säkert mäklare.
Jag påstår ingenting. Det är ju du som påstår att denna mäklare är slarvig, inkompetent och lat. Ogillar sådana (ogrundade) elakheter. Är trött på hur folk ser ner på och har fördomar om mäklare.

Jag påstår ingenting. Det är ju du som påstår att denna mäklare är slarvig, inkompetent och lat. Ogillar sådana (ogrundade) elakheter. Är trött på hur folk ser ner på och har fördomar om mäklare.
Läs inlägget ovan ditt som jag svarade på så borde du fatta.

Handlar det om kollegialitet eller varför försvarar du en mäklare som inte verkar vara så bra på sitt jobb?

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.