Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Men vi fick inte veta om halva grannens hela elräkning fortsätter att betalas... :(
Dit kommer vi nog, första stegen har varit att utesluta att något är fel på pumpen.

• Gilla
redep och 1 till
  • Laddar…
devjoachim devjoachim skrev:
Svärmor har faktiskt själv pratat med pumpkillen som var där, för hon ringde upp honom efter att han varit där.

Så informationen som jag skrev kommer direkt från pumpkillen till svärmor.
Men frågan var ju hur mkt pumpen går när ingen använder vattnet, resp när man använder det normalt i husen. Stod den och gick nästan konstant eller vilade den iaf mer än 80% av tiden han var där?

hsd
Om pumpen är sliten så har den förmodligen inte nått upp till frånslagstrycket och gått hela tiden, åtgärden att sänka frånslagstrycket gör en normalare drift , ett tag - så småningom kommer den att haverera helt

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Pumpen var väl näst intill ny?

• Gilla
devjoachim
  • Laddar…
hsd
Kan ju tillägga att dem faktiskt delade på kostanden för ny pump för typ 10-15 år sedan eller nåt, samt diverse filter och delar som behöver bytas.

• Gilla
devjoachim och 1 till
  • Laddar…
Men om pumpen gått konstant sedan 2019 så förstår jag att den är lite sliten. Själv tycker jag att det är kvalitet om en pump går dygnet runt sedan 2019...
Men reagerar inte grannen på att elräkningen fär pumpen är så hög? Han måste ändå betala hälften. För inte kan han väl luras?
Det som talar för att han luras är väl att han borde själv reagera på förbrukningen?
Han betalar trotts allt halva kostnaden

Även om det inte skulle sitta en hydrofor/press så borde det finnas någon form av brytare så att pumpen går dygnet runt utan enbart när den används. Eftersom förbrukningen brukar vara lägre på natten så borde den inte gå dygnet runt.

Jag var tvungen att kolla upp min egen förbrukning... Under december förbrukade jag inklusive värme och vv. 1850kwh....
men sen Tänkte jag att det kan vara intressant vad jag förbrukade under september. då vart det 715kwh.....

Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
hsd
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men om pumpen gått konstant sedan 2019 så förstår jag att den är lite sliten. Själv tycker jag att det är kvalitet om en pump går dygnet runt sedan 2019...
Men reagerar inte grannen på att elräkningen fär pumpen är så hög? Han måste ändå betala hälften. För inte kan han väl luras?
Det som talar för att han luras är väl att han borde själv reagera på förbrukningen?
Han betalar trotts allt halva kostnaden

Även om det inte skulle sitta en hydrofor/press så borde det finnas någon form av brytare så att pumpen går dygnet runt utan enbart när den används. Eftersom förbrukningen brukar vara lägre på natten så borde den inte gå dygnet runt.

Jag var tvungen att kolla upp min egen förbrukning... Under december förbrukade jag inklusive värme och vv. 1850kwh....
men sen Tänkte jag att det kan vara intressant vad jag förbrukade under september. då vart det 715kwh.....
Men dem som installerade vattenpumpen var där och kollade, dem justerade ner trycket på pumpen och sa att den var "sliten", oklart exakt vad det betyder.

Tja en pump från 2019 borde väl inte vara sliten...

• Gilla
Sir Duke och 3 till
  • Laddar…
galento
Något nytt ang detta devjoachim ?

• Gilla
alejons och 5 till
  • Laddar…
S senap skrev:
"Förändras konstant"???

Antingen förändras något eller så är det konstant. Försöker du antyda om att det är en derivata, dvs att ändringen är konstant? I så fall är vi inne på exponentfunktioner och förbrukningen kommer att bli oändligt stor inom en inte alltför begränsad period. I ditt exempel så fanns det dessutom ingen förändring av effekten ( = momentan energiförbrukning).

Jag kan säga att jag undervisar i detta (sedan 30 år) på högskolenivå och har aldrig i hela mitt liv sett din förklaring. Man hittar det varken i vetenskapliga artiklar eller i läroböcker eller i tekniska rapporter.
Hej, sen på bollen men enheten W/h kan man ju använda. Men jag vet inte i vilka sammanhang och varför och om det används i praktiken och i så fall i vilket sammanhang. Det är ett mått på förändring. Man bör ange plus eller minus också. "Den här bilen gör +30 km per timme per timme". Betyder att den axar så att timme 2 går den 30 km per timme snabbare än vad den gjorde timme 1. Och timme 3 ytterligare 30 km per timme snabbare. Hade det stått ... -30 km ... hade den saktat in.

Acceleration är väl m/s². Kortform av det du beskrev. Men w/h² har jag inte hör förr.

Kuslake Kuslake skrev:
Acceleration är väl m/s². Kortform av det du beskrev. Men w/h² har jag inte hör förr.
Det beror på att W är effekt = hastighet, nåt som visar hur mycket energi som produceras/konsumeras per tidsenhet.

m (meter) är ett mått på en längd (en mängd alltså). m/s är hastighet. m/s/s är acceleration. (För varje sekund ökar farten med m/s)

wh (effekten w under en timme) är ett mått på en mängd energi , wh/h (=w) är ett mått på effekt (motsvarar m/s), w/h är förändring (motsvarar accelerationen m/s/s).

Det som rör till det är att när det gäller energi använder man effekten som utgångsenhet i snacket så om man vill beskriva mängden (energimängden alltså) multiplicerar man med en tidsenhet (typ wh). När det gäller längd använder man själva grundenheten (mängden) att utgå ifrån.

Återigen: Har ingen aning om w/h används i praktiken. Resonemanget är teoretiskt från min sida.
Egentligen är basenheten i SI-systemet för mängd av energi J (joule). Den har i dagligt tal ersatts av det egentligen krångliga kWh. Fler skulle förstå fysik om man körde enligt SI-systemet.

Pergunnar : Rätt i det mesta vad jag kan se. Använder du nu bara stort W till effekt så blir alla fysiker lyckliga ;)
Angående W/s så kan man väl matematiskt se det lite som förändringshastighet (derivata) på effekt. (Men saknar tillämpning i vardagliga situationer och inget folk egentligen menar)

• Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
galento
Något nytt i ärendet devjoachim ?

• Gilla
devjoachim och 4 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Något nytt i ärendet devjoachim ?
Nej rätt dött nu, tror inte svärmor har fått någon faktura senaste månaderna faktiskt, ska bli intressant när det trillar in. Återkommer :)

• Gilla
TheGrayLady och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.