225 047 läst · 445 svar
225k läst
445 svar
Lurar grannen min svärmor ang elförbrukningen för gemensam vattenpump?
Det förstås. Men vi vet inte om detta är fallet här.L Limpan4all skrev:Det som ni verkar ha missat är att det är helt "naturligt" att en sliten ringpump och sliten ejektor (eller valfri av dessa) mycket väl kan gå 24/7 i ett försök att hålla inställt tryck.
Jag har drabbats av detta...
19MWh på ett år istället för det vanliga på 0,2MWh/år...
När jag sänkte från 4,5Bar i börtryck till drygt 1,5Bar så sjönk det ned till normal nivå.
En dränkpump slutar snarare att fungera helt och hållet.
TS får komma tillbaka med en teknisk uppdatering nu iaf!
Nejdå, det har tagits upp ett flertal gånger.L Limpan4all skrev:Det som ni verkar ha missat är att det är helt "naturligt" att en sliten ringpump och sliten ejektor (eller valfri av dessa) mycket väl kan gå 24/7 i ett försök att hålla inställt tryck.
När jag sänkte från 4,5Bar i börtryck till drygt 1,5Bar så sjönk det ned till normal nivå.
Det jag ansåg felaktigt var att asynkronmotorn skulle vara oeffektiv. Det är den normalt inte även om det som du säger finns olika klasser. Men 50% effektförlust obelastad stämmer inte förutom i ett specialfall som jag tagit upp i nån tråd tidigare. En vanlig äldre cirkulationspump som sitter i många villor har en enfas asynkronmotor med 3000 rpm synkronvarvtal. Den är konstruerad så att man kan belasta ner varvtalet väldigt lågt utan att den tar skada. Typ runt 1000rpm.
Den drar i storleksordningen 30-50% av maxeffekt helt utan vatten.
Men det är en speciell tillämpning som inte är relevant för en brunnspump och den normala 3fasmotorn.
Man får hoppas din svärmor kan ta till sig all ellära hon får tillgång till här. Någon hjälp med själva frågan har honknappast fått.
Jodå; Hon har fått hjälpen att hon dels ska kolla om pumpen kör hela tiden, dels gå och kolla mätaren tillsammans med grannen och se om det ligger en decimal som grannen inte tagit hänsyn till.göran claesson skrev:
Efter att den hjälpen kommit så står tråden och brummar på tomgång i väntan på återkoppling.
Va??göran claesson skrev:
Hon har fått massor med svar. Man har förklarat att hon eller mågen ska besöka grannen och diskutera saken och få en förklaring till faktureringen. Det anser jag vara bästa rådet.
Sen har hon fått en hel del tekniska förklaringar till problemet. Några av dem helt felaktiga. Varför är det så fel att någon tekniskt begåvad människa motbevisar dessa felaktigheter? Vill forumet inte få argument mot tex försäljare som med helt fel underlag vill råda svärmor att byta ut hela pumpanläggningen till förmodat hög kostnad om det inte är där felet ligger? Vill inte andra besökare i tråden som kanske söker information i samma eller liknande fråga ha den informationen?
Vad säger att svärmor saknar kompetent att förstå ellära? Vi har pratat el med 80+ damer förr och jag nedlåter mig aldrig till att förutsätta att hon inte kan. Det får hon svara på själv i så fall. Hon kan ha helt andra skäl att inte vilja bråka om elräkningen, jag vet inte. Jag börjar bli så jävla less på att lägga in fakta i trådar som handlar om tekniska saker och bara få skit för det. Och jag verkar inte vara den enda som lessnat. Finner du faktafel så rätta mig. Det vinner jag på och det vinner forumet på men handlar det bara om att du inte vill läsa fakta så håll tyst eller logga ut. Varför hänger man på ett bygga hus forum i en tråd om brunnspumpars elförbrukning om man inte vill ha tekniska förklaringar? För mig är det helt ok att inte alla hänger med i de djupaste förklaringarna, det gör inte jag heller alla gånger men om någon frågar så vill någon svara.... det är därför forum finns. Det ska uppmuntras inte dödas. Har du och alla andra faktaresistenta missat det?
Det var intressant och jag hoppas att det är mindre vanligt att detta händer. Liten parentes är att 2 Bar brukar att räcka.L Limpan4all skrev:Det som ni verkar ha missat är att det är helt "naturligt" att en sliten ringpump och sliten ejektor (eller valfri av dessa) mycket väl kan gå 24/7 i ett försök att hålla inställt tryck.
Inte när det översta tappstället ligger drygt 10 meter högre än hydroforen...
Om någon slår mig så slår jag inte tillbaka. Om någon lurar mig på pengar så luras jag inte tillbaka. Om någon tar min parkeringsplats så tar jag inte deras. Om någon är spydig mot mig så är jag inte spydig tillbaka.F frityreldarn skrev:Absolut! Om ingen slår mig, så skall ju givetvis inte jag slå någon. Men om någon slår mig så slår jag tillbaka. Om jag lurar någon på pengar så tycker jag inte det är konstigt om samma person försöker lura tillbaka pengar från mig. Om jag tar någons parkeringsplats så är det ju inte konstigt om den personen tar min parkeringsplats.
Om någon är spydig mot mig, fullständigt totalt utan någon som helst anledning, då ska jag bara säga tack och amen? Eller hur menar du?
Vem mår sämst av att slå, luras, stjäla & vara spydig den som utför handlingen. Om man hämnas och själv gör exakt samma sak så skapar man samma lidande åt sig själv & andra dessutom växer förmodligen Konflikten, handlingarna & lidande till nya höjder eftersom man med hämden göder problemet ytterligare.
Tänk er två städer i en av städerna vill alla hämnas på varandra våld & hat råder i den andra staden hämnas ingen på varan fred & kärlek råder. I vilken stad vill man bo ?
Eftersom människor är olika och utrycker sig olika kan det som upplevs spydigt av en vara helt naturligt för en annan. Mitt förslag är att man talar om hur man upplevde svaret ex spydigt vad sedan den andra gör med det är ju dennes sak och är också ok. Med det har man i vart fall sagt vad man tycker och känner till den andra och är också ok. Vem vet vill det sig kanske man till och med får en ursäkt av den andra men man ska aldrig förvänta sig det utan var ok oavsett. Sen går man helt enkelt vidare. Detta är i vart fall hur jag ser på det.
Har du kollat på dessa fakturor än? Kan du inte posta bild hur dom sett ut under åren?devjoachim skrev:
Nu har jag inte läst alla inlägg, men ...Nötegårdsgubben skrev:
Det var vansinnigt kul att någon tänkte försöka lära GK100 hur en asynkronmotor fungerar.
I övrigt bemödar jag mig inte att läsa alla inlägg, jag har en känsla att alla vettiga svar redan finns i tråden.
Själv bevakar jag tråden men har inte läst många inlägg sedan TS för snart två veckor sedan skrev: "Kommer såklart uppdatera när vi kommit vidare, men just nu står det stilla på min sida. men det har bara gått en vecka "
Har sen dess missat en hel del spekulationer och killgissningar men det kan jag leva med.
Har sen dess missat en hel del spekulationer och killgissningar men det kan jag leva med.
Renoveringsnovis
· Göteborg
· 60 inlägg
Lite status quo, inte pratat så mycket med svärmor.Oneip skrev:
Men sist vi snackade så hade hon ifrågasatt och bad grannen dubbelkolla så den inte går hela tiden osv.
Dvs den går inte hela tiden och den läcker inte har dem kommit fram till.
Jag ringde även dem som installerade pumpen, och han sa att ett vanligt problem är att det kan vara ”tryckströmsbrytaren” (tror jag kom ihåg namnet rätt) som inte slår av, ett ”vanligt” problem som dem brukar få åka ut och rätta till.
Nästa steg blir nog att dem som installera den får komma ut och kolla, är det fel eller ej så lär dem ju hitta det.
Sen får dem byta elmätaren, den har ju suttit där i 25+ år nu.
Här är några gamla fakturor, två är på halvåret-ish och en är på betydligt längre tid (28 månader?) när grannen glömde ta betalt av någon anledning
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Men vi ska nog lyckas reda ut detta snart
Är det möjligen så att någon av fastigheterna(eller båda) ägnar sig åt riklig bevattning? Eller något filter som backspolas lite väl mkt?devjoachim skrev:Lite status quo, inte pratat så mycket med svärmor.
Men sist vi snackade så hade hon ifrågasatt och bad grannen dubbelkolla så den inte går hela tiden osv.
Dvs den går inte hela tiden och den läcker inte har dem kommit fram till.
Jag ringde även dem som installerade pumpen, och han sa att ett vanligt problem är att det kan vara ”tryckströmsbrytaren” (tror jag kom ihåg namnet rätt) som inte slår av, ett ”vanligt” problem som dem brukar få åka ut och rätta till.
Nästa steg blir nog att dem som installera den får komma ut och kolla, är det fel eller ej så lär dem ju hitta det.
Sen får dem byta elmätaren, den har ju suttit där i 25+ år nu.
Här är några gamla fakturor, två är på halvåret-ish och en är på betydligt längre tid (28 månader?) när grannen glömde ta betalt av någon anledning
[bild] [bild]
[bild]
Men vi ska nog lyckas reda ut detta snart
Att ni orkar???????!!!!!F frityreldarn skrev:Absolut! Om ingen slår mig, så skall ju givetvis inte jag slå någon. Men om någon slår mig så slår jag tillbaka. Om jag lurar någon på pengar så tycker jag inte det är konstigt om samma person försöker lura tillbaka pengar från mig. Om jag tar någons parkeringsplats så är det ju inte konstigt om den personen tar min parkeringsplats.
Om någon är spydig mot mig, fullständigt totalt utan någon som helst anledning, då ska jag bara säga tack och amen? Eller hur menar du?