225 521 läst · 445 svar
226k läst
445 svar
Lurar grannen min svärmor ang elförbrukningen för gemensam vattenpump?
Jag har för dålig koll på vad som redan sagts i tråden, men om det går hade jag stängt av alla kranar så nära pumpen för att se om pumpen fortsatt har svårt att bygga upp tryck. detta för att säkerställa att det inte finns en vattenläcka.
Kanske finns det en kran att stänga av till varje hus, då kan man stänga till ett hus i taget...
Kanske finns det en kran att stänga av till varje hus, då kan man stänga till ett hus i taget...
Tänk om du läst trådenZixten skrev:Jag har för dålig koll på vad som redan sagts i tråden, men om det går hade jag stängt av alla kranar så nära pumpen för att se om pumpen fortsatt har svårt att bygga upp tryck. detta för att säkerställa att det inte finns en vattenläcka.
Pumpen är utsliten och har inte orkat nå upp i tryck så pressostaten bryter.
Svårare än så varken är det eller behöver vara.
Läser du hela tråden så får du svar på ALLA dina funderingar.hsd skrev:
Kan väl hinta om att det är en ejektorpump (en danfoss ringpump + ejektor) samt att pumpen står i ett pumphus med egen elmätare.
Men hur blir en ejektor sliten?
Den behöver inte vara sliten, det kan ju helt enkelt vara lite blockerat. Efter många dagars huvudkliande och en hel bunt experter, bestämde vi oss för att gräva upp slangen så vi kom åt ejektorn. Inne i bottensilen hade det bildats en perfekt rund boll av lera, ca 25-30 mm. En nyckfull liten boll, som med slumpvis intervall pluggade igen det lilla inloppshålet i ejektormunstycket. Fotot jag ångrat mest är det vi inte tog dåGoC skrev:
Men motorn drar ju inte mycket ström i sig själv, det är ju arbetet den får utföra som drar ström, d v s driva pumpen.GoC skrev:
Om pumpen är sliten och har svårt att bygga tryck borde den ju också bli en mindre jobbig belastning för elmotorn, som därmed inte kommer att förbruka lika mycket ström som den gjorde när pumpen var ny, eller tänker jag fel?
Är pumpen sliten så blir det ju en massa förluster i den som omvandlas till värme. Dessutom går den nästan hela tiden.H Håkan V skrev:Men motorn drar ju inte mycket ström i sig själv, det är ju arbetet den får utföra som drar ström, d v s driva pumpen.
Om pumpen är sliten och har svårt att bygga tryck borde den ju också bli en mindre jobbig belastning för elmotorn, som därmed inte kommer att förbruka lika mycket ström som den gjorde när pumpen var ny, eller tänker jag fel?
My friend complained to me that she pays very high bills for
electricity - 7000 sec (summer house) even though he uses it only on weekends and not all of it. And... First: antifreeze cables. The specification of the cable says that it has a thermostat but: turns on at 4 degrees BUT OFF at 14 degrees! which in practice may mean that after the first switching on it will work without interruption! Turning off the cables in the fall cut the bills in half! Still a lot for a few days a month. And next time: CHECK VALVE! hung up and the pump ran almost non-stop! It turned off only for a few seconds and again pumped water into the 50l hydrophore. after five seconds the pressure dropped and the pump started again! Now we are waiting for the effect of the repair (on the bill). To sum up: maybe this neighbor is not exactly a fraud? Although if there is a separate meter at the pump, you should get a normal bill, not some settlement from your neighbor.
electricity - 7000 sec (summer house) even though he uses it only on weekends and not all of it. And... First: antifreeze cables. The specification of the cable says that it has a thermostat but: turns on at 4 degrees BUT OFF at 14 degrees! which in practice may mean that after the first switching on it will work without interruption! Turning off the cables in the fall cut the bills in half! Still a lot for a few days a month. And next time: CHECK VALVE! hung up and the pump ran almost non-stop! It turned off only for a few seconds and again pumped water into the 50l hydrophore. after five seconds the pressure dropped and the pump started again! Now we are waiting for the effect of the repair (on the bill). To sum up: maybe this neighbor is not exactly a fraud? Although if there is a separate meter at the pump, you should get a normal bill, not some settlement from your neighbor.
Liknande trådar
-
Grannens brygga anlöper på min tomt
Juridik -
Vad kan hända nu när grannen klagat över mitt altanbygge?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Solstudie inför grannens bygglov - softwaretips / alternativ kostnad
Arkitekter, Arkitektritat & Extern design -
Bygga staket mellan grannen
Bygglov -
Bygger stödmur mot grannens tomt
Grund & Markarbeten