Men vad är det för handling som saknats? Köpebrevet?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Lasse620 Lasse620 skrev:
Det gäller tiden efter tillträdet
Vad står det i avtalet gällande driftskostnader? Vad säger köparen om ni påtalat detta?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Alltid roligt att vissa kör med detta argument, handlar det om grav konflikträdsla eller? Det är rätt bra timlön ifall det ger säg 5000:- att skicka ett brev till mäklaren och kräva 5000:- för hans försumlighet. Man måste ha väldigt gott om pengar ifall man inte ska bry sig om sådant.
Sen är det i ett större perspektiv dumt att låta mäklare och andra komma undan med sådana här saker. De lär ju sig ganska snabbt att systematiskt blåsa folk på 'småsummor' ifall de aldrig får mothugg.
När det gäller företag är det ju precis tvärtom. Är jag skyldig Telia 10 kronor och vägrar betala kommer det att sluta med kronofogden. Av någon anledning bjuder inte dessa stora och rika företag på småsummor det inte är värt att bråka om.
I mitt fall är det tvärtom. Men eftersom jag tar 9/10 konflikter så vet jag att det kräver oftast mer än man tror om man ska vara framgångsrik.

Ett flygbolag höll jag på med i 1,5 år och la ned kanske 10h för att få ut 200€. Låg timpeng för det arbetet.

• Haha
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Är inte det normala att säljaren, dödsboet i det här fallet, ser till att ha avslutat alla abonnemang som gäller fastigheten så det är färdigt på tillträdesdagen? Huvudmännen för VA, el, avfall, bredband och så vidare sitter ju inte och bevakar ägarförändringar på bostäder per automatik. Som säljare har jag alltid sagt upp avtal och abonnemang i tid, och sedan låtit den nya ägaren ordna eget.
Det brukar också stå i köpekontraktet att köparen ansvarar för alla kostnader från och med tillträdesdagen. Oftast finns det med en passus om att det gäller även om köparen dröjer med att ordna lagfarten.

• Gilla
TRJBerg och 6 till
  • Laddar…
Men fick köparen tillträde till fastigheten utan att allt pappersarbete var klart? Dvs, ni stod fortfarande som ägare när de fick tillträde?

Är det här huset på en annan ort än ni bor? Tänker på möjligheten att åka och prata med köparen och reda ut det hela på plats kanske kan snabba på processen. Det är ju den som ska ha driftkostnaderna, inte mäklaren, även om mäklaren kan ha felat.

• Gilla
Revolvermanen
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Är inte det normala att säljaren, dödsboet i det här fallet, ser till att ha avslutat alla abonnemang som gäller fastigheten så det är färdigt på tillträdesdagen? Huvudmännen för VA, el, avfall, bredband och så vidare sitter ju inte och bevakar ägarförändringar på bostäder per automatik. Som säljare har jag alltid sagt upp avtal och abonnemang i tid, och sedan låtit den nya ägaren ordna eget.
Det brukar också stå i köpekontraktet att köparen ansvarar för alla kostnader från och med tillträdesdagen. Oftast finns det med en passus om att det gäller även om köparen dröjer med att ordna lagfarten.
Det går inte att avsluta abb för va och el utan att någon annan tar över

• Gilla
fusion och 2 till
  • Laddar…
Hemingway Hemingway skrev:
Men fick köparen tillträde till fastigheten utan att allt pappersarbete var klart? Dvs, ni stod fortfarande som ägare när de fick tillträde?

Är det här huset på en annan ort än ni bor? Tänker på möjligheten att åka och prata med köparen och reda ut det hela på plats kanske kan snabba på processen. Det är ju den som ska ha driftkostnaderna, inte mäklaren, även om mäklaren kan ha felat.
Ja 95 mil

Man står alltid som ägare på tillträdesdagen sedan ska lantmäteriet handlägga om lagfart och där har det tagit stopp utan att vi uppmärksammats på detta

Oanträffbar. Hämtar inte ut rek brev

• Gilla
maxmsm
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men vad är det för handling som saknats? Köpebrevet?
Nej det är en annan handling som har med godkännande av överlåtelsen

Ringer vattenbolaget
Vad gäller det?
-Vill avsluta abonnemag pga ägarbyte
Ok, köpavtal finns?
-Ja.
Namn och personnummer, tack
-XXXXX XXXXX, XXXXXX-XXXX
Tack! Tillträdesdatum för nya ägarna?
-XXXXXX.
Det fixar vi! Vi tar kontakt med nya ägarna för förbrukning prognos o.s.v.
-Låter bra!
Önskas det något mer?
-Nää, bra så! Tack o hej då
Ha en fin dag. Hej då!

Så fungerar samtal när man som ägare/dödsbo ska säga upp abonnemang.
Verkar som ni förlitat er på mäklaren? Står väl i mäklarens "Tips glöm ej: Bland annat avtal!"

• Gilla
polaris78 och 10 till
  • Laddar…
Säljaren måste säga upp abonnemangen. Det brukar inte mäklaren göra. Det är inte alls beroende av vad som händer med lagfarten.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Coolman Coolman skrev:
Ringer vattenbolaget
Vad gäller det?
-Vill avsluta abonnemag pga ägarbyte
Ok, köpavtal finns?
-Ja.
Namn och personnummer, tack
-XXXXX XXXXX, XXXXXX-XXXX
Tack! Tillträdesdatum för nya ägarna?
-XXXXXX.
Det fixar vi! Vi tar kontakt med nya ägarna för förbrukning prognos o.s.v.
-Låter bra!
Önskas det något mer?
-Nää, bra så! Tack o hej då
Ha en fin dag. Hej då!

Så fungerar samtal när man som ägare/dödsbo ska säga upp abonnemang.
Verkar som ni förlitat er på mäklaren? Står väl i mäklarens "Tips glöm ej: Bland annat avtal!"
Fungerade med allt utom VA
Krävde att nye ägaren skickade in ägarbytet med sin underskrift, och det gjorde hen inte trots påstötningar
Mäklaren skulle stöta på
När vi efter att fakturorna fortsatte komma krävde vi att dödsboets avtal skulle upphöra oavsett men då uppdagades att vi utan att veta om det fortfarande stod som ägare

• Ledsen
  • Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
E Eld skrev:
Säljaren måste säga upp abonnemangen. Det brukar inte mäklaren göra. Det är inte alls beroende av vad som händer med lagfarten.
Se svar ovan

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Oftast finns det med en passus om att det gäller även om köparen dröjer med att ordna lagfarten.
Vid samtliga fastighetsköp och försäljningar jag har gjort så har mäklaren löst detta, inte jag.
Sophämtningen har jag fått skriva på vid överlåtelsen vid det 2 senaste köpen.

Lasse620 Lasse620 skrev:
Fungerade med allt utom VA
Krävde att nye ägaren skickade in ägarbytet med sin underskrift, och det gjorde hen inte trots påstötningar
Mäklaren skulle stöta på
När vi efter att fakturorna fortsatte komma krävde vi att dödsboets avtal skulle upphöra oavsett men då uppdagades att vi utan att veta om det fortfarande stod som ägare
I så fall måste ni ju driva kravet mot köparen inte mot mäklaren även om han/hon kan försöka hjälpa till. Det har i alla händelser inte med lagfarten att göra.

• Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Lasse620 Lasse620 skrev:
Det går inte att avsluta abb för va och el utan att någon annan tar över
Ni hade ju köparens personuppgifter på köpekontraktet, då hade ni kunnat uppge dessa till VA-huvudmannen samt elbolaget.

Står det inte något i köpekontraktet om att köparen ansvarar för alla kostnader från tillträdesdagen och framåt?

• Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.